کد خبر: ۲۶۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۹ - 2020July 03
به طور کلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافق جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در صورت حفظ سلامت معلمان، دانش‌آموزان و کادر شاغل در مدارس است
شفاآنلاین>اجتماعی> با اتمام ایام امتحانات و شروع تعطیلات تابستانی به تدریج موضوعاتی مثل امتحانات نهایی از تیتر اخبار حوزه آموزش و پرورش خارج می‌شود و دستگاه تعلیم و تربیت خود را برای سال تحصیلی آینده آماده می‌کند. موضوعاتی چون کنکور سراسری سال 99 یکی از مسائلی بود که قرار است در هفته آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود. این کمیسیون همچنین قرار است درباره موضوع زوج و فرد شدن مدارس در مناطق پرجمعیت تصمیم‌گیری کند.

به گزارش شفاآنلاین: همسان سازی حقوق بازنشستگان، ادامه لغو تمامی اردوهای دانش‌آموزی، ممنوعیت برگزاری کلاس‌های آموزشی حضوری تا زمان بازگشایی مدارس، صدور مجوز ثبت‌نام در دوره پیش‌دانشگاهی برای فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه نظام سالی واحدی، شروع نوبت گیری خانواده‌ها برای شرکت در سنجش،‌ ابلاغ دستورالعمل تجزیه‌وتحلیل سؤالات امتحان نهایی و اهدا تندیس کمیساریای عالی پناهندگان به وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس مجازی بین المللی گرامی‌داشت روز جهانی پناهنده از خبرهای مهم این حوزه در روزهای گذشته بودند.

بررسی طرح زوج و فرد مدارس در کمیسیون آموزش

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح زوج و فرد مدارس و لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها، اظهار کرد: «به طور کلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافق جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در صورت حفظ سلامت معلمان، دانش‌آموزان و کادر شاغل در مدارس است.»

وی با بیان اینکه طرح حضور سه روز در هفته هر دانش‌آموز در مدارس نیاز به بررسی در کمیسیون آموزش دارد، افزود: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضع رسمی خود را پس از بررسی این طرح در کمیسیون اعلام می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به تدریج اجرا می‌شود

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه مسئول اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند و اعتبار آن هم پیش بینی شده است.

حاجی میرزایی گفت: «بر اساس قانون، دریافتی بازنشستگان حدود ۸۰ درصد افراد شاغل باید باشد و دولت موظف است به تدریج این همسان سازی را اجرا کند و برای آن اعتباری پیش بینی شده است که سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه مسئول اجرای این برنامه هستند.»

عابدینی: اجرای صحیح افزایش 50 درصدی حقوق معلمان می‌تواند در بهبود معیشت فرهنگیان موثر باشد

احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش در یک برنامه رادیویی با اشاره به سند تحول بنیادین و نظام سنجش صلاحیت و نظام رتبه بندی در این سند گفت: «در طول دوره‌های مختلف به ویژه سال ۹۴ تحت عنوان رتبه بندی، مبالغی به حقوق معلم‌ها اضافه شد و سال گذشته از مهرماه این وضعیت تکرار شد. در سال ۹۴ سه هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و دو هزار میلیارد در سال گذشته به نظام رتبه بندی معلمان اختصاص داده شد.»

معاون شورای عالی آموزش و پرورش نظر کارشناسی خود را درباره افزایش حقوق معلمان تحت عنوان اجرای نظام رتبه بندی اعلام کرد و گفت: «حقیقت آن است که هیچ‌کدام از این اقدامات را رتبه بندی فرهنگیان نمی‌دانیم و صرفاً از ظرفیت قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده شد تا مبالغی به حقوق همکاران فرهنگی اضافه شود و از این جهت نیز مخالفتی با آن نداشتیم. البته تأکید شورای عالی آموزش و پرورش این بود که عنوان زیبای سنجش صلاحیت و رتبه بندی را صرف اقدامات غیر کارشناسی نکنیم.»

وی افزود: «اگر در افزایش ۵۰ درصد برای معلمان خوب عمل شود باز هم می‌تواند در بهبود معیشت فرهنگیان مؤثر باشد اما حقیقت آن است حتی در اجرای این سیاست نیز در همه قسمت‌ها به خوبی عمل نکردیم و به حقوق معلمان در این زمینه کمتر توجه شد اما در هر صورت از این جهت که همه را امیدوار کرد تا بتوانیم نظام رتبه بندی را اجرا کنیم، می‌توانیم آن را یک خبر خوب بدانیم.»

صدور مجوز ثبت‌نام در دوره پیش‌دانشگاهی برای فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه نظام سالی واحدی

از سوی معاونت آموزش متوسطه و براساس مصوبه شورای عالی، مجوز اخذ تمامی واحدهای درسی دوره پیش دانشگاهی (۲۴ واحد) برای فارغ التحصیلان دوره متوسطه نظام سالی واحدی (۱+۳) در شهریور ماه ۹۹، به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد. مجوز ثبت‌نام و ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان دوره متوسطه (۱-۳) که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل در دوره پیش دانشگاهی (بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران) نشده‌اند، صادر خواهد شد.


براساس مصوبه مذکور به فارغ التحصیلان دوره متوسطه نظام سالی واحدی (۱-۳) اجازه داده می‌شود با رعایت مقررات و ضوابط در دوره پیش دانشگاهی ثبت‌نام و در ارزشیابی تمام دروس دوره مذکور(۲۴واحد) در نوبت ارزشیابی شهریور ماه شرکت کنند. اعلام نتیجه این قبیل افراد مطابق آیین نامه آموزشی دوره پیش دانشگاهی مربوط خواهد بود.

شروع نوبت گیری خانواده‌ها برای شرکت در سنجش

شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن تشریح جزئیات طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه گفت: «سال گذشته ۴۸ پایگاه برای این منظور فعال بود که امسال به ۷۳ پایگاه افزایش یافته است. پیش بینی می‌کنیم امسال ۹۵ هزار دانش‌آموز در شهر تهران برای این منظور مراجعه کنند.»

به گفته کریمی نوبت گیری خانواده‌ها برای شرکت در سنجش شروع شده است.

ممنوعیت برگزاری کلاس‌های آموزشی حضوری تا زمان بازگشایی رسمی مدارس

مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه کلاس آموزشی حضوری تا زمان بازگشایی رسمی مدارس گفت: «با توجه به اینکه شرایط فعلی کشور مساعد نیست از مدارس درخواست جدی داریم که به صورت قطعی از برگزاری کلاس‌های آموزشی خودداری کنند.»

وی افزود: «هیچ مدرسه‌ای اجازه ندارد کلاس‌های حضوری برای دانشآموزان برگزار کند و در آن کلاسها آموزشهای درسی ارائه کند.»

اهدای تندیس کمیساریای عالی پناهندگان به وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس مجازی بین المللی گرامیداشت روز جهانی پناهنده

برای قدردانی از ارائه خدمات عادلانه وزارت آموزش و پرورش و تلاش‌های شاخص این وزارت خانه به ویژه در دوران بحران همه گیری کرونا که مانع از توقف آموزش دانش‌آموزان پناهنده شد؛ تندیس کمیساریای عالی پناهندگان به وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس مجازی بین المللی گرامیداشت روز جهانی پناهنده اهدا شد.

غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل با ایراد سخنرانی در این کنفرانس مجازی بین المللی که با حضور نمایندگان سازمان ملل، وزارت کشور، وزارت بهداشت و همچنین سفرای کشورهای خارجی به طور همزمان در ایران و خارج از کشور برگزار شد، اظهار کرد: «ایران در زمینه پذیرش جمعیت پناهندگان ششمین کشور دنیا محسوب می‌شود. کودکان لازم التعلیم افغانستانی حتی در صورتی که فاقد مدارک هویتی (غیر مجاز) باشند، هم اکنون تعداد 140.000 نفر دانش‌آموز فاقد اوراق هویتی در شرایط کاملاً برابر با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند.»

تشکیل ۳۰ هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور/نیاز یک میلیون دانش‌آموز به هدایت تحصیلی

معاون پرورشی و فرهنگی در نشست خبری با اصحاب رسانه و با موضوع هدایت تحصیلی و اوقات فراغت دانش‌آموزان از تشکیل ۳۰ هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور، نیاز یک میلیون دانش‌آموز به هدایت تحصیلی و مبنای هدایت تحصیلی براساس نتایج آزمون، رغبت، ظرفیت رشته‌ها و علاقه‌مندی خانواده‌ها خبر داد.

استراتژی دوم در شرایط شیوع کرونا: تلاش برای افزایش مهارت دانش‌آموزان در تاب‌آوری شرایط خاص

کاظمی استراتژی دوم را تلاش برای افزایش مهارت دانش‌آموزان در تاب‌آوری شرایط خاص دانست و گفت: «مشاوران حوزه آموزش‌وپرورش در این زمینه بسیار تلاش کرده و برنامه‌هایی از قبیل استفاده از ظرفیت ۷۵۰مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره تلفنی به دانش‌آموزان را ترتیب دادند که حدود ۵۵هزار نفر دانش‌آموز از این خدمات استفاده کردند.»

شعار برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی: هر دانش‌آموز یک مهارت

وی ادامه داد: «اکنون ۳۰ هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور تشکیل ‌شده است که در سال گذشته ۳میلیون دانش‌آموز در طرح تابستانی شرکت کردند و پیش‌بینی می‌کنیم امسال این تعداد افزایش یابد همچنین بخشی از برنامه‌های تابستانی مثل طرح حفظ جز ۳۰ قرآن کریم و پرسش مهر نیز از ابتدای مهرماه سال گذشته شروع ‌شده و تا انتهای تابستان در فضای مجازی ادامه خواهد یافت.»

لغو تمامی اردوهای دانش‌آموزی همچنان ادامه دارد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش از استمرار لغو تمامی اردوهای دانش‌آموزی که از ابتدای اسفندماه 1398 آغازشده بود، خبر داد.

علیرضا کاظمی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: «تمامی اردوهای دانش‌آموزی که از ابتدای اسفندماه و همزمان با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس لغو شده بود به دلیل استمرار شرایط کرونایی همچنان لغو خواهد بود.»

ابلاغ دستورالعمل تجزیه‌وتحلیل سؤالات امتحان نهایی سال99-1398

در راستای ارزشیابی از عملکرد دانش آموزان براساس استانداردهای ملی(طراحی و اجرای نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نتیجه محور در سطح ملی) و اجرای فعالیت تجزیه‌وتحلیل کشوری سؤالات امتحانات نهایی نوبت‌های خرداد، شهریور و دی‌ماه و ارائه بازخورد جهت کمک به بهبود طراحی سؤالات در آزمون‌های آتی و ارتقای سطح کیفیت آموزشی، از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دستورالعمل تجزیه‌وتحلیل سؤالات امتحان نهایی سال 99 -1398 به ادارات استان‌ها ابلاغ شد.

تعیین تکلیف برگزاری کنکور امسال در کمیسیون آموزش

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در توئیتی، نوشت: «در دیداری که با رئیس کمیسیون آموزش داشتم، مشکل کنکوری‌ها را مطرح کردم؛ با رئیس سازمان سنجش صحبت کردیم؛ وی هم گفت اگر آزمون برگزار نشود، وضعیت کرونا تا آخر سال بهتر نخواهد شد. مشکل را توضیح دادم. قرار شد در اولین جلسه کمیسیون در هفته آینده موضوع بحث شود.»پانا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
0
0
اگر یکسال مدرسه ودانشگاه عقب بیوفته بچه ها چه لطمه ایی میخورن ؟؟؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: