کد خبر: ۲۵۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 02
اساساً باید مراجعه حضوری به سازمان‌های بیمه گر برای تایید نسخ لغو شود و با توجه به سهمیه دارویی بیماران و سوابق قبلی اقدام شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل کانون هموفیلی ایران درخواست‌هایی را برای کاهش تردد بیماران خاص در شهرها ارائه کرد و گفت: لازم است که وزارت بهداشت همسو با اقدامات پیشگیرانه، اقداماتی را در راستای حفظ سلامت بیماران خاص و دیر درمان انجام دهد.

به گزارش شفاآنلاین، احمد قویدل ، با اشاره به شیوع کرونا ویروس جدید در کشور، گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور، ضروری است اقداماتی برای پیشگیری از ابتلای مردم و به خصوص بیماران خاص و دیر درمان، به این بیماری انجام شود. بر همین اساس برخی دستورالعمل‌ها باید تغییر کرده و تسهیلات خاصی به این بیماران خاص و دیر درمان اختصاص داده شود.

وی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا ویروس در کشور جدی است، افزود: بر همین اساس سازمان های مردم نهاد با احساس مسئولیت در این رابطه، ستادی از شبکه های سازمان های مردم نهاد کشور را تحت فرماندهی آقای دکتر زالی-  رییس دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با کرونا تشکیل داده‌اند.

قویدل ادامه داد: در عین حال لازم است که وزارت بهداشت همسو با اقدامات پیشگیرانه اقداماتی را در راستای حفظ سلامت بیماران خاص و دیر درمان انجام دهد؛ اولا باید توجه کرد که اساساً باید مراجعه حضوری به سازمان‌های بیمه گر برای تایید نسخ لغو شود و با توجه به سهمیه دارویی بیماران<patients> و سوابق قبلی اقدام شود.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه برخی بیمارستان‌ها به عنوان مرکز درمانی بیماران مبتلا به  کرونا معرفی شدند، اما در عین حال محل مراجعه بیماران خاص نیز بودند، در نتیجه به نظر می‌رسد تعیین محلی در یکی از درمانگاه‌های نزدیک به این مراکز، برای حضور پزشک و نسخه نویسی برای بیماران خاص می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

 برای نمونه می‌توان در تهران هماهنگی کرده و اقدامی انجام دهیم تا بیماران هموفیلی بتوانند برای گرفتن نسخه به درمانگاه و مرکز درمان جامع هموفیلی مراجعه کنند و پزشکان مرکز بر اساس سهمیه‌ها و دستورالعمل‌های بیمارستان برایشان نسخه نویسی کرده و در صورت لزوم هماهنگی تلفنی با آنها انجام‌ می‌شود. این اقدام با تایید اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت قابلیت اجرایی دارد.

قویدل با بیان اینکه فرآیند گرفتن دارو و دریافت نسخه نیز باید در یک محل ایمن‌تر انجام شود، ادامه داد: در عین حال در داروخانه‌های عمومی باید گیشه ویژه بیماران خاص برای عرضه دارو به بیماران خاص ایجاد شود و حضور بیماران در محیط داروخانه به حداقل زمان ممکن برسد.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: همچنین برای کاهش تردد بیماران خاص در شهرها نیاز است تا ۳۰ فروردین ماه، تحویل پوکه داروهای مصرف شده بیماران خاص و دیر درمان به داروخانه‌ها، لغو شود. مگر اینکه داروخانه‌ها بتوانند تدابیر ایمنی لازم را برای حفاظت از مسئول تحویل دارو ایجاد کنند.

 همچنین پیشنهاد می‌کنیم که برای گرفتن داروی سهمیه فروردین ماه از سوی بیماران، از اکنون زمانبندی شده و بیماران بر اساس حروف الفبا حداقل طی یک هفته بتوانند جهت دریافت سهمیه اختصاص داده شده، مراجعه و از تجمع بیماران در مراکز دریافت دارو جلوگیری شود.

قویدل ادامه داد: در عین‌حال از اورژانس کشور  می‌خواهیم که تمهیداتی برای تزریق داروی بیماران خاص بیندیشد؛ به طوری که تا ۳۰ فروردین ماه برای تزریق داروهای بیماران دیر درمان و بیماران خاصی که خود یا اعضای خانواده‌شان مهارت تزریق دارو را ندارند، بتوانند با اورژانس تماس بگیرند و داروی این بیماران توسط تکنسین موتور سوار مراکز اورژانس در منزل تزریق شود تا دیگر بیمار به مراکز بیمارستانی مراجعه نکنند. اگر ظرفیت اورژانس در این حد نیست این اقدام به کودکان بیمار و افراد دارای معلولیت محدود شود.

وی افزود: همچنین لازم است که در صورت تامین پک‌های بهداشتی توسط وزارت بهداشت، سهمیه‌هایی هم به حوزه انجمن‌های حمایتی بیماران خاص اختصاص یابد. متاسفانه بیماران دیر درمانی هم که توانایی پرداخت مالی داشته‌اند از تامین این اقلام به علت کمبود آن‌ها محروم مانده‌اند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: باید توجه کرد که بی‌تردید تداوم روش‌های قبلی با توجه به ظرفیت‌های انتشار این ویروس و مخاطرات بیشتر برای هموطنانی که بیماری زمینه‌ای دارند از تدبیر به دور است.

وی در پایان گفت: برای اولین بار در کشور از سیستم فرماندهی برای مقابله با بحرانی در حوزه سلامت استفاده شده است که تحرک لازم را در تصمیم‌گیری داشته است. 

با تشکیل این فرماندهی عملا دستورالعمل‌های بهداشتی از طریق فرماندهی در حوزه وزارت بهداشت تدوین، ابلاغ و اجرایی می‌شود.

 یکی از تصمیمات فرماندهی تهران در رابطه با مقابله با کرونا درخواست کمک از سازمان‌های مردم نهاد به خصوص در حوزه اطلاع رسانی و تولید محتوا و متقاعد کردن مردم در رابطه با اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بوده است. 

من نیز از اعضای آن ستاد هستم و برخی از درخواست‌های بالا کاملا همسو با مصوبات آن ستاد است که باید مورد توجه قرار گیرد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: