کد خبر: ۲۶۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 2020July 15
آنچه که امروز باعث اوج گیری مجدد کرونا شده است، عادی سازی است که توسط مردم، مسئولان و حتی رسانه‌ها اتفاق افتاد و سبب شد شاهد سفرهای غیرضروری، برگزاری مراسم تجمعی و ... باشیم
شفاآنلاین>سلامت>رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به آغاز به کار پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت و تاکید بر لزوم حفاظت از کادردرمان در مقابل کرونا از ابتلای ۵۰۰۰ نفر از کادر درمان به کرونا و شهادت ۱۴۰ نفر از این افراد خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، در نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پزشکی که به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد دکتر محمدرضا ظفرقندی گفت: بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی که سازمان نظام پزشکی دارد، دو هدف حفاظت از سلامت مردم و حفاظت از سلامت ارائه خدمات بر عهده این سازمان است. آنچه که امروز موجب نگرانی مردم و مسئولان شده است این است که هر دوی این موارد در معرض آسیب قرار گرفتند. از این رو سازمان باید راهکارهای خود را برای حل این مشکل مطرح کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: تاکنون نزدیک به شش ماه از شیوع کرونا می گذرد. پس از یک کنترل اولیه که بر بیماری صورت گرفت و نسبتا شاهد رفتار خوبی از سوی مردم و مسئولان بودیم توانستیم در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت به یک کاهش نسبی برسیم اما امروزه شاهد اوج گیری مجدد بیماری هستیم و قاعدتا باید بررسی‌های علمی درباره این موضوع انجام شود زیرا در صورت عدم بررسی هم مردم را از دست خواهیم داد و هم جامعه پزشکی به سمت فرسودگی می‌رود.

وی با اشاره به اینکه آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا رو به افزایش است، تصریح کرد: آنچه که امروز شاهد آن هستیم روش‌های مختلف مواجهه سایر کشورها با این بیماری است. برخی توانسته‌اند با روش‌های مناسبی بیماری را کنترل کنند. 

کشورهایی مانند کره جنوبی، نیوزیلند، ویتنام و ... توانسته‌اند با روش‌های مناسب با بیماری برخورد کنند و حتی در برخی از کشورها به مرحله حذف بیماری برسند البته برخی از کشورها نیز روش‌های غیرصحیح را مبنا قرار داده‌اند. به عنوان مثال روش رسیدن به ایمنی جمعی در برابر کرونا روش مناسبی نبوده و نتایج خوبی نیز نداشته است.

 اگر قرار باشد این روش ادامه داشته باشد ویروس کرونا مدت زیادی در جوامع وجود خواهد داشت و به این زودی‌ها به ایمنی جمعی نخواهیم رسید.


ظفرقندی با اشاره به اینکه نیازمند بازنگری در روش‌های برخورد با بیماری در کشورمان هستیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی مدل کشورها برای مقابله با بیماری متفاوت است. در کشور ما نیز قرنطینه و عدم بازگشایی برای طولانی‌مدت میسر نیست چرا که مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم می شود اما از سوی دیگر عادی‌سازی هم نمی‌تواند چاره کار باشد. 

آنچه که امروز باعث اوج گیری مجدد کرونا شده است، عادی سازی است که توسط مردم، مسئولان و حتی رسانه‌ها اتفاق افتاد و سبب شد شاهد سفرهای غیرضروری، برگزاری مراسم تجمعی و ... باشیم. ما در مسیر مبارزه با بیماری شاید بتوانیم گاهی آهسته‌تر حرکت کنیم اما هیچگاه نباید مسیر را متوقف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام پزشکی حمایت خود از مردم و کادر درمان را وظیفه خود می‌داند، تصریح کرد: از این رو راه‌اندازی پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت از امروز تا روز پزشک در دستور کار ما قرار دارد و علاوه بر این سازمان سایر نهادها نیز باید این پویش را جدی بگیرند. شعار این پویش جان ما، ایران ما است.

ظفرقندی ادامه داد: تاکنون از جامعه پزشکی و پرستاری بیش از ۵۰۰۰ نفر به بیماری مبتلا شده‌اند که اگر خدمه بیمارستان‌ها را نیز محاسبه کنیم این عدد حتی به ۱۰ هزار نفر نیز خواهد رسید. متاسفانه از تعداد یاد شده ۱۴۰ نفر شهید خدمت داشته‌ایم. از کل آمار یاد شده ۲۰ درصد گروه پرستاری، ۱۹ درصد پرسنل بیمارستانی، ۱۷ درصد پزشکان عمومی، ۹ درصد پزشکان داخلی، ۵.۵ درصد پزشکان زنان و ... بوده‌اند. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: