کد خبر: ۲۶۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۹ - 2020July 12
درحالی که صدها پروژه تولید واکسن در دست بررسی است و دولت های اروپا و آمریکا میلیاردها دلار در زمینه تحقیق و تولید دارو و واکسن سرمایه گذاری می کنند، این نگرانی وجود دارد که کشورهای ثروتمندتر از داروی کرونا بهره بیشتری ببرند و دست کشورهای در حال توسعه در این زمینه خالی بماند
شفاآنلاین>سلامت>در چارچوب نگرانی ها از توزیع ناعادلانه هرگونه واکسن یا داروی مقابله با کرونا در جهان که ممکن است در آینده کشف شود، بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت هم خواستار توزیع عادلانه آن در میان کشورها و افرادی شد که بیشترین نیاز به آن را دارند، نه کشورها یا افرادی که بالاترین رقم‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، وی گفت که تکیه بر نیروهای بازار، عمر این بیماری همه گیر را طولانی تر می کند.

گیتس در ویدئویی پخش شده در جریان کنفرانس مجازی کووید – ۱۹ که از سوی جامعه بین المللی ایدز سازمان دهی شده بود، تاکید کرد: اگر اجازه دهیم دارو و واکسن به جای مردم و کشورهایی که بسیار نیاز به آن دارند، به دست پیشنهاددهندگان قیمت های بالاتر برسد، آن وقت یک بیماری همه گیر طولانی تر، غیرعادلانه تر و مرگبارتری خواهیم داشت.

وی افزود: به رهبرانی نیاز داریم که تصمیم های سخت در مورد توزیع را براساس عدالت و نه براساس عوامل محور بازار اتخاذ کنند.

درحالی که صدها پروژه تولید واکسن در دست بررسی است و دولت های اروپا و آمریکا میلیاردها دلار در زمینه تحقیق و تولید دارو و واکسن سرمایه گذاری می کنند، این نگرانی وجود دارد که کشورهای ثروتمندتر از داروی کرونا بهره بیشتری ببرند و دست کشورهای در حال توسعه در این زمینه خالی بماند.

کمیسیون اروپا و سازمان جهانی بهداشت درمورد رقابتی ناسالم در تقابل داروی حیاتی برای نجات جان انسان ها و ریشه کن کردن معضل اقتصادی ناشی از بحران کرونا هشدار داده اند و این در حالی است که برخی مقام های واشنگتن ثابت کرده اند که خواستار اولویت دهی به شهروندان آمریکایی در این زمینه هستند.


گیتس گفت که تلاش هایی که دو  دهه پیش برای مقابله با بحران ایدز آغاز شد، زمانی که کشورهایی از سراسر جهان برای تولید داروی قابل دستیابی در بخش اعظم کشورهای جهان از جمله آفریقا همکاری کردند، می تواند به عنوان نمونه ای برای دسترسی گسترده به داروی کووید – ۱۹ مورد توجه قرار گیرد.

وی به عنوان نمونه به تاسیس صندوق جهانی برای مقابله با ایدز، سل و مالاریا در سال ۲۰۰۲میلادی و همچنین برنامه فوق العاده آمریکا در مورد ایدز اشاره کرد که برای توزیع دارو در میان مردم به منظور مقابله با برخی از مرگبارترین بیماری ها در جهان درنظر گرفته شده بود.

گیتس گفت: یکی از بهترین دلایل برای مقابله با اچ آی وی و ایدز، اهمیت ایجاد این سیستم توزیع گسترده و عادلانه جهانی برای رساندن دارو به دست همگان است.

بیماری کووید – ۱۹ تاکنون ۱۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۱۰۱ نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. از این تعداد، ۵۶۳ هزار و ۴۸۵ نفر فوت کرده و هفت میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۱۷ نفر بهبود یافته اند.رویترز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: