کد خبر: ۲۶۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۹ - 2020July 17
بعضی گیاهان تاثیرات بسیار مطلوبی دارند که می توان آن ها را در زندگی روزمره تجربه کرد
شفاآنلاین>سلامت>خوردن بعضی گیاهان باعث آرامش می شود اما برخی گیاهان حتی با رایحه منحصر به فردی که دارندباعث آرامش می شوند .

به گزارش شفاآنلاین: بوها توسط پیاز بویایی ( راه عصبی از داخل بینی تا انتهای مغز) پردازش می شود . پیاز بویایی با دو نقطه مغز که مسئول هیجانات و حافظه ما هستند پیوندی مستقیم دارد: آمیگدال و هیپوکامپ.نکته جالب توجه این که با وجود نزدیکی چشم، بینی و گوش اطلاعاتی که به حس بینایی، شنوایی و لامسه مربوط هستند، از ناحیه عبورعصب بویایی نمی گذرند. شاید به همین دلیل است که بویایی بیشتر ازهرحس دیگری، تداعی کننده خاطرات و هیجانات عاطفی انسان است. همه ما لذت بردن از بوهای خوشایند و حتی خاطره دلپذیر مرتبط با آن را تجربه کرده ایم. در واقع بو تاثیر سریعی بر مغز دارد و به سرعت واکنش پایانه های عصبی را بر می انگیزد. در این باره، بعضی گیاهان تاثیرات بسیار مطلوبی دارند که می توان آن ها را در زندگی روزمره تجربه کرد. چهار تا از این گیاهان را در ادامه آورده ایم :

استوقودوس

«استوقودوس» تاثیر آرام بخشی بر جسم و روح دارد. رایحه این گیاه می تواند اضطراب را کاهش و بی خوابی را تسکین دهد و حتی علایم دمانس را بهبود بخشد. استنشاق رایحه استوقودوس، همچنین می تواند در پایین آوردن ریتم قلب و فشار خون مؤثر باشد که در نتیجه به آرامش بدن کمک می کند. از دیگر تاثیرات مثبت این گیاه می توان به تسکین درد اشاره کرد. مطالعات بسیاری درباره رایحه درمانی پس از عمل جراحی، این موضوع را ثابت می کند.


دارچین

اگرچه «دارچین» عموما در آشپزی استفاده می شود اما به عنوان محرک جسمی و هیجانی نیز کاربرد دارد. بوی گرم و شیرین آن تاثیر مثبتی بر تمرکز، قابلیت های شناختی و حافظه دارد و بازدهی مغز را افزایش می دهد و می توان مصرف آن را به دانش آموزان و دانشجویان توصیه کرد. دارچین به طور کلی به عنوان محرک فعالیت های مغز شناخته می شود. علاوه بر این، دردهای عضلانی و مفصلی را نیز کاهش می دهد و اگر همراه با زنجبیل مصرف شود، در بهبود علایم آنفلوآنزا و گلودرد مؤثر خواهد بود.

مرکبات

رایحه «مرکبات» به خصوص پرتقال و لیمو بسیار خوشایند است و تاثیر آن به عنوان محرک جسم و روح تایید شده است. مرکبات روح را طراوت می بخشد، هیجانات و احساسات را تحریک می کند و افکار منفی را تسکین می دهد. استنشاق رایحه مرکبات در صبح باعث می شود با نشاط بهتری از خواب برخیزید و با نگاه مثبتی روز خود را آغاز کنید.

اسانس مرکبات در رایحه درمانی، معمولا برای مقابله با افسردگی استفاده می شود زیرا آرامبخش است و احساس نشاط را به همراه دارد. مطالعات حتی نشان می دهد که این رایحه می تواند در بهبود عملکردهای شناختی مبتلایان به آلزایمر نیز مؤثر باشد.

نعناع

«نعناع» احساس خنکی بی نظیری را به همراه دارد و به دلیل آرامش بخشی بسیار در انواع اسپری و عطر کاربرد دارد. رایحه نعناع دردهای روحی را تسکین می دهد با استرس مقابله می کند و در حفظ آرامش هنگام اختلالات هیجانی مؤثر است. البته در تحریک عملکرد ذهنی و گردش خون نیز نقش دارد.نعناع همچنین برای سرماخوردگی و ناراحتی های تنفسی استفاده می شود زیرا عملکرد آنتی باکتریال آن به اتساع سریع مجاری تنفسی و سینوس ها کمک می کند. در رایحه درمانی از اسانس نعناع برای بهبود دردهای عضلانی استفاده می شود.خراسان








نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: