کد خبر: ۲۵۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 26
این ویروس می تواند به سرعت در جامعه پخش شود و عوارضی همچون ذات الریه به ویژه در افراد دارای بیماری های زمینه ای و ضعف سیستم ایمنی ایجاد و یک شهر و استان و کشور را با بحران مواجه کند
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص بیماری های عفونی، ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا را بدون علامت یا دارای علائم خفیف دانست و گفت: عامل انتقال و گسترش این ویروس در جامعه و ایجاد عفونت ریه بیشتر افرادی هستند که دچار علامت نشده اند و یا علائم خفیف دارند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر توفیق یعقوبی، با بیان اینکه در حال حاضر راه های انتقال ویروس کرونا به صورت دقیق و کامل اثبات نشده است، اظهار کرد: به طور کلی انتقال کروناویروس از طریق قطرات تنفسی که به وسیله عطسه و سرفه و صحبت کردن با دیگران از فاصله نزدیک پخش می شود، امکان پذیر است.
 
وی تماس مستقیم و غیر مستقیم انسان با ترشحات فرد آلوده به کرونا اعم از دست دادن و روبوسی کردن را یکی از عوامل انتقال ویروس دانست و افزود: این ویروس می تواند از طریق سطوح و وسائل عمومی آلوده مانند میز و صندلی و شیرآلات و نرده، کلید و پریز برق، اسکناس، کارت اعتباری و عابر بانک، دکمه آسانسور و... نیز منتقل شود.

متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: افراد در صورت خروج از منزل و استفاده از وسائل عمومی و دست زدن به سطوح و دست گیره هایی که فرد دیگری قبلا آن را لمس کرده، می توانند بیماری را به خودشان یا دیگران منتقل کنند.

یعقوبی، با اشاره به قدرت همه گیری و انتقال بالای ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: این ویروس می تواند به سرعت در جامعه پخش شود و عوارضی همچون ذات الریه به ویژه در افراد دارای بیماری های زمینه ای و ضعف سیستم ایمنی ایجاد و یک شهر و استان و کشور را با بحران مواجه کند.

وی با تاکید بر لزوم شکستن زنجیره انتقال کروناویروس، گفت: در ایامی که این ویروس در حال گردش است، بسیاری از افراد دچار عفونت می شوند، اما ۸۰ درصد مبتلایان بدون علامت یا دارای علائم خفیف هستند لذا عامل انتقال و گسترش این ویروس در جامعه و ایجاد عفونت ریه بیشتر افرادی هستند که دچار علامت نشده اند و یا علائم خفیف دارند.

این متخصص عفونی اضافه کرد: مبتلایان بدون علامت یا دارای علائم خفیف می توانند با ترشحات خودشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بسیاری از افراد را مبتلا و زنجیره انتقال این عفونت را برقرار کنند.

وی با بیان اینکه کلیه افراد جامعه در روزهای گسترش کرونا حتما در خانه بمانند، عنوان کرد: مردم باید کمترین ارتباط را با دیگران داشته باشند و از حضور در اجتماعات و دست دادن و روبوسی کردن به ویژه در ایام عید نوروز پرهیز کنند.

یعقوبی، شستن ۲۰ ثانیه ای دست ها با آب و صابون به ویژه هنگام بازگشت به خانه را مورد تاکید قرار داد و متذکر شد: هنگام عطسه و سرفه آداب را رعایت کنید و از رفتن به اماکن عمومی مانند رستوران ها و فروشگاه ها بپرهیزید و دست آلوده خود را به چشم و بینی و دهان نزنید. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: