کد خبر: ۲۶۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۹ - 2020June 26
این بیماری در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن می‌شوند و چربی و قندخون بالایی دارند، بیشتر دیده می‌شود

شفاآنلاین >سلامت >مینا وطن خواه کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: تری گلیسیرید نوعی چربی خون است که در سلول‌های کبدی تجمع کرده و خارج نمی‌شود در نتیجه سبب اختلال در فعالیت طبیعی این عضو مهم شده و در نهایت باعث نارسایی و یا «سیروز کبدی» می‌شود.


به گزارش شفاآنلاین : این بیماری در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن می‌شوند و چربی و قندخون بالایی دارند، بیشتر دیده می‌شود همچنین بی تحرکی، وزن بالا، افراط در خوردن مواد غذایی با قند و چربی بالا، نوشیدن آب سرد و عادات بد غذایی در بروز و یا تشدید بیماری موثرند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: کبد چرب نشانه‌ای ندارد و فقط با انجام آزمایش، سونوگرافی یا اسکن می‌توان آن را تشخیص داد همچنین گاهی علائمی همچون خستگی یا درد در ناحیه بالا و سمت راست شکم در بعضی افراد دیده می‌شود در صورتی که بیماری در مراحل اول باشد قابل درمان است، ولی در صورت پیگیر نبودن، وارد مرحله سیروز و «بدخیمی‌های کبدی» می‌شود که راهی جز پیوند کبد باقی نمی‌ماند.

وطن خواه اظهار داشت: چربی خون در افراد چاق و مبتلا به دیابت، شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و گاهی در کودکان نیز دیده می‌شود، بنابراین این بیماری مختص سن یا جنس خاص نیست و درمان اصلی آن تغییر در شیوه زندگی و عادات غذایی است.

او در خصوص چربی‌های اشباع و غیر اشباع ادامه داد: میزان کربوهیدات‌ها به خصوص چربی‌های اشباع باید در رژیم غذایی بیماران کاهش یابد و از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گاهی مانند روغن کانولا و زیتون استفاده کنند همچنین چربی‌های قابل رویت در گوشت‌ها (چه قرمز و چه سفید) را جدا کنند و مصرف گوشت قرمز را به ۲ بار در هفته کاهش دهند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف سبزیجات آزاد است، ولی میوه‌ها به دلیل داشتن قند باید به حد متعادل (حداکثر ۳ واحد در روز) و نباید ۳ میوه را با هم مصرف کنند همچنین مصرف غلات سبوس دار یا سبوس به صورت جدا در سوپ یا سالاد یا کوکو‌ها بسیار مفید است.

او در پایان گفت: مصرف عرق خارمریم یا خارشتر و قرص‌های حاوی آن‌ها البته زیر نظر پزشک یا کارشناس تغذیه نیز بسیار مفید است.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: