کد خبر: ۲۶۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 2020June 27
نتانیاهو که در یک مراسم نظامی در جنوب اراضی اشغالی سخن می‌گفت، همچنین مدعی شد، اسراییل و امارات در تحقیقات، توسعه و فناوری در راستای «بهبود رفاه کل منطقه» با یکدیگر همکاری خواهند کرد!
شفاآنلاین>اجتماعی>مقامات رژیم صهیونیستی  که از هر موقعیتی برای رسیدن به مقاصد شوم خود در منطقه استفاده می‌کنند، این روزها شیوع ویروس کرونا را برای برقراری رابطه با امارات و استحکام آن مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، در حالی که اعتراض‌های جهانی به الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی با توجه به نزدیک شدن این اقدام غاصبانه نزدیک شده (۱۱ تیرماه)، اما در عین حال رژیم صهیونیستی بدون توجه به این اعتراض‌ها به دنبال انجام اقدامات غاصبانه خود بوده و در عین حال برای همراه کردن برخی کشورهای عربی در این مسیر، سعی در برقراری رابطه با آنها دارد.

در همین راستا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته در سخنانی از همکاری دوجانبه با امارات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا خبر داد و اذعان داشت که تل آویو و ابوظبی در زمینه مبارزه با این ویروس همکاری‌های تنگاتنگی در دستور کار خود قرار داده‌اند. اقدامی که گامی مهم در راستای عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به نظر می‌رسد.

نتانیاهو همچنین گفت که «بیانیه رسمی در مورد همکاری تل آویو – ابوظبی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، به‌زودی منتشر می‌شود».

نتانیاهو که در یک مراسم نظامی در جنوب اراضی اشغالی سخن می‌گفت، همچنین مدعی شد، اسراییل و امارات در تحقیقات، توسعه و فناوری در راستای «بهبود رفاه کل منطقه» با یکدیگر همکاری خواهند کرد!.

قرار است وزیران بهداشت و درمان رژیم صهیونیستی و امارات درباره همکاری دو کشور در زمینه «پژوهش، توسعه، فناوری و افزایش سطح امنیت بهداشتی» دو طرف اطلاع‌رسانی کنند.

سخنان نتانیاهو در این زمینه اولین واکنش نبود، بلکه پیش از او "انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارت متحده عربی هفته گذشته گفته بود که حتی با وجود اختلافات سیاسی هم می‌توان با اسراییل در برخی از حوزه‌ها همچون مبارزه با ویروس کرونا و فناوری‌های جدید همکاری کرد.

در حالی که اکثر کشورهای جهان و عربی این روزها نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در الحاق بخش زیادی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی معترض هستند، اما از قرار معلوم امارات و عربستان با چشم‌پوشی از حق فلسطینیان و با نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی، پیشتاز عادی‌سازی روابط با ایبن رژیم هستند.

اگر نگاهی به تاریخ مناسبات کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در گذشته بیندازیم، در می‌یابیم که در سال‌های نه چندان دور هرگونه روابط با این رژیم از دید کشورهای عربی گناهی نابخشودنی تلقی می‌شد و این کشورها باید بهای گزافی بابت این اقدام پرداخت می‌کردند و در دوره‌ای نه چندان دور هر کشور عربی که به رژیم صهیونیستی نزدیک می‌شد، دیگر کشورهای عربی و اسلامی برخورد شدیدی با آن می‌کردند، اما هم اکنون روزگار تغییر کرده و کشورهای عربی با نادیده گرفتن حق مسلم فلسطینیان، برای رابطه علنی با رژیم صهیونیستی با هم مسابقه گذاشته‌اند.


به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، دلیل امارات و عربستان از نزدیکی به رژیم صهیونیستی به خاطر شکست‌های پی‌درپی در جنگ یمن می‌باشد و ریاض و ابوظبی می‌خواهند با نزدیکی به تل آویو از شکست‌های دنباله‌دار خود در منطقه جلوگیری کنند، هرچند غافل از این هستند که آمریکا به عنوان ابرقدرت که از ابتدای تجاوز عربستان و امارات به یمن در کنار آنها بوده نیز نتوانسته موجب پیروزی آنها شود، چه رسد به رژیم صهیونیستی که در سال‌های اخیر دو بار از «جنبش حزب الله لبنان» شکست خورده است.

رابطه عربستان و امارات با رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر به صورت محرمانه و عموما پشت پرده بوده که هر از چندگاهی اخبار آن برای سنجش افکار عمومی علنی شده، ولی انتشار خبر(اردیبهشت ماه) برقراری رابطه علنی تل آویو- ابوظبی برای افتتاح سفارتخانه این رژیم در مهر ماه آینده در ابوظبی علنی شد.

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، اردیبهشت ماه سال جاری بود که به نقل از رادیو سراسری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل آویو و ابوظبی بر سر افتتاح سفارت این رژیم در امارات در مهر ماه آینده میلادی به توافق رسیده‌اند.

رادیو سراسری رژیم صهیونیستی این اقدام را یک تحول سیاسی خوانده و اعلام کرده بود که سفارت اسراییل قرار است ابتدا به مدت شش ماه و به طور علنی در امارات دایر شود.

زمان افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی با افتتاحیه «نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی» که قرار بوده از ابتدای مهرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کند، همزمان شده است؛ نمایشگاهی که رسانه‌های اماراتی از تعویق زمان برگزاری افتتاحیه آن خبر داده‌اند.

نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ابتدای سال گذشته بود که اعلام کرد، اسراییل در نمایشگاه اکسپو دبی مشارکت خواهد کرد، اقدامی که جرقه اولیه رابطه علنی میان تل آویو – ابوظبی برای عادی‌سازی روابط بود.

امارات نمونه‌ای از کشورهای عربی می‌باشد که تا پیش از این رابطه مخفی با رژیم صهیونیستی داشته که هم اکنون این رابطه به سمت علنی شدن در حرکت است.

نکته قابل توجه این که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتهای بهمن ماه سال گذشته با اشاره به عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی گفته بود، تنها ۳ کشور عربی با اسرائیل روابط مستحکم ندارند که به اعتقاد کارشناسان منطقه این سه کشور سوریه، لبنان و عراق است.

سران سعودی و امارات در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتباط با صهیونیست‌ها کرده‌اند که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا در سال ۲۰۱۵ این روند سرعت بیشتری به خود گرفته است.

ریاض و ابوظبی به دنبال آن هستند که قبل از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ، به رابطقه با اسراییل دست یابند، چرا که پشت قضیه این رابطه، شخص ترامپ قرار دارد و معلوم نیست که وی دوباره به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود یا خیر.ایرنا

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: