کد خبر: ۲۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 21
شفا آنلاين-هوا گرم شده است و با گرماي هوا، شانس ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي مانند اسهال و استفراغ هم افزايش مي‌يابد. يکي از شايع‌ترين علت‌هاي ابتلا به اسهال‌هاي ميکروبي، تماس دست آلوده با مواد غذايي و ورود ميکروب‌ها از طريق آنها به دهان و سپس دستگاه گوارش است...

به گزارش شفا آنلاين،شايد خيلي از افراد ندانند که شستن 20 ثانيه‌اي دست‌ها با آب و صابون، مي‌تواند به‌سادگي از ورود عوامل بيماري‌زا به بدن پيشگيري کند و جلوي بيمار شدنمان را بگيرد. خيلي از افراد هم آگاهي کافي نسبت به وسايل آلوده‌اي که در طول روز با آنها در تماس مداوم هستند، ندارند. برخي هم روش‌هاي صحيح شستشوي دست‌ها را نمي‌دانند. به‌ تمام اين دلايل، «پرونده کلينيک» اين هفته را به معرفي آلوده‌ترين وسايل موجود در خانه و خارج از خانه، نحوه صحيح شستن دست‌ها، چگونگي برخورد با وسايل آلوده و نكته‌هايي ريز و درشت درباره داشتن دست‌هايي تميز براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها اختصاص داده‌ايم.

پول

همه ما پول را دوست داريم اما هيچ‌کداممان ميکروب‌هاي روي آن را نمي‌خواهيم. گردش پول در دست افراد به‌قدري زياد است که پژوهشگران آمريکايي،‌ وجود حدود 135 هزار ميکروب را روي پول‌ها تخمين زده‌اند. از‌اين‌رو، توصيه مي‌شود به هيچ‌وجه پول را دست بچه‌هاي زير 7 سال ندهيد و حتما بعد از هرگونه تماس با اسکناس يا سکه‌هاي فلزي، ‌دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد.


صفحه کليد رايانه

صفحه کليد رايانه يا همان کيبورد، جزو 10 وسيله از آلوده‌ترين وسايل موجود در خانه و محل کار است. محققان انگليسي با بررسي ميزان آلودگي کيبوردها به اين نتيجه رسيدند که برخي از اين صفحه کليدهايي که بررسي شدند، بيشتر از سنگ دستشويي باكتري داشتند! براي پيشگيري از آلودگي بيش از اندازه صفحه کليد رايانه يا لپ‌تاپ خود بايد حداقل هفته‌اي يک مرتبه آن را با پاک‌کننده‌هاي مناسب لوازم الکترونيکي تميز کنيد و دست‌ها را هم بعد از کار با آن با آب و صابون بشوييد.


سنگ توالت

پژوهشگران تخمين مي‌زنند حدود 295 نوع باکتري روي سنگ توالت جا خوش کرده‌‌اند. به‌همين دليل شستن روزانه بخش‌هاي بيروني و داخلي سنگ توالت‌ با مواد ضدعفوني‌کننده، ضروري است.

تلفن همراه

اين روزها ديگر تلفن همراه به وسيله‌اي همه‌گير براي تمام گروه‌هاي سني و جنسي تبديل شده است. محققان انگليسي با قرار دادن چند گوشي تلفن همراه زير ميکروسکوپ، متوجه وجود تعداد بسيار زيادي ميکروب روي آنها شدند. محققان مي‌گويند اين ميکروب‌ها به‌طور مستقيم از دست و صورت به گوشي‌هاي تلفن همراه منتقل مي‌شوند و روي آنها و بين درزهايشان باقي مي‌مانند. به‌همين دليل تميز کردن روزانه تلفن‌هاي همراه با مواد پاک‌کننده مخصوص اين وسايل، ضروري است. ضمن اينکه نبايد گوشي‌هاي تلفن همراه را براي بازي به بچه‌هاي زير 5 سال داد.


کنترل تلويزيون

کنترل تلويزيون مدام با دست‌هاي آلوده ما و ساير اعضاي خانواده در تماس است و ميکروب‌ها مي‌توانند به سادگي لابه‌لاي دکمه‌هاي ريز و درشت آن رشد و تکثير پيدا کنند. به‌همين دليل دست زدن به اين وسيله هنگام غذا خوردن به‌هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود. بهتر است يک روکش سلفوني روي کنترل بکشيد و هفته‌اي يک بار اين روکش را عوض کنيد يا اينکه يک روز در ميان، کنترل را با مواد پاک‌کننده مخصوص وسايل الکترونيکي، تميز کنيد.


سينک ظرفشويي

باور بکنيد يا نکنيد، سينک ظرفشويي يکي از آلوده‌ترين مكان‌هاي خانه است. تقريبا 500 هزار باکتري در هر اينچ مربع از سينک ظرفشويي وجود دارد بنابراين اگر عادت به قرار دادن سبزي‌ها و خوراکي‌ها روي سينک ظرفشويي داريد، هر روز يا حداقل هفته‌اي 3 مرتبه آن را با مخلوطي از نصف فنجان سرکه سفيد و نصف فنجان جوش شيرين بشوييد و بعد از چند دقيقه، با آب داغ آبکشي کنيد.


اسکاچ

محققان آمريکايي معتقدند اسکاچ، بهشت ميکروب‌هاست! به‌همين دليل تماس آن با دست و ساير وسايل، مي‌تواند باعث انتشار آلودگي‌هاي بسيار زيادي شود. بهتر است براي پيشگيري از انتشار آلودگي در فضاي آشپزخانه، روزي يک مرتبه به مدت يک دقيقه اسکاچ را داخل مايکروفر بگذاريد يا يک ليوان آب جوش روي آن بريزيد.


دستگيره در

برخي از افراد، بعد از رفتن به دستشويي، دست‌هاي خود را مي‌شويند و برخي ديگر، نه؛ اما کمتر کسي پيدا مي‌شود که بعد از دست زدن به دستگيره در ورودي، حياط، حمام، دستشويي يا اتاق خواب‌ها، دست‌هايش را بشويد. باز کردن در با دست‌هاي آلوده و تماس دستگيره با دست‌هاي افراد، باعث رشد ميکروب‌هاي زيادي روي آن مي‌شود. به‌همين دليل مي‌توانيد يک روز درميان، دستگيره‌هاي در را با الکل تميز کنيد و هميشه بعد از تماس با دستگيره در، دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد.

کارت‌‌هاي خريد

پژوهشگران دانشگاه آريزونا مي‌گويند که انواع کارت‌هاي خريد و کارت‌هاي بانکي، بيشتر از پله‌برقي‌هاي عمومي حاوي باکتري‌ هستند. دست زدن به اين کارت‌ها هنگام خريد و خوردن خوراکي‌ها بعد از خريد و قبل از شستن دست‌ها مي‌تواند باعث انتقال اين باکتري‌ها به دستگاه گوارش و بروز مشکلاتي مانند اسهال و استفراغ شود بنابراين علاوه بر اينکه توصيه مي‌شود کارت‌هاي خريد را به بچه‌ها نسپاريد، توصيه مي‌شود که دست‌هايتان را هم بعد از تماس با آنها بشوييد.


دستگاه‌هاي خودپرداز

نتيجه مطالعات جديد نشان مي‌دهند تمام دستگاه‌هاي خودپرداز، به 2 نوع باکتري معروف به نام‌هاي باسيلوس و سئودومونادس آلوده هستند که هر دوي اينها جزو عوامل ابتلا به اسهال محسوب مي‌شوند. اين باکتري‌ها در دستشويي‌‌هاي عمومي هم به وفور وجود دارند. به‌همين دليل بايد يا با دستکش يکبار مصرف به کليدهاي خودپرداز دست بزنيد يا بعد از كار با آنها، حتما دست‌هايتان را با آب ولرم و صابون به مدت حداقل 20 ثانيه بشوييد. يادتان باشد که خوردن و آشاميدن بعد از دست زدن به خودپردازها و قبل از شستن دست‌ها ممنوع است.


دکمه‌هاي آسانسور

دکمه‌هاي آسانسور، جزو آلوده‌ترين وسايل دنيا محسوب مي‌شوند. اين دکمه‌هاي کوچک مي‌توانند به‌سادگي زمينه ابتلا به انواع بيماري‌ها را به وجود بياورند. به همين دليل توصيه مي‌شود پس از لمس دکمه‌هاي آسانسور (مانند دسته‌هاي سبد خريد موجود در فروشگاه‌هاي بزرگ)، حتما دست‌هايتان را با آب و صابون بشوييد. ضمن اينکه براي خوشحال شدن بچه‌ها، از آنها نخواهيد دکمه آسانسور را فشار بدهند! يک راه حل ساده براي پيشگيري از انتقال آلودگي از دکمه‌هاي آسانسور به دست افراد در آپارتمان‌هاي مسکوني هم اين است که روي دکمه‌ها را با سلفون بپوشانيد و از سرايدار بخواهيد روزي يک يا حتي 2 بار اين سلفون را عوض کند.


وسايل زمين بازي

تحقيقات بسيار زيادي ثابت کرده‌اند وسايل موجود در زمين‌هاي بازي بچه‌ها يا حتي وسايل بازي موجود در شهربازي‌ها هم مي‌توانند باعث انتقال بسياري از بيماري‌هاي ميکروبي، عفوني و ويروسي به بچه‌ها و بزرگ‌ترها شوند. به همين دليل توصيه مي‌شود پس از بازگشت از زمين بازي، حتما دست بچه‌ها و خودتان را با آب و صابون به مدت کافي بشوييد. از ?? مورد فوق‌الذکر که بگذريم، بايد بگوييم که کيف پول، کيف دستي، محل قرار دادن انگشت يا دست براي اعلام حضور و غياب، لباس‌هاي مخصوص محل کار و خريد و نايلون‌هاي خريد، جزو ديگر وسايل آلوده‌اي هستند که بعد از دست زدن به آنها بايد دست‌هايتان را با آب و صابون بشوييد.

به روايت آمار

سالانه 2/2ميليون کودک زير 5 سال در دنيا در اثر ابتلا به اسهال و ذات‌الريه، جان خود را از دست مي‌دهند. آمارها نشان مي‌دهند اگر کودکان، دست‌هاي خود را به‌صورت منظم بشويند، جلوي مرگ يک نفر از هر 3 نفر آنها در اثر اسهال و يک نفر از هر 6 نفر آنها در اثر ابتلا به ذات‌الريه گرفته مي‌شود.

شستن دست‌ها با آب، نمي‌تواند کمکي به از بين رفتن ميکروب‌ها و عوامل بيماري‌زا کند.

شستن صحيح دست‌ها مي‌تواند تا 31 درصد امکان ابتلا به اسهال را در بزرگسالان کاهش بدهد.

شستن صحيح دست‌ها مي‌تواند تا 51 درصد امکان تضعيف سيستم دفاعي بدن را در اثر ابتلا به اسهال کم کند.

شستن صحيح دست‌ها مي‌تواند تا 21 درصد شانس ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي مانند سرماخوردگي را پايين بياورد.

کي دست‌ها را بايد شست؟


همه افراد در هر سن و جنسي بايد در اين موارد، دست‌هاي خود را بشويند:

قبل از آماده کردن غذا

قبل از خوردن و نوشيدن

قبل و بعد از دست زدن به داروها و خود افراد بيمار

قبل و بعد از دست زدن به پانسمان يا چسب زخم

قبل و بعد از رفتن به دستشويي

بعد از عطسه و سرفه

قبل و بعد از تعويض پوشک بچه‌ها

بعد از پاک کردن بيني با دستمال

بعد از لمس حيوانات و حشرات

بعد از کشيدن سيگار و قليان

بعد از خريد

بعد از برگشتن به منزل

قبل از شير دادن به نوزادان

قبل از برقراري رابطه زناشويي

بعد از حمل زباله 


ژل‌هاي شستشو بهترند يا آب و صابون؟

خيلي از افراد عادت دارند خارج از منزل و در محل کار از ژل‌هاي ضدباكتري به جاي آب و صابون براي تميز و ضدعفوني کردن دست‌هاي خود استفاده کنند. اين در حالي است که بسياري از پزشکان، از جمله دکتر راشل اورچلن، متخصص بيماري‌هاي عفوني کودکان و استاد دانشگاه واشنگتن، مي‌گويد: «آب و صابون، بهترين شوينده براي پاک کردن دست‌ها از انواع ميکروب‌هاست.» او تاکيد مي‌کند اگر در شرايط اضطراري، آب و صابون در دسترستان نبود، مي‌توانيد دست‌هاي خود را با ژل‌ها، محلول‌ها و دستمال‌هايي که بر پايه الکل هستند، تميز کنيد، البته به شرطي که دست‌هاي شما حاوي آلودگي‌هاي مشهود مانند لک، سياهي يا خون نباشد. در صورت وجود آلودگي مشهود روي دست‌ها و در دسترس نبودن صابون، مي‌توانيد اين آلودگي‌ها را ابتدا با آب پاک کنيد سپس از محصولات برپايه الکل کمک بگيريد. دکتر اورچلن مي‌افزايد: «محصولات شستشوي استاندارد مانند ژل‌ها و دستمال‌هاي مرطوب، بايد حاوي حداقل 60درصد الکل باشند. اين محصولات بايد يک دقيقه روي تمام سطح دست‌ها قرار بگيرند و سپس خشک بشوند.» دکتر کارول مک‌لي، عضو مرکز پيشگيري از بيماري‌هاي عفوني آمريکا هم معتقد است: «هرچند ژل‌هاي ضدباكتري مي‌توانند تعداد زيادي از ميکروب‌هاي موجود در سطح دست را در مدت زمان کوتاهي از بين ببرند، اما استفاده از آب ولرم و صابون براي تميز کردن دست‌ها،‌ جزو اولويت‌هاي ماست زيرا آب و صابون مي‌توانند بين 99 تا 9/99درصد از ميکروب‌هاي دست را نابود کنند.»

سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: