کد خبر: ۲۱۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 2019January 02
طب سنتی علاوه بر این نظریه، توجیه دیگری هم برای ایجاد ضایعات زگیل دارد. از دیدگاه این طب عامل اصلی عود زگیل، تجمع بلغم غلیظ و سفت شده به تنهایی یا توأم با سودا در پوست است، بنابراین تا زمانی که بدن خود را از این مواد پاکسازی نکنید، زگیل مجدد بروز خواهد کرد

شفا آنلاین>سلامت>زگیل ازجمله بیماری‌های شایع پوستی <Common Skin Diseases>است که در طب رایج نوعی ویروس شناخته شده است که با تماس پوستی از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌یابد. ویروس زگیل درست مانند تبخال بعد از اولین ورود به بدن، برای همیشه و به‌طور خاموش در آن باقی می‌ماند؛ حتی اگر برجستگی‌های پوستی حاصل از آن برطرف شوند. در این صورت هر بار که دفاع سیستم ایمنی پایین بیاید، ویروس بیدار شده و ضایعات خود را روی پوست نمایان می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:طب سنتی علاوه بر این نظریه، توجیه دیگری هم برای ایجاد ضایعات زگیل دارد. از دیدگاه این طب عامل اصلی عود زگیل، تجمع بلغم غلیظ و سفت شده به تنهایی یا توأم با سودا در پوست است، بنابراین تا زمانی که بدن خود را از این مواد پاکسازی نکنید، زگیل مجدد بروز خواهد کرد. دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی تبریز، در این مورد بیشتر توضیح می‌دهد.    
                                                             

علت بروز زگیل چیست؟
افزایش خطر زگیل با تجمع بلغم و سودا در پوست
زگیل در طب سنتی، «ثؤلول» نام دارد و به انواع مختلفی تقسیم‌ می‌شود؛ ازجمله زگیل میخ مانند، خارمانند، معکوس، نوک تیز و... علت اصلی این ضایعه از دیدگاه طب سنتی، تجمع بلغم غلیظ و سفت شده به تنهایی یا همراه با خلط سودا در پوست است. درحالی که طب رایج عامل آن را فقط ویروس می‌داند. به‌طور کلی باید در نظر داشت که هر زمان سیستم ایمنی ضعیف شود، ویروس‌های نهفته در بدن شروع به تکثیر و فعالیت می‌کنند. اغلب افراد، تبخال زدن براثر ترسی ناگهانی یا شنیدن خبری ناگوار را تجربه کرده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد که قدرت سیستم ایمنی بدن بر اثر استرس، ترس و اضطراب کاهش پیدا می‌کند، بنابراین برای جلوگیری از عود ضایعات پوستی ویروسی باید تا حد امکان از قرار گرفتن در این وضعیت‌ها خودداری کرد. همچنین باید قدرت سیستم ایمنی بدن را با تغذیه صحیح و حفظ سلامت روحی، روانی و جسمانی افزایش داد. رعایت بهداشت فردی و عمومی ‌نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. طب رایج هم این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. درواقع ویروس زگیل می‌تواند خیلی آسان در محیط‌های مرطوب مثل استخر، حمام، جکوزی و سونا بین افراد منتقل شود.

زگیل چگونه درمان می‌شود؟

مرحله اول: گیاه‌درمانی
حکمای طب سنتی درمان‌های متعددی را برای زگیل ذکر کرده‌اند که از میان آنها بعضی قابل دسترس و گروهی دیگر کمیاب هستند. یکی از درمان‌های رایج، استفاده از مخلوط سیاه‌دانه کوبیده شده و سرکه است.

این ماده را می‌توان هر روز به‌طور مکرر روی زگیل مالید تا از بین برود. مخلوط نمک و سرکه نیز می‌تواند همین عملکرد را داشته باشد. از آنجایی که جنس این ضایعات از بلغم غلیظ خشک شده یا سودای مخلوط با بلغم است، مرطوب نگه داشتن آنها می‌تواند به درمان کمک کند. برای این منظور باید ضایعه را به‌طور مکرر با روغن گل سرخ یا چربی مرغ خانگی (مرغی که در خانه پاک کرده و چربی آن را جدا می‌کنید) آغشته کنید.

مرحله دوم: پاکسازی بدن از بلغم و سودا
بعد از چند روز استفاده از درمان‌های موضعی ذکر شده در بالا می‌توانید پاکسازی بلغم و سودا را آغاز کنید. مواد لازم برای این پاکسازی به‌صورت آماده در عطاری‌ها یا داروخانه‌های منسوب به دانشکده‌های طب سنتی موجود هستند. اما اگر تهیه آنها برای‌تان امکان‌پذیر نیست، می‌توانید مقداری اسطوخودوس، آویشن، گل‌سرخ، برگ سنا، افتیمون و تربد (از هر یک به میزان ۵گرم) را با یک لیوان آب جوشانده تا میزان آن به نصف لیوان برسد.

این ماده را باید صبح و عصر به مدت یک هفته مصرف کنید تا بدن پاکسازی شود. بعد از این یک هفته نیز می‌توانید روزانه یک تا دو بار دم‌کرده افتیمون بنوشید. توجه داشته باشید که افتیمون نباید جوشانده شود زیرا خواصش را از دست می‌دهد. بنابراین آن را مانند چای دم کنید.

سایر درمان‌های موضعی زگیل

درمان با سیگار از جنس زردچوبه!
ازجمله مواد موثر بر زگیل در طب سنتی می‌توان به انزروت و زنگار اشاره کرد. این مواد را باید در محلول آب و صابون حل کرده و از آنها پماد تهیه کنید. سپس آن را روزی دو تا سه بار روی ضایعه قرار دهید. بعضی افراد هم برای درمان از زردچوبه کمک می‌گیرند. به این صورت که زردچوبه را مانند سیگار میان تکه‌ای کاغذ می‌پیچند و آن را آتش می‌زنند. سپس روی زگیل قرار می‌دهند تا داغ شود. درنهایت نیز زگیل را از روی پوست جدا می‌کنند. البته این روش کمی ‌دردناک است و ممکن است با مقداری خونریزی همراه باشد.


بعضی افراد برای درمان زگیل، از زردچوبه کمک می‌گیرند

 
از صدف‌های کنار دریا کمک بگیرید
گشنیز یکی دیگر از گیاهان درمان‌کننده زگیل است. برای این منظور باید گشنیز خشک شده را در آب بسایید و روزانه چندین بار زگیل را به آن آغشته کنید. صدف و گوش‌ماهی کنار دریا را هم می‌توان پودر کرده و با سرکه آغشته کرد و روی زگیل قرار داد. زاج یکی دیگر از مواد موثر بر زگیل است که به‌راحتی یافت می‌شود. این ماده مانند سنگ نمک است و می‌توان آن را چند شب پشت سر هم روی زگیل مالید تا ضایعه کوچک شود و از بین برود.

استفاده از روغن جوانه گندم و روغن حلتیت روی ضایعات نیز می‌تواند مفید باشد. این روغن‌ها را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. راه درمانی دیگر، ضماد کردن مغز انجیر خشک مخلوط با مقداری سقز روی زگیل است. آب برگ انجیر هم می‌تواند به‌صورت موضعی کمک‌کننده باشد. برای استفاده از آن باید برگ انجیر را کوبیده و داخل دستمال قرار دهید، سپس دستمال را فشار دهید تا آب آن بیرون بیاید.


 
بادمجان کبابی به خورد زگیل بدهید!
در حال حاضر که فصل سرما را می‌گذرانیم، می‌توانید به‌راحتی مقداری چغندر تهیه کرده و زگیل را به‌طور مکرر با آب آن آغشته کنید. کندر را هم می‌توان در سرکه یا روغن‌زیتون حل کرد و روی زگیل قرار داد. برگ یا پوست درخت بید که آسپیرین از آن تهیه می‌شود نیز کمک‌کننده است.

برای این منظور باید آنها را سوزاند و خاکسترشان را روی زگیل قرار داد. حتی اسید سالیسیلیک موجود در داروخانه هم از این گیاه به‌دست می‌آید. اسید سالیسیلیک ماده‌ای سوزاننده است که برای رفع زگیل تجویز می‌شود. علاوه بر اینها، مخلوط سرکه با خاکستر حاصل از سوزاندن شاخه انگور یا خاکستر بادمجان نیز زگیل را به‌صورت موضعی درمان می‌کند.

بادمجان کبابی برای درمان زگیل مفید است

 
شاید به جراحی نیاز پیدا کنید
تخم گیاه کرچک آغشته به عسل از دیگر مواد درمان کننده زگیل است. این تخم رویه‌ای چوب مانند دارد و باید شکسته شود تا بتوان از ماده چرب داخل آن استفاده کرد. از ترکیب این ماده با عسل، پمادی به‌دست می‌آید که باید روی زگیل مالیده شود. ترب کوبیده شده مخلوط با سرکه هم می‌تواند موثر باشد.

سیر، پیاز و پیاز دشتی له شده نیز همگی در رفع زگیل تاثیرگذارند فقط ممکن است باعث حساسیت، قرمزی و سوزش پوست اطراف زگیل شوند. تمامی این روش‌ها از کتب طب سنتی استخراج شده‌اند و اگر فرد با پیروی از آنها به نتیجه نرسد باید با کمک جراحی زگیل را بردارد. البته امروزه روش‌های جدیدتری هم برای این منظور به میان آمده ازجمله RF و کوتر.  


تخم گیاه کرچک آغشته به عسل از دیگر مواد درمان کننده زگیل است

 
زگیل را ریشه‌کن کنید
آیا مصرف همزمان ماست و آب خنک باعث بروز زگیل می شود؟!
همان‌طور که ذکر شد زگیل براثر تجمع مواد غیرطبیعی در پوست ایجاد می‌شود. بنابراین هر قدر هم که با روش‌های موضعی آن را از بین ببریم تا وقتی که بلغم غلیظ و خشک شده و سودا از بدن زدوده نشوند، باز هم عود خواهد کرد. حال شاید بپرسید که اصلا چرا این مواد در بدن تجمع پیدا می‌کنند. این موضوع دلایل بسیاری دارد؛ از نحوه زندگی کردن، خوابیدن، بیدار شدن و خورد و خوراک گرفته تا میزان فعالیت بدنی، حالت‌های اجابت مزاج، مشکلات ادراری و... همگی می‌توانند در تجمع مواد غیرطبیعی داخل بدن موثر باشند.

برای مثال خیلی از افراد عادت کرده‌اند همراه با غذای خود ماست بخورند. درحالی که غذا ماده‌ای پخته شده است و مزاجی معتدل دارد اما مزاج ماست متفاوت است بنابراین با خوردن آن، برنامه‌ریزی معده و میزان ترشح اسید و شیره‌های گوارشی برای هضم غذا به‌هم می‌ریزد. حال تصور کنید یک لیوان آب خنک هم همراه غذا نوشیده شود. به این ترتیب وضعیت معده و هضم غذا بدتر از قبل می‌شود. این رفتارهای غلط همگی در ایجاد بیماری و تجمع مواد زاید در بدن نقش دارند و باید پرهیز شوند. ایرانیان موفق

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: