کد خبر: ۲۶۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020June 24
بسیاری از کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی و برخی از رسانه ها نسبت به ادعاهای دو پزشک عراقی واکنش نشان داده و از وزارت بهداشت خواسته اند که به ادعاهای این دو پزشک اهتمام جدی شود
شفاآنلاین>سلامت>در حالی که وزارت بهداشت عراق برای به کارگیری داروی روسی در درمان بیماران کرونایی آماده می شود، ادعای دو پزشک عراقی مبنی بر کشف داروی کرونا، فضایی از جنجال رسانه‌ای و مردمی در این کشور آفریده است.

به گزارش شفاآنلاین، دو پزشک عراقی به نام های دکتر محمد فحام متخصص بیمارهای ویروسی و  دکتراحمد خیاط متخصص بیماری های تنفسی، در یکی از شبکه های تلویزیون بومی عراق چند روز پیش ادعا کردند که درمان کرونا را کشف کرده اند.

این دو پزشک در شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق گفتند که این دارو موفقیت خود را در درمان ۵۰ بیمار نشان داده است.

محمد فحام بدون اشاره به جزییات افزوده است که دارو به صورت تنفسی به بیمار داده می شود و در عرض ۴ روز بیمار بدون هیچ عوارض جانبی بهبودی کامل می یابد.

به گفته وی، او و همکارش احمد خیاط دارو را بر روی ۵۰ بیمار داوطلب که سه تن از آنها افراد مسن بالای ۷۰ سال و بقیه ۴۰ تا ۵۰ ساله بوده اند آزمایش کرده و ۴۹ نفر بهبودی کامل یافتند.

احمد الخیاط نیز گفته است که علیرغم اینکه به وزارت بهداشت پیشنهاد استفاده از این دارو را کرده اما تاکنون وزارت بهداشت به این درخواست ها توجهی نکرده است.

وی برخی طرف ها در وزارت بهداشت را متهم کرد که درصدد ناکام گذاشتن طرح آنها در درمان بیماران کرونایی هستند.

طرح این ادعاها در آستانه تلاش وزارت بهداشت عراق برای وارد کردن داروی روسی «آویفاویر» (Avifavir) برای درمان بیماران کرونایی، جوی از جنجال را در عراق به دنبال داشته است.

بسیاری از کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی و برخی از رسانه ها نسبت به ادعاهای دو پزشک عراقی واکنش نشان داده و از وزارت بهداشت خواسته اند که به ادعاهای این دو پزشک اهتمام جدی شود.

در عین حال شماری نیز برخی باندها در وزارت بهداشت عراق را متهم کرده اند به دلیل بهره های مالی، اجازه نمی دهند که داروی مورد ادعای این دو پزشک عراقی، در درمان بیماران کرونایی استفاده شود.

این درحالی است که برخی مقام های وزارت بهداشت عراق امروز (سه شنبه) گفته اند که یک تیم این وزارت خانه به زودی برای بررسی تاثیرهای عملی داروی روسی، راهی مسکو می شود.

«زیاد حازم» از کارشناسان بهداشتی در اداره بهداشت بخش «الکرخ» در بغداد امروز در سخنانی گفت که داروی روسی تا پایان هفته آینده در عراق تولید می شود.

به گفته وی، ماده اولیه و فعال این دارو از روسیه وارد شده و به صورت کپسول در اختیار بیماران گذاشته می شود.

از طرفی «ماجد شنگالی» پزشک و نماینده سابق پارلمان عراق در توئیتی نسبت به ادعاهای وزارت بهداشت در خصوص استفاده از داروی روسی ایراد گرفت.

وی گفت که عراق در زمان حاضر تبدیل به کانون کرونا در خاورمیانه شده و در عوض وزارت بهداشت سرگرم بروشورهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی پیرامون داروی روسی  است.

این نماینده سابق از دولت «مصطفی الکاظمی» خواسته است که به دنبال شکست وزیر جدید بهداشت در مهار کرونا، دست به تغییرهای ریشه ای در این وزارت بزند.

همزمان در نتیجه فشار رسانه ها و افکار عمومی، وزارت بهداشت عراق به سیاست تهدید علیه کسانی که به ترویج درباره داروی مورد ادعایی دو پزشک عراقی دست می زنند، روی آورد.

محمد فحام در تازه ترین اظهار نظر به شبکه تلویزیونی «العهد» عراق گفته است که وزارت بهداشت یک پزشک عراقی را که خواستار استفاده از داروی ما شده، مجازات اداری کرده و تلویزیون الاتجاه را که با ما مصاحبه کرده بود، تهدید به شکایت قضایی کرده است.

وی اعتراف کرده است که باید ثبت علمی این دارو مراحل قانونی خود را طی می کرد اما ما به سبب شرایط حاد کشور، عجله کرده و زودتر از موعد، کشف این دارو را رسانه ای کردیم.

او در عین حال تاکید کرده است که دارو از حیث کلینیکی و آزمایشگاهی، اثرگذاری خود را نشان داده اما تاکنون به صورت قانونی ثبت و نتایج آن در مجلات علمی معتبر منتشر نشده است.

«سیف بدر» سخنگوی وزارت بهداشت عراق نیز برخلاف ادعای دو پزشک عراقی که گفته اند وزارت بهداشت تاکنون حاضر به استفاده از این دارو در درمان بیماران کرونایی نشده اند گفته است که تاکنون دو پزشک عراقی، داروی مورد ادعایی خود را در اختیار این وزارتخانه نگذاشته اند.

در عین حال وزارت بهداشت عراق به دلیل فشار افکار عمومی و رسانه ای، برای ارتباط با دو پزشک عراقی و استفاده از داروی ادعایی آنها برای درمان بیماران کرونایی اعلام آمادگی کرده است.

این بحث و جنجال های رسانه ای بر سر استفاده از داروی روسی یا عراقی در حالی اتفاق می افتد که این کشور بدترین روزهای خود را  ثبت تعداد ابتلا به ویروس کرونا سپری می کند.

برخی گزارش های رسانه ای حاکی است که عراق در زمان حاضر از حیث درصد مرگ و میرها نسبت به مبتلایان، از بسیاری کشورها که کرونا در آنها شایع شده پیشی گرفته است.

طبق آمارگیری جدید، عراق از عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات، سنگاپور، اوکراین و بلاروس با ۳۲ هزار و ۶۷۹ مورد ابتلا و یک هزار و ۱۶۷ مورد مرگ و میر پیشی گرفته است.

 «حسن التمیمی» وزیر بهداشت عراق در همین راستا گفته است که آمار فزاینده مبتلایان به کرونا نشان می دهد که این کشور وارد مرحله همه گیری جدی و خطرناک این ویروس شده است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: