کد خبر: ۲۶۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 24
گیاهان خاصیت چندگانگی دارند یعنی هم به عنوان گیاه تزئینی، هم ادویه غذاها و هم دارویی مورد استفاده هستند و هم خاصیت دفع حشرات را دارند
شفاآنلاین>سلامت>برخی آفت‌شناسان و متخصصان کنترل آفت براین باورند که بعضی گیاهان دورکننده طبیعی حشرات به‌ویژه پشه‌ها درفصل تابستان هستند، براین اساس می‌توان از این گونه گیاهان برای دور کردن حشرات در منزل استفاده کرد. بنابراین می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم که گیاهان دورکننده حشرات، جایگزین برنامه‌های کنترل شیمیایی شوند.

به گزارش شفاآنلاین: وحید درخش احمدی حشره شناس و متخصص آفات با بیان اینکه گیاهان خاصیت چندگانگی دارند یعنی هم به عنوان گیاه تزئینی، هم ادویه غذاها و هم دارویی مورد استفاده هستند و هم خاصیت دفع حشرات را دارند،گفت: به عنوان مثال عصاره خارج شده از برگ های گل جعفری که هر ساله به راحتی رشد کرده و می توان آن را به عنوان یک گیاه زینتی در خانه خود داشت. براساس NYBG (باغ گیاه شناسی نیویورک)  نه تنها می تواند پشه ها را از خود دور کند بلکه باعث دور شدن شته ها، تریپس ها و سوسک ها هم می شود. عصاره ای که از گلبرگ های این گیاه گرفته شده است چه به صورت تازه یا خشک در دفع کردن پشه ها بسیار موثر بود و باعث مرگ و میر ۹۲ درصد لارو و حشره بالغ پشه ها می شود.

وی اضافه کرد: در عطر گیاه شمعدانی و استوخودوس، هم ترکیباتی وجود دارد که پشه ها، مگس ها و سایر حشرات از آن متنفرند. قرار دادن دسته های استوخودوس در منزل باعث می ‌شود که حشرات موذی از خانه شما فراری باشند و همچنین با مالیدن روغن استوخودوس به بدن خود می ‌توانید از نیش پشه ها در امان بمانید . بررسی ها حاکی از این بوده که اسطوخودوس سیستم بویایی پشه ها را مهار می کند.

این حشره شناس با بیان اینکه کاشت گیاه مریم گلی درون باغچه یا گلدان به دفع حشرات مزاحم کمک می کند افزود: با سوزاندن برگ این گیاه، دودی تولید می‌شود که دافع حشرات موذی است. همچنین بر اساس پژوهش هایی که انجام گرفته نیلوفرآبی گیاهی است که در دفع حشرات بالغ پشه ها و کشتن لاروها  موثراست. از انجا که این گیاه در آب رشد می کند گزینه مناسبی برای دفع حشرات از جمله پشه ها در حوض ها و آب ها محسوب می شود.

کاشت و نگهداری گیاه پونه، ریحان و نعنا فلفلی هم از دیگر توصیه های این حشره شناس برای دفع طبیعی پشه ها در محیط بود. وی یادآور شد: گیاه دارویی رزماری با رایحه ای تند، علاوه بر دفع پشه و دور کردن حشرات در آشپزی برای خوش طعم کردن غذا استفاده می شود. رایحه چوبی آن دقیقا همان چیزی ست که پشه ها را از خودشان دور می کند.

وی خاطرنشان کرد: با کاشتن آن در یک گلدان در منزل یا دود کردن برگ های آن می توانید از شر پشه ها در امان باشید. علاوه بر استفاده از خود گیاه می توانید با جوشاندن آن در آب و گرفتن عصاره آن، با استفاده از افشانه از آن برای دور کردن حشرات استفاده کنید.


درخش احمدی متذکر شد: سیر هم یک گیاه مهم در رژیم غذایی و دارویی تاریخ بشر است. امروزه سیر به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده شناخته شده است. آزمایشاتی که روی این گیاه انجام شده است نشان داده که وقتی لاروهای پشه های آنوفل در معرض این ماده قرار میگیرند،  مرگ و میر آن ها به طور چشمگیری بالا می رود.

به بیان این حشره شناس، گیاه اکالیپتوس هم با رایحه ای دلپذیر و تند است که عصاره خارج شده از برگ های اکالیپتوس نشان داده است که این گیاه قدرت بالایی در کشتن لاروها و حشرات بالغ پشه ها دارد. همچنین اسانس موجود در روغن این گیاه، خاصیت ضد میکروبی، قارچ کشی و علف کشی قابل توجهی را از خود نشان داده است.  این روغن کاربرد گسترده ای در صنعت داروسازی و عطر دارد.

وی خاطرنشان کرد: از این گیاهان به عنوان یک سد طبیعی در مقابل حشرات استفاده می شود که مزیت هایی مانند در دسترس بودن،  کم هزینه بودن و ایمن از نظر زیستی،  نسبت به سموم شیمیایی دارا هستند. پس با نگاهی دقیق به پیرامون خود می توان از گیاهان به عنوان بهترین و ایمن ترین گزینه در کنار خود و خانواده استفاده کرد و ایام را بدون نیش پشه ها گذراند.

جدال با پشه با پوشش زره ای گیاهی

این حشره شناس و متخصص کنترل آفات با بیان اینکه می‌توان از گیاهان به عنوان یک سد طبیعی در مقابل حشرات استفاده کرد، گفت: گیاهان دارای مزیت‌هایی مانند در دسترس بودن، کم هزینه بودن و ایمن از نظر زیستی نسبت به سموم شیمیایی هستند. 

درخش احمدی با یادآوری اینکه با توجه به عوارض و خطرات استفاده از سموم شیمیایی برای انسان و محیط، بهتر است از آفتکش ها کمتر استفاده شود،  گفت: به همین دلیل جستجو برای یافتن دفع کننده های موثر و طبیعی پشه‌ها بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد که با چشم پوشی از سموم شیمیایی می توان از قدرت طبیعت استفاده کرده و فضای خانه و حیاط خود را با گیاهانی که پشه ها را دفع می کنند پر کرد.

با چشم پوشی از سموم شیمیایی می توان از قدرت طبیعت استفاده کرده و فضای خانه و حیاط خود را با گیاهانی که پشه ها را دفع می کنند پر کرد.وی ادامه داد: از انواع گیاهان از جمله گیاهان گلدار و علفی می توان به عنوان یک ماده موثره روی پشه ها استفاده کرد.  استفاده از رایحه های قوی گیاهان می تواند بوی بدن افراد یعنی

همان چیزی که پشه ها را جذب می کند را پنهان کرد و مانع از نزدیک شدن بیش از حد آنها شد.

خاصیت فتوشیمیایی گیاهان عمل دورکننده موذیان

این متخصص دفع آفات با یادآوری اینکه گیاهان ترکیبات فیتوشیمیایی دارند که باعث دور شدن و حتی کشته شدن حشرات می شود، افزود: از این رو پیش بینی می شود گیاهان دورکننده حشرات، در آینده جایگزین برنامه های کنترل شیمیایی شوند.

درخش احمدی ادامه داد: برای بدست آوردن حداکثر اثر این دفع کننده های طبیعی پشه، می توان به روش های مختلفی از جمله دود کردن برگ های گیاهان، آویزان کردن آنها در ورودی خانه ها و استخراج اسانس یا روغن آنها با استفاده از آسیاب کردن برگ و گل آنها استفاده کرد. از روغن و اسانس خارج شده از این گیاهان می توان به طور مستقیم بر روی پوست یا به صورت افشانه برای در امان بودن از پشه ها و گزش آنها استفاده کرد. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: