کد خبر: ۲۵۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 17
حمايت اتحاديه اروپا از درخواست استراليا، احتمال تصويب انجام اين تحقيقات در مجمع جهاني بهداشت در روز ۱۸ ماه مي‌ (۲۹ ارديبهشت) را افزايش مي‌دهد
شفاآنلاین>سلامت>استراليا حمايت مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از پيشنهاد انجام تحقيقات مستقل درمورد منشا ويروس کرونا را به‌دست آورده است.

به گزارش شفاآنلاین،جوسپ بورل مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت که تحقيقات مستقل براي کمک به برون رفت جهان از کوويد – ۱۹، مهم و حياتي است. 

وي افزود: همچنين براي تقويت سطح تدافعي‌مان در برابر بيماري‌هاي همه گير در آينده، به تحقيقات مستقل و دقيق علمي در مورد منشا ويروس کرونا نياز داريم. 

حمايت اتحاديه اروپا از انجام تحقيقات مستقل درمورد منشا ويروس کرونا مي‌تواند خشم بيشتر حزب کمونيست چين را برانگيزد. درپي حمايت آمريکا و انگليس از درخواست استراليا درمورد انجام تحقيقات مستقل، پکن اين تحقيقات را برخوردار از انگيزه سياسي دانست. 

حمايت اتحاديه اروپا از درخواست استراليا، احتمال تصويب انجام اين تحقيقات در مجمع جهاني بهداشت در روز ۱۸ ماه مي‌ (۲۹ ارديبهشت) را افزايش مي‌دهد. 

چين طرح پيشنهادي استراليا را با هدف قراردادن صادرات کانبرا به ارزش يک ميليارد دلار تلافي کرده و هشدار داده که ديگر بخش‌هاي کليدي استراليا نيز ممکن است درصورت تداوم موضع کرونايي اين کشور، از طرف پکن نشانه گرفته شود. 

استراليا انجام تحقيقات مستقل در مورد منشا ويروس کرونا را سازوکاري مهم براي هدايت جهان به سوي برون رفت از بحران کرونا درنظر گرفته است. 

 «اسکات موريسون» نخست وزير استراليا روز جمعه با اعلام اينکه کانبرا پاي ارزش‌هاي خود در زمينه درخواست براي تحقيقات مستقل جهاني ايستاده است، گفت که اين کشور در زمينه مناقشه تجاري با چين کار مي‌کند. 

بورل نيز گفت که اتحاديه اروپا از چين مي‌خواهد نقش کامل خود در پذيرش مسئوليت هايش را ايفا کند. وي چين را به سياسي کردن بحران کرونا از طريق تبليغ کمک‌هاي پزشکي‌اشبه کشورهاي اروپايي متهم کرد و گفت: تغييرات در مناسبات اتحاديه اروپا – چين از زمان شيوع ويروس کرونا تشديد شده است. 

بورل با اشاره به اينکه ويروس کرونا، جهاني سياسي، اقتصادي و ديپلماتيک را دوباره ترسيم مي‌کند، يادآور شد که چين تغيير واقعا چشمگيري را مديريت کرده که تبعات ژئوپليتيکي در پي داشته است. 

وي گفت: از آنجا که ديپلماسي به بهترين وجه براساس اصولي مشخص پايه گذاري مي‌شود، هدف اتحاديه اروپا – چين بايد اعتماد، شفافيت و رابطه متقابل باشد. 

وي افزود: ما بايد براساس ارزيابي واقع بينانه از اهداف راهبردي چين و منافع مشترک اتحاديه اروپا پيش رويم. 

 سخنگوي وزارت امور خارجه و تجارت استراليا نيز گفت: کانبرا از قطعنامه اتحاديه اروپا در مجمع جهاني بهداشت حمايت مي‌کند. وي افزود: اين قطعنامه، پيشنهاد بررسي و تحقيق مستقل براي پاسخ جهاني به کوويد – ۱۹ را دربرمي‌گيرد. 

وي افزود: از طريق گفت و گو و رايزني آزاد است که جامعه جهاني از اين بيماري همه گير درس مي‌آموزد و موقعيت خود را براي پاسخگويي به شيوع ويروس در آينده بهتر مي‌کند. 

چين به موجب ساختار سازمان ملل که به کشورهاي عضو قدرت تام مي‌دهد، مي‌تواند به اين طرح پيشنهادي راي منفي دهد و کشورهاي ديگر را از واداشتن بازرسان مستقل به انجام تحقيق درمورد چين بازدارد. 

با اين همه، به نظر مي‌رسد مخالفت چين با تحقيق درمورد منشا شيوع کرونا کاهش يافته است به طوري «ليو شيائومينگ» سفير چين در انگليس روز جمعه گفت که پکن درنهايت به بازرسان بين المللي اجازه ورود به چين مي‌دهد، اما اين اتفاق اکنون روي نخواهد داد. 

 «تدروس آدهانوم» دبيرکل سازمان جهاني بهداشت نيز گفت که کشورهاي سراسر جهان بايد در عرصه جهاني با هم مشارکت جمعي داشته باشند. وي که به دليل تمجيد و تحسين از نحوه مديريت کرونايي چين مورد انتقاد قرار گرفته، يادآور شد که اين بيماري همه گير از شکاف‌ها و نابرابري‌ها در سيستم‌هاي بهداشتي بهره برداري کرده است و امکان بازگشت به مشاغل به شيوه‌اي معمول وجود ندارد. 

 دبيرکل سازمان جهاني بهداشت افزود: تاريخ ما را قضاوت خواهد کرد نه تنها درمورد نحوه دوام آوردن ما از اين بيماري همه گير، بلکه درخوص درس‌هايي که فراگرفتيم و اقداماتي که به کار بستيم. 

براساس اين گزارش، انتظار مي‌رود استراليا، آمريکا و نيوزيلند از درخواست پيوستن تايوان به سازمان جهاني بهداشت حمايت کنند. 

تايوان در سال ۲۰۱۶ از سوي چين از اين سازمان اخراج شد. به رغم همجواري اقتصادي و جغرافيايي تايوان با چين، تنها ۴۴۰ مورد ابتلا به کرونا در تايوان تائيد شده است.

 طرح مشارکت تايوان در مجمع جهاني بهداشت به عنوان عضو ناظر، از سوي ۱۳ کشور از جمله بليز، گواتمالا و نيکاراگوئه مورد حمايت قرار گرفته و در سازمان جهاني بهداشت تنظيم شده است. قرار است اين طرح در مجمع جهاني بهداشت به بحث گذاشته شود و البته پيش بيني مي‌شود که با مخالفت چين روبه رو شود.سيدني مورنينگ هرالد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: