کد خبر: ۲۵۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 13
اتحادیه اروپا:
ویروس کرونا اروپا را با بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ دوم جهانی مواجه کرده است. بسیاری از سیاستمداران جریان‌های مختلف کشورهای عضو، اتحادیه اروپا را به انفعال، بی‌تفاوتی، سردرگمی و ناتوانی در رویارویی با ویروس کرونا متهم کرده‌اند
شفاآنلاین>سلامت>با گذشت ۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در قاره سبز و انتقادهای گسترده به عملکرد ناهمانگ اتحادیه اروپا در مواجهه با این بحران، کمیساریای عالی بهداشت اتحادیه اروپا از تنظیم برنامه تهیه و توزیع سریع و متمرکز واکسن بیماری کووید-۱۹ میان کشورهای عضو خبر داد.  

به گزارش شفاآنلاین، استلا کریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) در حاشیه جلسه‌ غیر رسمی ویدئو کنفرانسی با وزیران بهداشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اعلام کرد: سران دولت های اروپایی ضمن اعلام آمادگی، از برنامه‌ریزی سیستم تهیه و توزیع سریع و متمرکز واکسن بیماری کوید-۱۹ به محض دستیابی به آن از سوی کمیسیون اروپا حمایت کردند.

کریاکیدس همچنین گفت: تا این لحظه هیچ مخالفتی با این برنامه مطرح نشده که من از آن بی‌اطلاع باشم و همه کشورها برای پیوستن به این برنامه مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته کمیساریای بهداشت اتحادیه اروپا، بروکسل معتقد است با ارائه این برنامه کارآمد، رقابت میان کشورها برای دستیابی به واکسن و توزیع آن میان شهروندان هر یک از کشورها که از قدرت خرید و توان مالی گوناگونی برخوردارند، از بین خواهد رفت.  

علاوه بر حذف این رقابت نابرابر، این اقدام هماهنگ اتحادیه از امضای توافق‌نامه‌های خرید زودهنگام واکسن از مراکز پژوهشی و تولیدی مختلف، خطر دستیابی به نمونه موثر و موفقیت‌آمیز را از سوی کشورهای عضو که مسئولیت خرید نهایی بر دوش آنهاست، کاهش می‌دهد.  

کریاکیدس در ادامه گفت: کمیسیون اروپا اکنون مشغول درج نظرها و پیشنهادهای کشورها در پیش‌نویس برنامه طرح شده است؛ ضمن اینکه تا هفته آینده جزئیات دقیق آن به تفصیل اعلام خواهد شد.

او همچنین تاکید کرد: بروکسل برای این برنامه، بودجه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار یورویی اختصاص داده و اکنون نیازی به سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی دولت‌ها وجود ندارد.  

کمیساریای بهداشت اروپا ضمن امیدواری از کاهش ۸۰ درصدی آمار ابتلا به ویروس کرونا از دوره پیک این بیماری در بازه زمانی نهم آوریل تا نهم ژوئن (۲۱ فروردین تا ۲۰ خرداد) در قاره سبز گفت: بحران هنوز تمام نشده و تنها راه حل خروج از آن، دستیابی به واکسن است.  

این اقدام اتحادیه اروپا در حالی اعلام شد که سران برخی کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، آلمان و فرانسه هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به «اورسولا ون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، افزایش ظرفیت روند تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی با هدف دستیابی به واکسن یا بهبود تشخیص و درمان بیماری کووید-۱۹ را امری «حیاتی» دانسته و از اتحادیه اروپا خواستند نسبت به در نظرگرفتن بودجه برای همه مراحل تحقیقاتی از آزمایش تا تولید واکسن اقدام کند.

پس از شیوع گسترده، ویروس کرونا اروپا را با بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ دوم جهانی مواجه کرده است. بسیاری از سیاستمداران جریان‌های مختلف کشورهای عضو، اتحادیه اروپا را به انفعال، بی‌تفاوتی، سردرگمی و ناتوانی در رویارویی با ویروس کرونا متهم کرده‌اند.

در فهرست کشورهای آسیب‌پذیر در قاره اروپا، روسیه با بیش از ۵۱۱ هزار نفر ابتلا، انگلیس با بیش از ۲۹۲ هزار نفر، اسپانیا با بیش از ۲۹۰ هزار نفر، ایتالیا با بیش از ۲۳۶ هزار نفر و آلمان با بیش از ۱۸۷ هزار نفر ابتلا در جایگاه پنج کشور نخست قرار دارند.افه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: