کد خبر: ۲۵۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 22
مشارکت اجتماعی اقدامی جمعی، آگاهانه و داوطلبانه است و در بردارنده‌ دخالت شهروندان در امور عمومی و سطح‌های مختلف تصمیم‌گیری‌ است که از طریق آنها نیازهای جامعه برطرف می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> دبیر دفتر جامعه‌شناسی ایران دفتر بوشهرگفت: بحران کرونا تبدیل به پدیده‌ای اجتماعی شده‌است که در این شرایط جامعه‌شناسان و افرادی که دغدغه‌های اجتماعی دارند باید وارد عرصه شوند و بخشی از مدیریت بحران به صورت سازمان‌یافته به عهده بگیرند.

به گزارش شفاآنلاین، عبدالرضا امانی‌فر روز یکشنبه افزود: براساس مباحث جامعه شناسی "واقعیت اجتماعی" را باید با توجه به واقعیت‌های اجتماعی دیگر تحلیل کرد و این بحران و هر بحران مشابه دیگری بیش از آنکه به مبارزه نیاز داشته باشد، به مدیریت نیاز دارد و وجود ساختارهای مناسب با موضوع در مدیریت مهم و ضروری است.

وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی اقدامی جمعی، آگاهانه و داوطلبانه است و در بردارنده‌ دخالت شهروندان در امور عمومی و سطح‌های مختلف تصمیم‌گیری‌ است که از طریق آنها نیازهای جامعه برطرف می‌شود.

این جامعه شناس اظهارداشت: مشارکت اجتماعی نوعی تفویض قدرت به مردم است که آنها از طریق تشکل‌های داوطلبانه و غیردولتی به رسیدگی مسایل زندگی اجتماعی بپردازند.

امانی فر یادآور شد: در صورت وجود اصناف و تشکل‌های اجتماعی کارآمد، تقسیم کار صورت می‌گرفت و هر کدام از محله‌های شهری و حتی روستاها را با چند تشکل مدنی پوشش می دادیم و از مردم همان محله‌ها عضوگیری موقت می‌شد، به آنها آموزش می‌دادیم، هر کدام از تشکل‌ها بخشی از امور جاری مانند رساندن نیازهای ضروری به مردم درحال قرنطینه، ضدعفونی کردن محله‌ها و ساختمان‌ها، پایش وضعیت سلامت افراد محله و گزارش به مراجع ذی‌ربط، جمع‌آوری کمک‌های مالی را به عهده می‌گرفتند که این همان مدیریت سازمان‌ یافته است.

وی اظهار داشت: در این شرایط کانون‌های صنفی می‌توانستند مسایل اعضای خود را رصد کنند و به صورت سازمان‌یافته به کمک آنها بشتابند. 

امانی فر گفت: در فقدان این نهادهای مدنی، باز به یک جامعه‌ توده‌ای و یک‌دست رسیده‌ایم که مدیریت بحران روی دوش نهادهای دولتی افتاده است و برخی از دغدغه‌مندان در قالب افراد خیر سعی به کمک کردند.

وی بیان کرد: این خیران شناخته شده و نشده، بدون هیچ ساختار و اقدام مشخصی به مسایل پیچیده‌ ایجاد شده حول بحران کرونا ورود کرده‌اند.

امانی فر گفت: فقدان نهادهای مدنی، مدیریت بحران کرونا را سخت و پیچیده کرده و بخش زیادی از کسانی را که می‌توانستند به مدیریت این بحران کمک کنند، خانه‌نشین کرده‌است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: