کد خبر: ۲۶۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ - 2020July 08
با توجه به نزدیکی شهرهای استان مازندران به یکدیگر ، وضعیت قرمز کرونایی در یک شهرستان می تواند تهدید این وضعیت برای سایر شهرستان ها نیز باشد و با این رویه خطر پذیری استان مازندران بیش از سایر استان های کشور است
شفاآنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که سرعت انتقال ویروس کرونا در این استان طی روزهای اخیر رو به افزایش رفته و از حدود هفت دهم در اوایل تیر ماه جاری هم اکنون به ۱.۴ رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید عباس موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : البته سرعت انتقال در شهرهای دارای وضعیت قرمز بیشتر است و در این شهرها سرعت انتقال به حدود ۲ نفر رسیده است به این معنا که هر فرد مبتلا به کرونا می تواند ۲ نفر را به این ویروس مبتلا کند.

وی از شهرهای آمل ، بهشهر، نوشهر و بابل به عنوان مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی نام برد و گفت که وضعیت در شهرهای قائمشهر و رامسر نیز نارنجی است و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ، نزن ماسک و رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی می تواند وضعیت قرمز را به تمامی شهرهای مازندران تحمیل کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدرا داد : با توجه به نزدیکی شهرهای استان مازندران به یکدیگر ، وضعیت قرمز کرونایی در یک شهرستان می تواند تهدید این وضعیت برای سایر شهرستان ها نیز باشد و با این رویه خطر پذیری استان مازندران بیش از سایر استان های کشور است.

احتمال بازگشت محدودیت‌های سختگیرانه

دکتر موسوی دلیل افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان طی روزهای اخیر را ناشی از عادی انگاری بیماری کرونا از سوی اکثر مردم اعلام کرد و اظهار داشت : با توجه به این که حدود ۸۰ درصد از مردم استان هنوز به ویروس کرونا مبتلا نشدند ، در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بخصوص استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی ، وضعیت بسیار بدی دامنگیر استان خواهد شد.

وی اضافه کرد : طولانی شدن زمان کنترل بیماری کرونا در استان نه تنها به عادی سازی رفتار در جامعه می انجامد ، بلکه سبب می شود تا کار برای درمانگران فرسایشی شود و این رویه نیز خطر را بیش از گذشته افزایش می دهد.

این مسئول تنها راهکار برای کنترل بیماری کرونا در مازندران را پرهیز از فرسایشی شدن این دوران دانست و گفت : عدم رعایت محدودیت های اجتماعی به خصوص پس از بازگشایی  و برخی اشتغال های پرخطر شامل تالارهای پذیرایی  و برگزاری مراسم ختم و عروسی استان را به سمت افزایش شدن ویروس کرونا پیش برد و اکنون نیز عدم کنترل آن می تواند مازندران را به سمت بحرانی تر شدن پیش ببرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : اگر روند افزایشی در استان ادامه داشته باشد ، احتمال برگشت برخی محدودیت ها با وجود پیش بینی برخی مشکلات اقتصادی در استان مازندران وجود دارد و همه ما برای عدم اجرای این محدودیت ها راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نداریم.


وی افزود : در حال حاضر حدود ۵۰۰ بیمار کرونایی صرفا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری هستند و تحت درمان قرار دارند و پیش بینی می شود در روزهای آینده این آمار نیز افزایش یابد.

موسوی گفت : افزایش بیش از ظرفیت بیماران می تواند فعالیت بیمارستان های استان مازندران را که با روند کاهشی کرونا ، به حالت عادی خود برگشته بودند ، تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات دیگری را در استان برای سایر بیماران ایجاد کند.

مهاجران بومی عامل افزایش سرعت انتقال 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد ارتباط افزایش آمار بیماران کرونایی در استان با برداشته شدن محدودیت های سفر هم توضیح داد : در ابتدای شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از ورود آلودگی این ویروس به استان نظر بر اجرای محدودیت ها بود که با اپیدمی شدن این بیماری در استان محدودیت های سفر به خصوص در مورد کسانی که ویلاهای شخصی دارند و امکان برگزاری تجمعات را ندارند ، برداشته شد ضمن این که سفر این افراد تاثیر چندانی در سرعت انتقال ندارد.

وی مشکل اصلی را مربوط به بومیان مهاجر دانست و افزود : برگشت این مسافران برای دید و بازدید خویشاوندان می تواند باعث برپایی تجمعات و برخی نشست های تجمعی باشد که خطر انتقال ویروس را افزایش می دهد.

براساس آخرین گزارش هم اکنون حدود ۵۰۰ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری هستند و با احتساب بیماران بستری در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل  تعداد بیماران کرونایی در سطح استان بیش از ۶۰۰ نفر رسیده است که نسبت به هفته گذشته آمار بیماران حدود ۵۰ درصد بیشتر شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: