کد خبر: ۲۶۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۹ - 2020July 21
کشورهای عضو اتحادیه بدچار دو دستگی شده بودند؛ یک گروه کشورهایی بودند که به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بودند و دسته دیگر کشورهایی که نگران هزینه‌های این برنامه بودند
شفاآنلاین>سلامت>رهبران اتحادیه اروپا پس از چهار روز به یک توافق برای پرداخت بسته اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی به کشورهای عضوی شدند که به شدت درگیر گسترش ویروس کرونا هستند.

به گزارش شفاآنلاین، رهبران اتحادیه اروپا پس از چهار روز مذاکره، به یک توافق بر سر یک بسته اقتصادی کرونایی دست یافتند. این اتحادیه شامل ۲۷ کشور است که برای بهبود وضعیت اقتصادی در پی شیوع کرونا ۷۵۰ میلیارد یورو (۶۷۷ میلیارد پوند؛ ۸۵۹ میلیارد دلار) کمک مالی و وام ارائه می‌دهد.  

«امانوئل ماکرون» رییس جمهوری فرانسه در پی رسیدن به این توافق گفت: این "یک روز تاریخی" است.  

مذاکرات که از روز جمعه آغاز شده بود، شاهد اختلاف میان کشورهای این اتحادیه بود؛ یک دسته کشورهایی که به شدت تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته و گروه دیگر اعضای مقتصدی که نگران هزینه‌ها بودند.  


پیش از این نشانه‌ها حاکی از توافق بر سر ارائه وام ۳۹۰ میلیارد یورویی به کشورهای عضو بود که به شدت درگیر کرونا شده بودند.  

این مذاکرات نخستین دور گفت و گوها میان رهبران کشورهای عضو اتحادیه بود که از ماه مارس (اسفند) به منظور توقف گسترش ویروس اقدام به برقراری مقررات قرنطینه کرده بودند.  

این گفت و گوها از صبح جمعه در بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) آغاز شده و طولانی‌ترین اجلاس اتحادیه اروپا پس از نشست ۲۰۰۰ در شهر نیس فرانسه است، که پنج روز به طول انجامید.  

در این مذاکرات، کشورهای عضو اتحادیه بدچار دو دستگی شده بودند؛ یک گروه کشورهایی بودند که به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بودند و دسته دیگر کشورهایی که نگران هزینه‌های این برنامه بودند.  

سوئد، دانمارک، اتریش، هلند و فنلاند به عنوان شورهای مقتصد مخالف پرداخت وام ۵۰۰ میلیارد یورویی به کشورهای درگیر کرونا بودند. این گروه به ریاست «مارک روته» نخست وزیر هلند تاکید داشتند که در اصل ۳۷۵ میلیارد یورو به عنوان حد مجاز وام برای این کشورها تعیین شود.  

اعضای دیگر مانند اسپانیا و ایتالیا وام کمتر از ۴۰۰ میلیارد یورو را نمی‌پذیرفتند. 
 
گفته می‌شود در میانه این کشمکش‌ها، مکرون مشت‌های خو را بر روی میز کوبیده و به کشورهای مقتصد گفته است از نقطه نظر وی آن‌ها برنامه اتحادیه را در معرض خطر قرار داده‌اند.  

جزئیات بیشتری از این توافق هنوز به طور رسمی منتشر نشده است.  تارنمای رادیویی بی بی سی 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: