کد خبر: ۲۶۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020June 24
البته مقرراتی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه تب سنجی و زدن ماسک برای رای دهندگان اجباری است آنها همچنین حق آوردن فرزندانشان در پای صندوق های رای را ندارند
شفاآنلاین>سلامت>در شرایطی که گزارش ها حاکی است مغولستان در مقایسه با کشورهای دیگر کمترین تعداد مبتلایان به کرونا را دارد ، مردم این کشور امروز چهارشنبه برای تعین سرنوشت ۷۶ کرسی پارلمان پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش شفاآنلاین،در این دوره از انتخابات پارلمانی مغولستان که هشتمین دور انتخابات از سال ۱۹۹۲ بعد از تصویب قانون اساسی جدید است ۶۰۶ نامزد از ۱۳ حزب سیاسی، چهار گروه متحد و ائتلافی در کنار ۱۲۱ نامزد مستقل برای کسب کرسی های پارلمان با یکدیگر رقابت می کنند.

حزب مردم مغولستان هم اکنون ۶۵ کرسی از ۷۶ کرسی این کشور را در مجلس در اختیار دارد ولی حزب مخالف دموکرات، نامزدهایی را برای همه ۷۶ ناحیه انتخاباتی کشور معرفی کرده است.

ظاهرا وجود این همه نامزد مستقل در انتخابات پارلمانی مغولستان که البته بی سابقه است نشان از ناکارامدی نظام دو حزبی در این کشور دارد رسانه های کشور گزارش کرده اند که به دلیل کاهش اعتماد عمومی به این احزاب، اقبال مردم به نامزدهای مستقل بیشتر شده است.

با این وصف هنوز هم بیشترین رقابت بین دو حزب مذکور در جریان است برای همین این دوره از انتخابات پارلمانی برای کسب کرسی های بیشتری از سوی هر یک از دو حزب حاکم و مخالف با اهمیت است.

از سوی دیگر نامزدهای مستقل می گویند که این احزاب از خواسته های مردم فاصله گرفته اند و به تعهدات و قول هایی که داده اند عمل نکرده اند و این باعث کاهش اعتماد عمومی به آنها شده است.

"کانات شاکو" از تحلیلگران مسایل مغولستان می گوید که وجود نامزدهای مستقل از اهمیت زیادی برخوردار است آنها می توانند شرایط را در این انتخابات عوض کنند.

وی خاطر نشان کرد که نامزدهایی که از گروه های مستقل هستند، قدرت بیشتری در تصمیم گیری ها پیدا کرده اند آنها اکنون برای تغییر روند سیاستگذاری ها در مغولستان تلاش می کنند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی قانونی از سوی پارلمان تصویب شد مبنی بر اینکه قضات باید در برابر شورای امنیت ملی که متشکل از رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس مجلس است، پاسخگو باشند این موضوع به اعتقاد شاکو تهدیدی برای دموکراسی در این کشور آسیای شرقی محسوب می شود و مخالفان زیادی دارد.

کمیسیون انتخابات پارلمانی مغولستان اعلام کرده است که ۲ هزار و ۷۰ صندوق رای در سراسر کشور از ساعت ۷ صبح امروز به وقت محلی آماده است و زمان رای گیری به مدت ۱۵ ساعت ادامه دارد، بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مغولستان واجد شرایط رای دادن هستند.

از آنجا که مغولستان با جمعیتی افزون بر سه میلیون نفر به طور جدی درگیر ویروس کرونا نشده است و فقط ۲۰۰ مورد وارداتی در این کشور به ثبت رسیده است به نظر نمی رسد که این موضوع خللی در برگزاری انتخابات این دوره مجلس ایجاد کند.

البته مقرراتی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه تب سنجی و زدن ماسک برای رای دهندگان اجباری است آنها همچنین حق آوردن فرزندانشان در پای صندوق های رای را ندارند.

در مجموع پارلمان مغولستان ۷۶ کرسی دارد و نمایندگان برای یک دوره ۴ ساله انتخاب می شوند بر اساس قانون جدید که امسال اصلاح شد حداقل ۲۰ درصد از کاندیداهای معرفی شده از سوی احزاب یا ائتلاف‌ها باید زن باشند.

بر اساس قانون جدید تنها چهار عضو پارلمان می‌توانند وزرای کابینه باشند که هدف از این قانون، ‌ جدایی سیاست از اداره کشور اعلام شده است.

مساحت مغولستان یک میلیون و ۵۶۵ هزار کیلومتر مربع است مغولستان نوزدهمین کشور بزرگ جهان (پس از ایران) و در عین حال کم‌تراکم‌ترین کشور جهان است این کشور همچنین پس از قزاقستان دومین کشور بزرگ محصور در خشکی در جهان است البته قزاقستان به دریای خزر راه دارد اما به آب‌های آزاد راه ندارد و قزاقستان از این بابت بزرگترین کشوری است که به آب‌های آزاد راه ندارد.

مغولستان در کل هشت و ۱۱۴ کیلومتر مرز دارد که چهار هزار و ۶۷۳ کیلومتر آن با چین و سه هزار و ۴۴۱ کیلومتر آن با روسیه است.  ایرنا  
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: