کد خبر: ۲۵۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 20
نکات بهداشتی فردی و اجتماعی که پزشکان متخصص به عنوان مهمترین راهکارهای کنترل و پیشگیری از این بیماری عنوان می کنند
شفاآنلاین>سلامت>کرونا میهمان ناخوانده این روزهای کشور، اضطراب و خانه نشینی را به سوغات آورده و در خوش بینانه‌ترین حالت، آداب و آیین‌هایی را هم از میان برده که ضررِ آنها کم از منفعت آنها نبوده است.

به گزارش شفاآنلاین، این روزها، کوی و برزن و رسانه یکصدا مطالبی را درباره ویروس جدید کرونا فریاد می زنند و همگان را به رعایت نکات بهداشتی و هزاران موارد دیگر سفارش می کنند تا مبادا این بیماری جان عزیزی را بگیرد.

خوشبختانه توصیه ها تا آن جا رعایت می شود که گاه نقل قول های خنده آوری شنیده می شود که خدا پدر این ویروس را بیامرزد همه را نظیف و تمیز کرده است.

یکی می گوید من هیچوقت از روبوسی خوشم نمی آمد و خوشبختانه به واسطه این ویروس عید امسال از این پدیده نامیمون در امان هستم. دیگری عنوان می کند از این پاساژ گردی ها و خیابانگردی های الکی دوستان خلاص شدم.

بزرگی هم در پیام توئیتری خود نوشت: البته این کرونا بود که تونست مشکل ترافیک تهران رو حل کنه، تردد شهری بی مورد رو کاهش بده، سطح بهداشت عمومی رو بالا ببره، پهنای باند اینترنت رو بیشتر کنه، بلیط هواپیما ارزون بشه، گارد ضد شورش خیابون بشوره، همه به نظر متخصص احترام بذارن و... ؛

خلاصه که خواه ناخواه چند وقتی است سبک زندگی تغییر کرده و دیگر از روبوسی های آب‌دار و دست‌دادن‌های طولانی خبری نیست و به سر تکان دادن و در نهایت زدن مشت‌های گره کرده‌ به هم بسنده می شود؛ مدل معاشرتی که بارها برای مراقبت‌های بهداشتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری روی آن تأکید شده بود.

حالا شهروندان روزی چند بار دست‌های خود را می‌شویند، عملی ساده که پیش از این درصد کمی از افراد آن را رعایت می کردند. نکته ای که پا را فراتر از بهداشت فردی گذاشته و شامل حال بهداشت جمعی هم شده و کافه ها و رستوران ها و مراکز خرید به صورت جدی به شست وشو و ضدعفونی محیط و وسایل می پردازند و بسیاری از آن‌ها خودخواسته و بدون اجبار و اکراه کاسبی را تعطیل کرده‌اند چرا که پای جان در میان است.

مهمتر از همه این موارد، حال سالمندان بیشتر رعایت می شود و خانه نشینی کرونایی باعث شده افرادی از بودن کنار خانواده‌ لذت ببرند که تا پیش از آن زمان خالی برای در کنار خانواده‌بودن نداشتند.

تمام مواردی که بنا به گفته یک روانشناس بالینی باعث یک تحول فرهنگی و اطلاع‌رسانی وسیع شده است.

کرونا خطرناک نیست اگر...

حسن بهرامنی روز جمعه ادامه داد: این ویروس با تمام بدی ها، تغییر سنت و فرهنگ و اتفاقاتی که به مرور زمان پنهان شده یا تغییر ماهیت داده بود را شکل جدید داده است.

وی تاکید کرد: یکسری تغییراتی که اگر ادامه دار شود خوب است یعنی به عنوان یک  فرهنگِ جایگزین به آن نگاه شود.

بهرامنی با بیان این که مردم به این نکته رسیده اند که تغییر در الگوهای رفتاری بهداشتی می تواند کارآمد باشد، متذکر شد: این بیماری، خیلی خطرناک و خاص نیست و تنها مشکل آن انتشار سریع در کشورهایی همچون ایران و ایتالیا است که فرهنگ های رفتاری و غذایی نزدیکی دارند.

این روانشناس بالینی در توضیح آن گفت: تا کنون گمان می رفت برقراری روابط خیلی صمیمی یعنی همدیگر را در آغوش گرفتن و روبوسی کردن، حال با ورود کرونا به این نتیجه رسیده ایم که بدون این ها هم می توان روابط صمیمی برقرار کرد.

راهکار مانا ماندن این فرهنگ های نوپدید قدیمی

بهرامنی با بیان این مطلب که در این روزها التهابی روانی بر جامعه حاکم شده و شاهد اخبارهای متعدد و آمار و ارقام های ترس و استرس آور شدیدی هستیم که رفتارهای غلط را تشدید و رفتاری خوب را تولید کرده است، خاطرنشان کرد: تشدید رفتارهای غلط این که ما فقط با بالا بردن سطح اضطراب به موضوع نگاه کنیم و با انجام رفتارهای افراطی بی مورد باعث بروز زمینه وسواس در خود شویم. 

اما تولید رفتارهای خوب و مثبت می تواند ایجاد یکسری رویکردهای خبری جدید در آداب و معاشرت و رعایت اصول بهداشتی باشد؛ نکات بهداشتی فردی و اجتماعی که پزشکان متخصص به عنوان مهمترین راهکارهای کنترل و پیشگیری از این بیماری عنوان می کنند.

وی ادامه داد: توصیه هایی در مورد رعایت فاصله ها، نوع تعاملات، جدی گرفتن نظافت شخصی و اجتماعی از نوع معقول آن که بستر تشکیل جامعه ای سلامت شده است.

بهرامنی در مورد راهکار ماندگاری این فرهنگ یادآور شد: برخی مردم وقتی تحت فشار عصبی هستند تمامی موارد را تا آخر رعایت می کنند، گروهی دیگر با گذشت زمان به بی خیالی می رسند و برخی دیگر با از بین رفتن این فشار، تمامی نکات را فراموش می کنند و دوباره به روال سابق بازمی گردند.  

وی تاکید کرد: تنها راه ادامه دار و مانا شدن این رفتارها و رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی، این است که تبدیل به فرهنگ و باور و تغییر نگرش مردم شود. این امر هم مستلزم این است که رسانه و صدا و سیما امروزه به صورت مرتبط این پیام ها را تکرار می کند مختص به این ایام نباشد و ماندگارتر و دائمی تر پیش آید.

این روانشناس افزود: مستلزم این است که سم پاشی های مراکز عمومی و مدارس هر از گاهی اتفاق بیافتد تا پاکسازی صورت گیرد. چرا که بیماری و ویروس مربوط به یک زمان و فصل خاص نیست و تحت شرایطی پویا و فعال می شوند.

وی متذکر شد: پس تابع رفتارهای هیجانی نباشیم و از تغییر موقعیت هیجانی به موقعیت های عقلانی برسیم که تغییر نگرش و فکر و فرهنگ را ارمغان می آورد.ایرنا 

گزارش از:فاطمه دهقان نیری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: