کد خبر: ۲۵۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 15
کرواسی به دلیل شیوع ویروس کرونا در سالجاری میلادی با کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان ۹.۱ درصد، مواجه خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت>بحران ناشی از بیماری همه گیری کووید - ۱۹ نه تنها سلامتی افراد را به خطر انداخته، بلکه بیشتر کشورهای اروپایی از جمله کرواسی را با مسائل اقتصادی و کاهش رشد صنعتی مواجه کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، آخرین داده‌های آماری یوروستات حاکی است که اقدامات برای پیشگیری از ویروس کرونا موجب شد که رشد صنعتی کرواسی ۲.۷ درصد و اسلوونی ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

همچنین دیگر کشورهای صنعتی اروپا از جمله آلمان با کاهش ۱۱ درصدی و ایتالیا با کاهش ۲۸درصدی رشد صنعتی مواجه شدند که این بیشترین کاهش در ۱۱ سال گذشته در این کشورها است.

کرواسی به عنوان عضو اتحادیه اروپا به رغم بحران در بازار جهانی غلات ناشی از بیماری همه گیری کووید -۱۹، توانست زراعت و تولید گندم خود را از آسیب تولیدی حفظ کند.

کرواسی در تولید گندم بر خلاف دیگر محصولات زراعی خودکفا است، به طوریکه این کشور انتظار دارد در سال جاری حدود ۷۵۰ هزار تن گندم تولید کند که این میزان بیشتر از حد مورد نیاز داخلی است.

از سوی دیگر کشاورزان کرواسی علاوه بر تامین نیاز داخلی گندم، موفق شدند ۳۵۰ هزار تن گندم را به خارج صادر کنند. نیاز سالانه بازار داخلی کرواسی حدود۴۰۰ هزار تن است که پیش بینی می‌شود ۳۵۰ هزار تن هم صادر شود. تولید گندم کرواسی در سال گذشته به میزان ۷۷۰ هزار تن بود.

بر اساس برآوردهای انجام شده؛ کرواسی به دلیل شیوع ویروس کرونا در سالجاری میلادی با کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان ۹.۱ درصد، مواجه خواهد شد.

بر اساس ارزیابی کمیسیون اتحادیه اروپا، کرواسی پس از یونان، ایتالیا و اسپانیا چهارمین کشور عضو اتحادیه است که در سال جاری با بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

دولت کرواسی برای حمایت از کارفرمایان در بحران ویروس کرونا در ماه آوریل امسال حقوق ۵۹۵ هزار نفر شاغل را از بودجه کشور پرداخت کرد.

این کشور همچنین برای حمایت از کارفرمایان و حفظ مشاغل مختلف هفت و نیم میلیارد کونا (یک میلیارد دلار) از بودجه کشور تخصیص داده است.

کرواسی از آغاز سال ۲۰۲۰ ( ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸) ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را به مدت ۶ ماه آغاز کرد.

کرواسی یکی از ۶ جمهوری فدرال یوگسلاوی سابق بود که به دنبال تحولات بلوک شرق در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۱ از آن جدا و اعلام استقلال کرد.

این کشور با جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و ۴۵۳ هزار نفر و مساحت ۵۶ هزار و ۵۴۲ کیلومتر مربع در جنوب مرکزی اروپا واقع شده و از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال غربی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین، از جنوب شرقی با مونته نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است.

کرواسی در سال ۲۰۰۹ به ناتو و در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا ملحق شد. پایگاه‌های اینترنتی بالکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: