کد خبر: ۲۵۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 06
نویسنده: آتسوشي توياما
در بانکوک، پایتخت تایلند، محدودیت های اعمال شده بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا از روز سوم ماه مه کاهش یافته و تاسیسات تجاری بازگشایی شدند. اما با این حال در رستوران ها ارائه مشروبات الکلی ممنوع شده است
شفاآنلاین>سلامت>گسترش شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جنوب شرق آسیا مهار شده و از اوایل ماه مه فعالیتهای اقتصادی به تدریج به حالت عادی برگشته است. شمار کارکنان در اداره ها از جمله گمرک و اداره پلیس افزایش یافته است و در برخی از کشورها نشانه هایی از افزایش دریافت و پرداخت رشوه دیده می شود. 

به گزارش شفاآنلاین، تایلند از روز بیست و ششم ماه مارس با اعلام وضعیت اضطراری، اکثر فعالیتهای تجاری را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرده است. بیشتر تاسیسات تجاری در آن زمان در تامین بودجه با مشکل رو به رو بودند و در این میان افرادی که تمایل به فعالیتهای پنهانی نشان دادن بسیار زیاد بودند. اما به گفته یکی از مالکان تجاری، در آن زمان جوی  بسیار سختگیرانه حاکم بود که هیچ کس جرات پیشنهاد یا دریافت رشوه را نداشت. 

در بانکوک، پایتخت تایلند، محدودیت های اعمال شده بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا از روز سوم ماه مه کاهش یافته و تاسیسات تجاری بازگشایی شدند. اما با این حال در رستوران ها ارائه مشروبات الکلی ممنوع شده است.

 برخی از رستوران های پایتخت تایلند با نادیده گرفتن قوانین به شکل پنهانی مشروبات الکلی را سرو می کنند. یکی از مالکان رستوران در بانکوک گفت:« در صورتی که قوانین را به درستی رعایت کنیم ، در پایان هر ماه کسری درآمد رستوران ده برابر خواهد شد. اما اگر به پلیس رشوه دهیم از اجرای قوانین چشم پوشی می کنند. » 

 اواخر ماه مه یازده کارمند اداره گمرک در استان لام دونگ ویتنام به اتهام دریافت رشوه از کار بر کنار شدند. آنان متهم شدند که در سال 2017 از شرکت پلاستیک سازی ژاپن رشوه دریافت کرده بودند. در ویتنام پرداخت و دریافت رشوه در بسیاری از اداره ها و سازمان ها از جمله اداره گمرک، سازمان حمل و نقل و بیمارستان ها رواج دارد. 

در نظرسنجی که اتاق بازرگانی ویتنام در ماه نوامبر سال 2019 انجام داده است، 9درصد از 1700 شرکت مشارکت کننده در نظر سنجی اعلام کردند به اداره گمرک رشوه پرداخت می کنند. هر چند میزان پرداخت رشوه شرکت ها به اداره گمرک در مقایسه با سال 2018 که حدودسی درصد بوده ، کاهش یافته ولی با این حال هنوز هم میزان پرداخت رشوه در این کشور بسیار بالا است. 

درآمد مالیاتی در کشورهای جنوب شرق آسیا به علت گسترش شیوع ویروس کرونا به شکل چشمگیری کاهش یافته است. در میان کشورهای این منطقه ، فلیپین تعرفه های گمرکی مربوط به محصولات نفتی را افزایش داده و همچنین اندونزی برای تامین منابع مالی ، مالیات دیجیتال را معرفی کرده است.

 رشوه که می توان آن را « مالیات تاریک » نامید، تا حدودی در منابع مالی دولت ها ادغام می شود و ریشه کن کردن آن در هیچ کشوری کار آسانی نیست. برای پاکسازی رشوه تلاش مستمر در زمینه های مختلف از جمله مجازات های شدید و بهبود شرایط کار کارمندان ضروری است. نیکی  
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: