کد خبر: ۲۶۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۹ - 2020June 26
ناامنی، عدم دسترسی به کودکان برای استفاده از واکسن فلج و گسترش شیوع ویروس کرونا عامل بی‌توجهی به آن شده که ادامه این شرایط می‌تواند موجب گسترش ویروس فلج اطفال در میان کودکان شود
شفاآنلاین>سلامت>توجه به مقابله با شیوع ویروس کرونا در افغانستان موجب به حاشیه رفتن مبارزه با بیماری فلج اطفال در این کشور شده و این وضعیت یکی از دلایل افزایش شمار مبتلایان به این بیماری در میان کودکان افغانستانی ارزیابی شده است .

به گزارش شفاآنلاین، وزارت بهداشت افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود آورده است که در شش ماه نخست سال میلادی جاری، 19 مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در این کشور ثبت شده است که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

میرجان راسخ یکی از مقامات وزارت بهداشت این کشور نوشته است که دامنه این بیماری از جنوب و شرق افغانستان به شمال کشور کشیده شده و این موضوع باعث نگرانی این وزارتخانه شده است.

راسخ بر این باور است که ناامنی، عدم دسترسی به کودکان برای استفاده از واکسن فلج و گسترش شیوع ویروس کرونا عامل بی‌توجهی به آن شده که ادامه این شرایط می‌تواند موجب گسترش ویروس فلج اطفال در میان کودکان شود.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که در سال 2019، 21 مورد و در سال 2019، 29 مورد ابتلا به فلج اطفال در این کشور ثبت شده بود، اما امسال تنها در شش ماه نخست 19 مورد ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، یک و نیم برابر افزایش را نشان می‌دهد.

این وزارت اضافه کرد که در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، تنها دو کارزار سراسری ایمن‌سازی (واکسیناسیون) کودکان در مقابل بیماری فلج اطفال در افغانستان اجرا شده که با اعمال برنامه قرنطینه برای مقابله با ویروس کرونا، این روند مختل شده‌ است.

وزارت بهداشت افغانستان هر سال چهار برنامه ایمن‌سازی سراسری و ده‌ها کمپین فرعی واکسیناسیون فلج اطفال در این کشور را راه‌اندازی می‌کند.



منابع خبری در افغانستان به نقل از مقامات وزارت بهداشت در شمال این کشور خبر داده‌اند که یک مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در شهرستان «دهدادی» در استان «بلخ» هم ثبت شده است.

«صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل» (یونیسف) گسترش بیماری فلج اطفال را در بین کودکان افغانستان، هشدار دهنده توصیف کرده و افزود که دولت این کشور به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا، در سه ماه گذشته نتوانسته که ایمن‌سازی کودکان افغانستانی در مقابل فلج اطفال را اجرا کند .

این نهاد بین‌المللی هشدار داد که اگر دولت افغانستان دست بکار نشود و برنامه ایمن‌سازی کودکان را در سراسر این کشور اجرا  نکند، امکان به صدا درآمدن زنگ خطر برای گسترش و ابتلای بیشتر کودکان افغان به این بیماری وجود دارد.

«یونیسف» ابراز امیدواری کرده که تا یک ماه آینده برنامه ایمن‌سازی کودکان افغانستانی علیه بیماری فلج اطفال آغاز شود، اما وزارت بهداشت این کشور تاکنون در این باره بصورت روشن برنامه‌ای ارایه نکرده است .

برخی منابع گفته‌اند که 10 میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان نیاز به ایمن‌سازی در مقابل بیماری فلج اطفال دارند. در سال‌های گذشته یک میلیون از کودکان افغانستانی به دلیل ناامنی و جنگ به طرح ایمن‌سازی در مقابل بیماری فلج اطفال دسترسی نداشته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، افغانستان در کنار پاکستان و نیجریه از جمله کشورهایی است که هنوز هم بیماری فلج اطفال در آنها ریشه‌کن نشده و سالانه شماری از کودکان این کشورها به این بیماری مبتلا می‌شوند.افق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: