کد خبر: ۲۱۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 2018December 24
مصرف این شربت علاوه بر رفع چربی کبد، موجب پیشگیری از سیروز کبدی و هپاتیت شده و تاثیر چشمگیری در تصفیه خون، رفع غلظت خون و اسیداوریک دارد
شفاآنلاین>سلامت> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در رفع مشکلات کبدی، کنترل اشتها و لاغری موثر دانست.

به گزارش شفاآنلاین، شربت زردچوبه (زردچوبه+دارچین+زنجبیل+زیره+عسل) حاوی ویتامین های A، B، C، E ، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم، فسفر، مس، روی (زینک)، پروتئین، اوژنول، قند ساکاروز، فراکتوز، گلوکز، پلی فنولی به نام کورکومین و غیره است.

برای بررسی خواص شربت زردچوبه و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است  حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی مطالبی را عنوان نمودند.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت زردچوبه گفت: چربی سوزی، کنترل اشتها، لاغری و رفع چربی کبد و مشکلات تنفسی از مهم‌ترین خواص این شربت است.

وی افزود: شربت زردچوبه با رفع سردی معده، باعث افزایش حرارت و سوخت و ساز بدن، کنترل اشتها و چربی سوزی شده و موجب لاغری و تناسب اندام می شود.

عظمایی بیان کرد: مصرف این شربت علاوه بر رفع چربی کبد، موجب پیشگیری از سیروز کبدی و هپاتیت شده و تاثیر چشمگیری در تصفیه خون، رفع غلظت خون و اسیداوریک دارد.

وی گفت: مصرف شربت زردچوبه باعث سم زدایی بدن شده و با عملکرد بهتر سیستم عصبی، موجب تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این شربت موجب تقویت اعضای رئیسه بدن یعنی قلب، کبد و مغز، تقویت دستگاه گوارش، هضم بهتر غذا و رفع بوی بد دهان می‌شود.

وی گفت: بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی و پیشگیری از تصلب شرایین و سکته‌های قلبی و مغزی از دیگر خواص این شربت است.

عظمایی بیان کرد: شربت زردچوبه تاثیر چشمگیری در سلامت استخوان و دندان داشته و از بروز پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از دیگر خواص این شربت می‌توان به کنترل قند، فشار و چربی خون، ضد نفخ و بادشکن، ضد انگل، رفع برفک دهان، رفع خارپاشنه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: این شربت برای افرادی که از دردهای مفاصل (آرتریت) و روماتیسم (آرتریت روماتوئید) رنج می‌برند بسیار مفید است.

عظمایی بیان کرد: خاصیت دیگر این شربت نشاط آور بودن و پیشگیری از افسردگی، استرس و اضطراب است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت زردچوبه خاصیت آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد، لذا برای رفع عفونت معده، ریه، کلیه و مجاری ادراری بسیار مفید است.

وی اظهار کرد: وجود ویتامین‌‍های A، E، C و پلی فنول کورکومین موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها (Cancers)می‌شود.

عظمایی افزود: این شربت تاثیر چشمگیری در مشکلات ریوی مثل برونشیت، سرماخوردگی، آسم، آنفلوانزا و سینه پهلو دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مصرف شربت زردچوبه برای درمان خروپف، بی حسی و خواب رفتگی اعضای بدن بسیار مفید است‌.

منع مصرف شربت زردچوبه

عظمایی اظهار کرد: مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است؛ افرادی هم که از داروهای شیمیایی از جمله آسپرین، وارفارین و هپارین استفاده می‌کنند همزمان نباید این شربت را مصرف کنند و باید 2 تا 3 ساعت بین آن فاصله بیندازند؛ زیرا شربت زردچوبه اثربخشی دارو را افزایش می‌دهد.

مقدار مصرف شربت زردچوبه

این محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) گفت: از این شربت می‌توان روزانه 4 لیوان و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد.

مواد لازم شربت زردچوبه (2 لیتر)

زردچوبه 50 گرم
زنجبیل 15 گرم
دارچین 15 گرم
زیره 20 گرم
عسل نیم کیلو

طرز تهیه شربت زردچوبه

برای تهیه این شربت ابتدا ادویه ها را نیم کوب کرده و داخل 2 لیتر آب معدنی می‌ریزیم.
اجازه می‌دهیم به مدت 12 ساعت تا یک روز بماند.
سپس به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم می‌جوشانیم.
پس از متعادل شدن حرارت تا 50 درجه سانتی گراد، شربت را صاف کرده و به آن عسل اضافه می‌کنیم.

شربت را هم می‌زنیم تا قوام بیاید سپس در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت زردچوبه

برای تهیه یک لیوان از این شربت 3 تا 4 قاشق غذاخوری از آن را داخل لیوان ریخته و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.
شربت آماده میل کردن است.

نکته: برای مصرف این شربت در فصل گرم سال باید به جای آب جوشیده از آب سرد استفاده کرد؛ همچنین می‌توان چند قطره آب لیموترش هم به آن اضافه کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: