کد خبر: ۲۵۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 24
موضوع قرنطبنه سبب شده تا رئیسان و ائمه جماعت مراکز اسلامی بیش از گذشته به فضای مجازی روی آورده و برنامه‌هایی را برای ۳ میلیون مسلمان ساکن انگلیس در ایام ماه مبارک رمضان تدارک ببینند
شفاآنلاین>سلامت>فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در کنار شرایط قرنطینه و تعلیق مراسم عبادی، از یک سو باعث ایجاد فرصت استثنائی برای انتقال مسیر حرکت تبلیغ از فضای فیزیکی به فضای مجازی شده و از سوی دیگر برخی مشکلات مالی را برای تامین هزینه‌های مساجد ایجاد کرده است.

به گزارش شفاآنلاین،بسیاری از مراکز اسلامی انگلیس امروز (جمعه ۵ اردیبهشت) را اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرده‌ اما مانند سال‌های گذشته خبری از برگزاری مراسم نماز جماعت، ادعیه‌خوانی، افطار و گردهمایی مسلمانان دیده نمی‌شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروز با انتشار پیامی فرار رسیدن ماه مبارک رمضان را به مسلمانان تبریک گفت و از آنها خواست تا شرایط قرنطینه را رعایت کنند. وی در توئیتی نوشت: ماه رمضان امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. در این ماه ضروری است که با در خانه ماندن و حمایت از سازمان ملی بهداشت، جان خود و مردم را حفظ کنیم.

دولت انگلیس از ۴ فروردین گذشته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، با اعلام وضعیت اضطراری، مقررات منع رفت و آمد را به اجرا گذاشت.

بر اساس این مقررات تمام مساجد، کنیسه‌ها، کلیساها، سالن‌های ورزشی، مدارس و آرایشگاه‌ها تعطیل شدند. دولت همچنین اختیارات ویژه ای را به پلیس این کشور واگذار کرده تا با متخلفین مطابق با قوانین ویژه‌ای که در این زمینه تبیین شده، برخورد کند. 

این موضوع سبب شده تا رئیسان و ائمه جماعت مراکز اسلامی بیش از گذشته به فضای مجازی روی آورده و برنامه‌هایی را برای ۳ میلیون مسلمان ساکن انگلیس در ایام ماه مبارک رمضان تدارک ببینند. آنها برای احترام به شرایط قرنطینه، کلاس‌های آموزشی و ادعیه خوانی را به شبکه های اجتماعی کشانده تا در این مدت با روزه‌داران در تماس باشند.

مرکز اسلامی انگلیس (دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در انگلیس) نخستین گام در این زمینه را با برگزاری نشست مجازی روحانیون، ائمه جمعه و مبلغین مراکز اسلامی انگلیس، پیش از ماه مبارک رمضان برداشته است.

در این اجلاس که هفته گذشته با هدف «بررسی ظرفیت استفاده از فضای مجازی در عرصه تبلیغ» برگزار شد، بیش از ۷۰ نفر از علمای برجسته، روحانیون و مبلغین مراکز اسلامی انگلیس به صورت آنلاین شرکت کردند و در زمینه تبلیغ، تحقیق و نیز آموزش در فضای مجازی به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند. 

حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم موسوی رئیس مرکز اسلامی انگلیس در سخنانی با اشاره به تعطیلی اجباری و ناخواسته مراکز اسلامی در عرصه فعالیت های حضوری، این شرایط را یک فرصت استثنائی برای انتقال مسیر حرکت تبلیغ به فضای مجازی دانستند.

وی افزود با توجه به محدودیت برگزاری کلاس های حوزه علمیه انگلستان و کالج اسلامی لندن در فضای حضوری، تلاش کردیم از همان ابتدای شروع قرنطینه و لزوم رعایت فاصله ایمنی، تمامی دوره های آموزشی حوزه علمیه انگلستان را در فضای مجازی برگزارکنیم و همچنین آمادگی داریم در این زمینه به هر یک از مراکز دینی و آموزشی که نیازمند همکاری باشند خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه کنیم. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به اهمیت حضور جوانان در مساجد و مراکز اسلامی و ورود حرفه‌ای جوانان در عرصه فضای مجازی، از همه علما، رؤسای مراکز اسلامی و نیز مبلغین اسلامی درخواست کرد که با توجه ویژه به جوانان و نیازمندی‌های فکری آنان از توان آنها در این عرصه استفاده شود.

سایر سخنرانان این اجلاس نیز، با تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و استفاده از اشکال تبلیغ در فضای مجازی، به ارائه راهکارهایی در زمینه تبلیغ پرداختند. 

مرکز اسلامی انگلیس با صدور بیانیه‌ای امروز (جمعه) را آخرین روز ماه شعبان و فردا (شنبه ۶ اردیبهشت) را اولین روز ماه مبارک اعلام کرده است. این سازمان هنوز اطلاعیه‌ای درباره برنامه های مجازی ماه مبارک رمضان ارائه نداده اما از گذشته از طریق رادیوی اینترنتی باران با روزه‌داران فارسی زبان در ایام ماه مبارک رمضان در ارتباط بوده است.

در همین پیوند، شبکه خبری اسکای گزارش داد مسجد گرین‌لین بیرمنگام نیز که روزانه میزبان ۳ هزار نمازگزار بود، برنامه‌هایی را در فضای مجازی برای روزه‌داران تدارک دیده است.

سلیم احمد امام جماعت این مسجد از تدارک روزانه ۶ ساعت برنامه‌های مجازی شامل ادعیه خوانی، کلاس‌های آموزشی و سخنرانی خبر داد.

وی افزود: همچنین برای آنهایی که از شرکت در مراسم عبادی مسجد فیض می‌بردند، پخش اذان و قرائت قرآن را به صورت آنلاین تدارک دیده‌ایم. 

از سویی، شورای مسلمانان بریتانیا که بیش از ۵۰۰ مسجد و مرکز اسلامی را تحت پوشش دارد نسبت به مشکلات مالی مساجد به دلیل شرایط قرنطینه هشدار داد. 

«هارون خان» رئیس این سازمان اسلامی روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای گفت: درآمد بسیاری از مساجد که از کمک‌های مردمی نمازگزاران تامین می‌شود یک‌شبه ناپدید شده است.

وی افزود، بسیاری از موسسات اسلامی اینک منبعی برای پرداخت حقوق کارکنان خود ندارند و اوضاع بسیار چالش برانگیز شده است. 

خان تصریح کرد که ماه رمضان امسال مانند هیچ سالی نخواهد بود. 

طبق آخرین آمار رسمی دولت انگلیس از ۶۷ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر جمعیت انگلستان، بیش از ۳ میلیون و ۱۱۴ هزار نفر مسلمان هستند.

مت هنکوک وزیر بهداشت انگلیس دیروز در کنفرانس خبری روزانه دولت از تمام مسلمانان خواست تا از شرکت در مساجد و آیین مذهبی مربوط به این ماه اجتناب کنند.

وی گفت که از اهمیت گردهمایی مسلمانان در این ماه و سختی شرایط قرنطینه مطلع است اما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گزینه دیگری وجود ندارد. 

دولت انگلیس پنجشنبه هفته گذشته شرایط قرنطینه را برای جلوگیری از شیوع کرونا به مدت ۳ هفته دیگر تمدید کرد. مقام‌های بهداشتی این کشور تاکید دارند تا رسیدن به مرحله پایدار کاهش آمار جان‌باختگان، محدودیت‌ها برداشته نخواهد شد. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: