کد خبر: ۲۵۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 05
مدتها قبل از اين که ويروس کرونا اقتصاد جهان را فلج کند، سازمان ملل درباره نياز فوري ۴۰ درصد هائيتي ها به کمک بشردوستانه در سال ۲۰۲۰ هشدار داده بود
شفاآنلاین>سلامت>پديدار شدن اولين مورد ابتلا به ويروس کرونا در هائيتي مقام‌هاي اين کشور و کارشناسان مسائل بشردوستانه را درباره نقص سيستم ايمني مردم اين کشور و احتمال بالاي ابتلاي آنها مضطرب کرد اما پيامدهاي اقتصادي اين همه‌گيري مي تواند براي طبقه  فقير هائيتي حتي کُشنده‌تر باشد.

به گزارش شفاآنلاین، در حالي که تلفات ناشي از ويروس کرونا در آمار رسمي هائيتي تا روز شنبه هشت نفر اعلام شده بود، پاندمي ناشي از کوويد-۱۹ در مراحل اوليه خود است و در اين کشور دستور ماندن در خانه و حفظ فاصله اجتماعي براي بسياري که معاش خود را از اقتصادي غيررسمي و بدون نظارت دولت کسب مي کنند، بخشي از زندگي لوکس و دست نيافتني است.

هائيتي به عنوان فقيرترين کشور منطقه آمريکاي مرکزي اعلام کرده که از ۱۱ مي (۲۲ ارديبهشت) استفاده از ماسک در اماکن عمومي اجباري خواهد بود.

صرف نظر  از استفاده از ماسک براي بسياري از هائيتي ها مساله اصلي اين است که امروز از گرسنگي يا فردا از کرونا بميرند؟

صاحبان کسب و کار در شرق پورتوپرنس پايتخت در مخالفت با گزينه دوم به مقررات محدود کننده فعاليت هاي تجاري آنها به سه روز در هفته که به دستور شهرداري و در تلاشي بيهوده صادر شده است، اعتراض کردند.

پس از آن که در ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) خبر ورود ويروس به اين کشور اعلام شد، اکنون به نظر مي رسد ترس مشتريان کمتر شده است و آنها به صورت سنجيده و به ويژه با توجه به وسايل بهداشتي اغلب محدودشان خريد مي کنند.

غلات، دو سوم کالري روزانه طبقه متوسط هائيتي را تشکيل مي دهد اما بهاي برخي از چنين کالاهاي اساسي در هائيتي در برخي از بازارها در مقايسه با سال ۲۰۱۹ميلادي بيش از دوبرابر شده است.

سرعت افزايش تورم از ماه مارس (اسفند) تاکنون بيشتر شده است و افزايش شديد قيمت ها در ارتباط با پاندمي کرونا، رکودي را که از حدود يک سال و نيم پيش شروع شده وخيم تر کرده است.

جوزف جوته نخست وزير هائيتي در کنفرانس مالي سالانه اي که امسال به صورت آنلاين برگزار شد، گفت: با پديدار شدن نشانه هاي بحران، انتظار مي رود توليد ناخالص داخلي  کشور تقريبا ۴ درصد کاهش يابد

خطر قحطي

«اتزر اميلي» اقتصاددان ارشد هائيتي گفت: منبع درآمد نيمي از هائيتي ها از طريق کشاورزي است هرچند که اين بخش تنها ۲۱ درصد از توليد ناخالص داخلي را تشکيل مي دهد.

کارگران فقيري که زمين کوچکي دارند شاهد از دست رفتن درامد خود در فصل بين برداشت هستند و اين امر کار را براي آنها جهت برداشت بعدي به ويژه با توجه به تهديد کنوني خشکسالي در برخي مناطق دشوارتر مي کند.

مدتها قبل از اين که ويروس کرونا اقتصاد جهان را فلج کند، سازمان ملل درباره نياز فوري ۴۰ درصد هائيتي ها به کمک بشردوستانه در سال ۲۰۲۰ هشدار داده بود.

براساس پيش بيني سازمان ملل از ابتداي ماه مارس تقريبا سه ميليون ها نفر از مردم هائيتي با ناامني شديد غذايي مواجه خواهند شد.

جمعيت پناهنده هائيتي در کشورهاي ديگر از مدتها قبل اين کشور با ارسال پول به خانه و خانواده خود مانع از عميق تر شدن فقر در کشورشان شده اند. براساس آمار رسمي، بيش از ۳ ميليارد دلار هر ساله توسط افراد خارج نشين به هائيتي ارسال مي شود که در مجموع يک سوم توليد ناخالص داخلي اين کشور را تشکيل مي دهد.

اما اين افراد که عمدتا در آمريکا بسر مي برند با موج گسترده بيکاري که بزرگترين اقتصاد جهان را در نورديده است، مواجه اند.

طبق پيش بيني وزارت اقتصاد و مالي هائيتي کمک مالي جمعيت خارج نشين هائيتي در ماه هاي آتي تقريبا تا يک چهارم کاهش مي يابد.

کِسنر فارل اقتصاددان هائيتيايي گفت وقتي اقتصاد آمريکا آنفولانزا مي گيرد هائيتي دچار ذات الريه مي شود. ميليون ها شغل از دست رفته در آمريکا مطمئنا به وخامت وضعيت فقر در هائيتي منجر خواهد شد.فرانس 24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: