کد خبر: ۲۶۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 04
در روزهای اخیر به دلیل برخی رفتارهای پرخطر ناشی از برداشتن محدودیت های سفر و سایر محدودیت های اجتماعی ، آمار بیماران در برخی شهرستان های استان رو به افزایش رفته و وضعیت این مناطق نیز از لحاظ کوویدو ۱۹ قرمز شد
شفاآنلاین>سلامت>مردم مازندران در حالی همانند سایر استان‌های کشور پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر می‌گذارند که حداقل چند ماه آینده چشم‌انداز مثبتی برای از بین رفتن این بیماری در جهان وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، برداشتن تمام محدودیت های روزها و ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا  شامل سفر ، برگشت به کار مشاغل کم خطر و پرخطر و سایر فعالیت های اجتماعی در سطح استان مازندران همانند اکثر استان های کشور با وجود همه گیری ویروس کرونا تنها مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی شامل شستن مکرر دستان ، زدن ماسک حداقل در اجتماعات و فضای سرپوشیده و حفظ فاصله گذاری فیزیکی ابلاغ شده است به این امید دکه پیش از تولید واکسن و داروی پیشگیری و مقابله ای ، تنها راه مقابله با ویروس کرونا زندگی مسالمت آمیز با آن است.

تجربه ماه های اخیر مواجهه درمانگران با ویروس کرونا در سطح جهان ثابت کرد که  شستن مکرر دست ها و زدن ماسک  به خصوص در مراکز عمومی و فضاهای سرپوشیده در کنار رعایت فاصله فیزیکی به عنوان پروتکل بهداشتی مهم پیشگیرانه  ابتلا به ویروس کرونا  به نوعی خط قرمزی برای زندگی مسالمت آمیز با خطرناک ترین بیماری قرن توصیه شده است و به نظر می رسد که بر پا ماندن اقتصاد جهانی و در کنار آن زندگی اجتماعی و معیشت خانواده یجاب می کند که این پروتکل ها به درستی از سوی تمام مردم جامعه رعایت شود و هر گونه بی دقتی می تواند بار دیگر مشکلات و محدودیت های اولیه شیوع کرونا را برگرداند ، کما این که در روزهای اخیر حداقل در ۲ شهرستان استان مازندران یعنی آمل و بهشهر که وضعیت قرمز کرونایی را بار دیگر تجربه می کنند، برخی از این محدودیت ها از جمله لغو جلسات اداری و عمومی الزامی شد.

علاوه بر این ، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، زدن ماسک نیز در فضاهای عمومی و سرپوشیده از فردا ۱۵ تیر ماه برای تمام مردم الزامی است و کسانی که این پروتکل را رعایت نکنند از دریافت خدمات در این اماکن محروم خواهند شد.

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت : در روزهای اخیر به دلیل برخی رفتارهای پرخطر ناشی از برداشتن محدودیت های سفر و سایر محدودیت های اجتماعی ، آمار بیماران در برخی شهرستان های استان رو به افزایش رفته و وضعیت این مناطق نیز از لحاظ کوویدو ۱۹ قرمز شد.

دکتر لطف الله داوودی افزود : افزایش آمار بیماران بستری در مراکز درمانی بویژه در پیک دوم این بیماری به نوعی درمانگران ما را در بیمارستان ها و مراکز درمانی دچار فرسایش می کند و به دلیل این که برخی وعده های حقوقی در دور اول ابتلا این ویروس نیز به درمانگران محقق نشده، انگیزه کاری نیز کاهش یافته و این دو رویه مشکلاتی را می تواند با افزایش آمار بیماران ایجاد کند.

وی گفت : علاوه بر این ، تجربه کاری درمانگران در ایران و حتی استان مازندران که گاهی نیز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته ، نشان داده که راهکار مقابله با ویروس کوویدو ۱۹ صرفا تا پیش از تولید دارو و واکسن ، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از رفتارهای پرخطر است و این برنامه در برخی کشورها با جریمه متخلفان به صورت سخت گیرانه در حال اجراست.

دکتر داووی افزود : اگر پروتکل بهداشتی استفاده اجباری از ماسک به خصوص در اماکن عمومی و فضای سرپوشیده و حتی مواجهه افراد با یکدیگر حداقل در ۲ هفته آینده که پیک دوم ویروس کرونا را درکشور و به طبع آن  استان مازندران داریم، رعایت نشود ، می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند و خطر جانی را افزایش دهد.

وی اظهار داشت : به نظر می رسد در پیک دوم ویروس کرونا در استان مازندران که برخی شهرهای ما نیز به وضعیت قرمز رسیدند، باید از تردد غیر ضروری ، برگزاری اجتماعات و مهمانی ها پرهیز شود و حتی در مواجهه حضوری با فامیل و افراد درجه یک مانند پدر و مادر هم باید برنامه دور اول که همان احوالپرسی از طریق تلفنی و حتی سایر شبکه های مجازی بود ، ادامه یابد تا بتوانیم پیک دوم را نیز پشت سر بگذاریم و بعد از آن تا حدی با رعایت پروتکل ها شاید بتوان بخشی از این محدودیت ها را برداشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : اگرچه میزان کشندگی بیماری کوویدو ۱۹ در پیک دوم بر اساس آنچه که در برخی استان ها رخ داده نسبت به دور اول کمتر شد، ولی میزان سرعت انتقال افزایش یافت به گونه ای که اگر یک فرد در خانواده به این ویروس مبتلا شود، احتمال این که تمام افراد خانواده به کوویدو ۱۹ مبتلا شوند ، وجود دارد.

دکتر داوودی خاطرنشان کرد : ما در شرایط فعلی راهی جز انتخاب زندگی مسالمت آمیز با ویروس کوویدو ۱۹ در جهان تا پیش از تولید دارو و واکسن نداریم و باید پروتکل های بهداشتی به درستی از سوی مردم رعایت شود تا بتوانیم پیک دوم را همانند دور اول با وضعیت بهتری پشت سر بگذاریم.

وی در مورد نوع ماسکی که باید استفاده شود هم توضیح داد : به هر حال مهم این است که مردم ما از ماسک استفاده کنند. ماسک های دست ساخت و یا پزشکی تا حد زیادی می تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند و صرفا میزان ممانعت از انتقال ویروس در این ماسک ها متفاوت است ، ولی تجربه ثابت کرده با استفاده از ماسک می توانیم تا ۹۰ درصد از انتقال ویروس جلوگیری کنیم.

دکتر داووی توصیه کرد تا ماسک های پزشکی صرفا یک بار مصرف و ماسک های خانگی نیز برای استفاده چند باره باید شسته و ضد عفونی شود.

۸۰ درصد جمعیت مازندران در معرض خطر کوویدو ۱۹

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : در مرحله اول شیوع کوویدو ۱۹ حدود ۲۰ درصد از مردم استان در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ویروس کرونا مبتلا شدند و هم چنان حدود ۸۰ درصد از این جمعیت در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند.

دکتر سید عباس موسوی افزود : افزایش آمار بیماران کرونایی در سطح شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در روزهای اخیر نگران کننده است و ۲ شهرستان ما در وضعیت قرمز و سه شهرستان نیز در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در معرض وضعیت قرمز قرار دارند و به دلیل نزدیکی شهرهای استان مازندران ، این انتقال می تواند با سرعت بیشتری به سایر شهرستان ها نیز وجود داشته باشد.


وی اظهار داشت : برنامه پیشگیرانه برای کووید ۱۹ تا قبل از تولید واکسن و دارو ، رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی اعم از زدن ماسک به خصوص به صورت اجباری در اماکن عمومی و فضای سرپوشیده و کاهش سفر و سایر ترددهای غیر ضروری و حتی پرهیز از مهمانی دادن و مهمانی رفتن و هر اجتماعی است که باعث انتفال این بیمار ی می شود.

دکتر موسوی افزود : اگرچه ما برای افزایش آمار بیماران کوویدو ۱۹ در سطح استان مازندران هماهنگی را در حوزه درمانی انجام دادیم ، ولی افزایش آمار بیماران در روزهای اخیر می تواند مشکلات درمانگران ما را بیش از دور اول افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد : مردم باید در ۲ هفته آینده اقدامات پیشگیرانه را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند و با نهادینه کردن فرهنگ ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری و لغو تجمعات و عدم حضور اماکن شلوغ زنجیره انتقال این ویروس را قطع کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران تعداد بیماران کوویدو ۱۹ بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه را ۳۳۳ نفر اعلام کرد و گفت که این آمار نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰ درصد بیشتر شد.

کوویدو ۱۹ نخستین بار سی ام بهمن ماه با شناسایی ۲ بیمار از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در این استان شیوع یافت و هم اکنون براساس آمار رسمی که روز گذشته منتشر شد ، در بیمارستان های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بیش از ۴۰۰ بیمار کوویدو ۱۹ با شرایط حاد تنفسی بستری هستند.

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان هم اکنون سه هزار و ۱۲۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در سطح بیمارستان های سطح کشور بستری هستند و تحت مراقبت  قرار دارند و در این مدت نیز ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر براثر ابتلا به این ویروس در سطح کشور جان خود را از دست دادند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: