کد خبر: ۲۵۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 21
جهانیان روز زمین امسال را در حال و هوایی متفاوت گرامی می دارند
بسیاری معتقدند کرونا همانقدر که به حال ریه‌های انسان بد بوده، از ریه‌های زمین حفاظت کرده است. اما بسیاری دیگر معتقدند هنوز برای سبک و سنگین کردن تأثیر این ویروس بر کره زمین زود است
شفاآنلاین>سلامت>فردا، روز زمین است؛ روز کره خاکی ما که سال‌هاست میزبان انسان‌هاست؛ تنها کره شناخته شده‌ای که حیات در آن جاری است و تاکنون از بلایایی که چهره‌اش را گاه و بیگاه مخدوش کرده‌اند، جان به در برده است.

به گزارش شفاآنلاین، روز زمین که برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره‌زمین وارد تقویم جهانی شده است، یکی از معدود روزهایی است که دوبار در سال گرامی داشته می‌شود؛ یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود.

 اما حال هر دو نیمکره، هم کشورهای قطبی و هم سرزمین‌های استوایی، هم کشورهای فقیر و هم ثروتمند و هم سفید و سیاه درتارهای عنکبوتی ویروسی گرفتارند که هیچ مرزی نمی‌شناسد. 

بر اساس آخرین آمار، تاکنون نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد حدود 170 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و زندگی صدها میلیون نفری که به کووید 19 مبتلا نشده‌اند، تحت تأثیر قرار گرفته است. 

دیگر از ازدحام در بسیاری از شهرها خبری نیست. فرودگاه‌ها، پارکینگ هواپیما شده‌اند و میلیون‌ها نفر سفرهای کوتاه و بلند خود را فعلاً لغو کرده‌اند. کاهش فعالیت انسان به کاهش مصرف انرژی منجر شده است و افت حمل‌ونقل، روزهای پاکی را به همراه داشته است؛ 

چنانکه کشورهای درگیر کرونا مانند چین، فرانسه و اسپانیا و شهری چون نیویورک از کاهش آلاینده‌های محیط زیستی تا 50 درصد خبر می‌دهند و همین باعث شده همزمان با افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا، تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی با کاهش چشمگیر مواج شود.

دویچه‌وله در گزارشی تأکید دارد تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های صنعتی باعث کاهش بسیار شدید آلودگی هوا شده است و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که میزان نیتروژن دی اکسید در سطح جهانی به وضوح کاهش یافته است. 

بر پایه این گزارش، به‌خاطر کاهش فعالیت‌های اقتصادی نشر کربن دی اکسید نیز به‌صورت قابل توجهی کاهش یافته است. دویچه‌وله می‌افزاید، با توجه به کاهش استفاده از کشتی‌های ویژه سفرهای تفریحی آبراه‌ها پاک و شفاف شده‌اند و اقیانوس‌ها کاهش آلودگی صوتی را تجربه می‌کنند و سطح اضطراب حیوانات دریایی مانند نهنگ‌ها نیز کمتر شده است. 

طرفداران حفظ محیط زیست همچنین امیدوارند که با شیوع ویروس کرونا، جلو تجارت حیوانات وحشی در سطح جهان گرفته شود و خطر انقراض برخی از حیوانات کاهش یابد.

 اما کرونا برای محیط زیست یک روی دیگر هم دارد:سونامی پلاستیک یکی از بدترین جنبه‌های همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش شدید استفاده از پلاستیک یکبار مصرف است. 

از تجهیزات طبی مانند دستکش‌های یکبار مصرف گرفته تا بسته ‌بندی‌های پلاستیکی. اگرچه در کنار سونامی استفاده از پلاستیک نمی‌توان از مصرف بیش از حد منابع آبی و در نتیجه تولید فاضلاب نیز چشم پوشید، اما بسیاری معتقدند کرونا همانقدر که به حال ریه‌های انسان بد بوده، از ریه‌های زمین حفاظت کرده است. اما بسیاری دیگر معتقدند هنوز برای سبک و سنگین کردن تأثیر این ویروس بر کره زمین زود است.ایران آنلاین 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: