کد خبر: ۲۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۳ - 2014June 25
عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: میزان اقدام به خودکشی در زنان 3 برابر مردان است حال آن که میزان خودکشی منجر مرگ در مردان 3 برابر زنان می باشد.

دکتر فربد فدائی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: به طور عمومی زنان از خودکشی برای رسیدن به خواسته های گوناگون،تحت تأثیر قرار دادن دیگران و یا رهایی از شرایط دشوار استفاده می کنند.

وی با اشاره به این که مردان بیشتر از زنان احتمال دارد که قصد ترک زندگی داشته باشند تصریح کرد: بالاترین میزان اقدام به خودکشی در طیف سنی جوانان است اما بالاترین میزان مرگ ناشی از خودکشی در افراد میانسال و سالمند نیز بیشتر به چشم می خورد.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: در مجموع جنسیت مرد، سن بالا، زندگی انفرادی، وجود بیماری های روانی و جسمی طولانی مدت، نداشتن حمایت های اجتماعی، در دسترس بودن اسلحه و... با افزایش میزان خودکشی ارتباط نزدیکی دارند.

میزان خودکشی در کدام کشورها بیشتر است؟

مدیر گروه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه بالاترین میزان خودکشی  در کشورهایی است که اعتقادات مذهبی ضعیفی دارندادامه داد: همچنین دگرگونی های سریع اجتماعی و تغییرات ناگهانی سیستم های ارزشی موجب افزایش خودکشی می شود.

وی افزود: برای نمونه دیده شد به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی میزان خودکشی میان مردم آن کشور نیز به 2 برابر قبل از وقوع این اتفاق رسید.

فدائی اظهار داشت: عواملی از قبیل اعتقادات معنوی، روابط قوی بین خانواده ها، وجود حمایت های اجتماعی و نهادهایی که مراقب وضعیت حقوق افراد محروم هستند نیز در کاهش پیشگیری از اقدام به خودکشی موثراند.

وی یادآور شد: تشخیص سریع و درمان فوری بیماری افسردگی توسط روانپزشکان از مهم ترین اقدامات برای کاهش موارد خودکشی نیز به شمار می رود.

متخصص بیماری های اعصاب و روان به خبرنگار شفا آنلاین گفت: خوشبختانه در ایران مانند سایر کشوهای اسلامی به دلیل اعتقادات قوی دینی، میزان خودکشی بسیار پائین است.

وی تأکید کرد: اما قاعدتأ همین میزان نسبتأ کم نیزنگران کننده است و باید به فکر چاره ای برای کاهش  آمارموجود بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: