کد خبر: ۲۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۳ - 2014June 25
شفاآنلاین- تغییر ذائقه غذایی، این روزها به معضلی خطرناک برای مردم تبدیل شده و بروز بیماری ناشی از این معضل، زنگ هشدار را برای سلامت جامعه به صدا آورده است.
به گزارش شفا آنلاین،«دیابت» از جمله بیماری های خطرناکیست که بدور از در نظر گرفتن عوامل ارثی، عوامل غیر ارثی و از جمله مهمترین آنها تغییر ذائقه غذایی و تمایل شدید مردم به خوردن عذاهای چرب و سرشار از قند و نمک، سرعت گستردگی این بیماری را در جامعه شدت بخشیده است.


** باید شعار پیشگیری بهتر از درمان محقق شود

دکتر دهقان منشاوی می گوید: در صورتیکه شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» درمورد بسیاری از بیماری ها محقق شود، مردم کمتر به بیماری های مختلف دچار می شوند، زیرا مساله پیشگیری بر بسیاری از بیماری ها نظیر دیابت، فشارخون، سرطان ها و حتی بیماری های عفونی و خود ایمنی بسیار موثر است.

وی می افزود: بیماری قند خون یا همان دیابت نیز به عنوان یکی از بیماری های جدی در سطح جامعه به شمار می رود که با پیشگیری می توان از ابتلای به آن جلوگیری کرد.



** پنج نوع دیابت وجود دارد

دهقان منشادی می افزاید: دیابت دارای پنج نوع و مشتمل بر دیابت نوع یک، دو، دیابت حین باردای، دیابت «مدی» - modi - و دیابتی که به علت مصرف برخی داروها نظیر کورتون پدید می آید، است.

وی تصریح می کند: 90 درصد کودکان به دیابت نوع یک و 10 درصد بزرگسالان به این نوع از دیابت دچار می شوند، گرچه تداوم دیابت در کودکان ممکن است در بزرگسالی نیز آنان را به این بیماری مبتلا کند.

فوق تخصص غدد، متابولیسم و رشد می گوید: در 85 درصد موارد شناسایی شده دیابت نوع یک، هیچ سابقه خانوادگی در مبتلایان مشاهده نمی شود و براساس آمار، از هر یکهزار نفر، سه نفر به این نوع از دیابت مبتلا می شوند.



** 90 درصد موارد ابتلا به دیابت در جامعه نوع دو است

وی می گوید: 90 درصد موارد ابتلا به دیابت در جامعه مربوط به دیابت نوع دو است که ناشی از رفتار غلط در خوردن، نوع زندگی، تغذیه نامناسب و ژنتیک است.



** زنان چاق نیز در حین بارداری به دیابت مبتلا می شوند

وی با بیان اینکه ممکن است زنان چاق در حین بارداری نیز به یکی از انواع دیابت دچار شوند، افزود: بهتر است بانوان در این زمینه بیشتر مراقب باشند تا به این بیماری دچار نشوند، زیرا خطراتی برای خود و جنین آنان بدنبال دارد.



** دیابت «مدی» چیست؟

دکتر دهقان منشادی درباره دیابت «مدی» می گوید: این دیابت که پنج درصد انواع دیابت ها را به خود اختصاص داده، با شروع دیابت در نوجوانی، امکان ابتلای آن در دوره بزرگسالانی نیز وجود دارد و یک دیابت نادر به شمار می رود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی پزشکان از این نوع دیابت غافل هستند و دوست ندارند، این مشکل را ببینند، می افزاید: تشخیص درست بیماری باید یکی از ملاک های اصلی جامعه پزشکی باشد.

فوق تخصص غدد، متابولیسم و رشد می گوید: باید 85 درصد تشخیص بیماری از نظر علمی توسط مغز پزشک صورت گیرد و پزشک بتوانند با تحلیل و بررسی بیماری، آن را تشخیص دهد نه اینکه با عکس و آزمایش و تست های مختلف و در نهایت نیز به اصل و علت بیماری نرسند.



** دیابت نوع پنجم

دکتر دهقان منشادی درمورد دیابت نوع پنجم نیز می گوید: کسانی که تحت درمان برخی بیماری ها هستند و از کورتون استفاده می کنند، امکان ابتلا به این نوع دیابت را دارند و در واقع می توان گفت عوامل ناشی از دارو منجر به دیابت می شود.



** شایع ترین علت بسیاری از بیماری ها دیابت است

وی می افزاید: شاید بتوان گفت شایع ترین علت اختلال عروق قلبی، نارسایی کلیه منتج به دیالیز، قطع پا و کوری در جهان، دیابت است و گرچه دیابت رتبه سوم در مرگ را دارد، اما وقتی این موارد را مشاهده می کنیم دیابت را می توان دارنده رتبه اول مرگ ومیر دانست.



** متوسط ابتلا به دیابت در ایران 15 تا 30 درصد است

پزشک فوق تخصص غدد، متابولیسم و رشد ادامه می دهد: براساس آمار، متوسط ابتلا به دیابت در جهان هشت درصد است، اما این رقم در ایران 15 تا 30 درصد اعلام شده و در برخی مناطق کشور از جمله استان یزد، 40 درصد مردم به قند خون یا همان دیابت مبتلا هستند که براساس آمار پنج برابر جهان به شمار می رود.

وی تصریح می کند: مردم ایران 40 برابر پاکستان و 20 برابر ژاپن به قند خون مبتلا هستند، زیرا رفتار ایرانیان در خوردن مناسب نیست.

دکتر دهقان منشاوی می افزاید: افراد دارای اضافه وزن و بدون سابقه ژنتیکی، 37 درصد امکان ابتلا به دیابت را دارند و افرادی با دارای سابقه خانوادگی، 50 درصد امکان ابتلا در آنها وجود دارد.



** سن ابتلا به دیابت به شدت پایین آمده است

وی می افزاید: اکنون سن ابتلا به دیابت به شدت پایین آمده بطوریکه در دیابت نوع دو که پس از سن 35 سالگی، ظاهر می شود، اغلب مردان چاق بعد و قبل از 30 سالگی به این بیماری دچار می شوند.

فوق تخصص غدد، متابولیسم و رشد می گوید: اکنون 50 درصد افراد 25 تا 50 سال دچار چاقی هستند و مردان 20 تا 25 سال نیز نیمی از آنها چاق هستند و متاسفانه سن ابتلا به دیابت در میان مردم بیشتر کاهش یافته است.



** 50 تا 60 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند

وی به آمار 15 تا 30 درصد افراد مبتلا به دیابت در ایران اشاره کرده و می افزاید: متاسفانه 50 تا 60 درصد مبتلایان به دیابت در کشور از بیماری خود اطلاعی ندارند زیرا علت بسیاری از بیماری های مردم ایران ناشی از قند خون بالاست.

دکتر دهقان منشاوی می گوید: شاید بیش از 10 میلیون نفر از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند.



** دیابت شایع ترین علت از دست دادن کلیه

وی می افزاید: شایع ترین علت مرگ در جهان شاید دیابت باشد و می توان یکی از علت های اصلی از دست دادن کلیه ها را نیز قند خون یا دیابت بدانیم تا مردم این نوع بیماری را به عنوان یک هشدار بدانند.

دکتر دهقان منشاوی ادامه می دهد: صدا وسیما می تواند علاوه بر اینکه تبلیغاتی برای اهدای کلیه از سوی افراد خیر کند، در راستای تبلیغات موثر در زمینه بیماری دیابت نیز اقدام کند تا مردم بدانند که دیابت چه خطرات و مضراتی دارد.



** بیش از 15 میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند

وی ادامه می دهد: اکنون 500 میلیون نفر در جهان و بیش از 15 میلیون نفر در ایران در معرض ابتلا به دیابت هستند.

دکتر دهقان منشاوی با اشاره به اینکه یک قوطی بستنی و نوشابه هر کدام 13 قاشق شکر دارند، می افزاید: زمانیکه فرهنگ غربی و خوردن فست فودها و سوسیس و کالباس وارد ایران می شود، مردم باید بدانند چگونه این غذاها را مصرف کنند تا به دیابت مبتلا نشوند، اما متاسفانه بسیاری از مردم از مضرات این موادغذایی بی اطلاع هستند.



** نمک، شکر و چربی سه ماده غذایی بسیار مضر

دکتر دهقان منشادی، نمک، شکر و چربی را سه ماده غذایی بسیار مضر دانسته و می گوید: این سه دسته ماده غذایی طعم دهنده، در واقع خطر ابتلا به دیابت را بیشتر می کنند که باید به میزان کافی از آنها استفاده شود.



** خط قرمزها در رفتار غذایی

وی همچنین خط قرمزهایی در رفتار غذایی عنوان کرده و می افزاید: مصرف سوسیس، کالباس، انواع فست فودها یا غذاهای آماده، آب میوه، نوشابه، دلستر، پنیر پیتزا، بستنی جزء خط قرمزها به شمار می رود و مردم باید به جای این مواد غذایی، از انواع میوه و سبزی تازه، لبنیات و غذاهای دریایی و گوشت سفید استفاده کنند.

فوق تخصص غدد، متابولیسم و رشد تصریح می کند: متاسفانه 80 درصد پنیر پیتزا متشکل از مواد چربی است و مردم همچنان تمایل زیادی به استفاده از این ماده غذایی پرچرب دارند.



** با مصرف موادغذایی سالم با انواع بیماری ها خداحافظی کنید

وی می گوید: با مصرف نان جو، غذاهای سالم دریایی و انجام حرکات ورزشی با انواع بیماری ها از جمله فشارخون، قندخون، سکته قلبی و بیماری های قلبی و عروقی خداحافظی کنید.

دکتر دهقان منشاوی می افزاید: چرا باید به سراغ نان های حجیم شده بروید، مردم بدانند که این نوع نان ها سم مهلک هستند و از نظر معدنی و ویتامین ها نیز خاصیتی ندارند. چرا مردم نباید نان سنگک بخورند که سالم تر است.



** راهکارهای اصولی جهت کنترل میزان قندخون

فوق تخصص غدد، متابولیسم و رشد می گوید: با اختصاص نیم تا یک ساعت از وقت به ورزش، روی آوردن به غذاهای دریایی و میوه و سبزی تازه، بی اعتنایی به موادغذایی، و نیز ارائه آموزش های لازم و دعوت به تغذیه مناسب، می توان مردم را از ابتلا به دیابت مصون نگهداشت.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: