کد خبر: ۲۵۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 01
پزشکان، پرستاران، بهورزان، بهیاران و همه فعالان و مسئولان بخش بهداشت، درمان و سلامت کشور فرشتگان نجاتی هستند که در دفاع از حیات مردم با به خطر انداختن سلامتی خود و جان بر کف با همه وجود و امکانات تلاش می‌کنند تا بحران شیوع ویروس کرونا را متوقف کنند
شفاآنلاین>سلامت> فداکاری نیروهای بهداشت و درمان و مجموعه بخش سلامت کشور این روزها در جنگ با بیماری کرونا ویروس (کووید ۱۹) یادآور ایثارگری‌هایی است که رزمندگان تخریبچی دوران هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم ی پاکسازی میدان‌های مین انجام می‌دادند و ملت ایران هیچ وقت شجاعت و از خودگذشتگی آنان را فراموش نخواهد کرد.

به گزارش شفاآنلاین،حدود ۲ هفته است که جبهه جنگ جدیدی در کشور با هجوم همه جانبه ویروس کرونا بخش عظیمی از ایران را درگیر خود کرده‌است، دشمنی ناشناخته که قابل دیدن نیست و در برابر هیچ سنگری متوقف نمی‌شود و تنها سپر دفاعی  در برابر حمله آن رعایت بهداشت فردی و جمعی است. 

اما نیروهای بخش سلامت با وجود آگاهی از همه خطرها و آسیب‌هایی که این ویروس می‌تواند به آنها و جامعه وارد کند، شجاعانه با همان تجهیزاتی که در اختیار داشته‌اند به مقابله با آن رفته‌اند و تا این بیماری را به عقب نشینی وادار نکنند از مبارزه دست نخواهند کشید.

پزشکان، پرستاران، بهورزان، بهیاران و همه فعالان و مسئولان بخش بهداشت، درمان و سلامت کشور فرشتگان نجاتی هستند که در دفاع از حیات مردم با به خطر انداختن سلامتی خود و جان بر کف با همه وجود و امکانات تلاش می‌کنند تا بحران شیوع ویروس کرونا را متوقف کنند و از همه ما به عنوان حامیان و پشتیبانان خود انتظار دارند که با رعایت توصیه‌های پزشکی و بهداشت فردی و جمعی آنان را در این راه کمک کنیم.

بهترین سپاس‌گزاری و قدردانی ملت از مدافعان حریم سلامت این است که با خود مراقبتی مانع گسترش بیشتر این بیماری در جامعه شویم تا دامنه شیوع این اپیدامی روز به روز کاهش یافته و به کنترل درآید. 

کرونا امروز تنها واژه‌ پر تکرار در جامعه است و توانسته زندگی خیلی از انسان‌ها را در ایران و کشورهای مختلف تحت تاثیر خود قرار دهد در این شرایط سخت، کسانی هستند که با احساس مسئولیت و ایثار در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند.

پرستاران، کادر درمانی و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی که با تمام وجود و با کمترین امکانات برای کنترل شیوع ویروس کرونا و انجام مسئولیت اجتماعی و خدمت به مردم  شبانه روزی خانه و خانواده خود را رها کرده‌اند و در این مسیر تلفات و قربانیانی داشته‌اند.

وقتی می‌توان ارزش بالای کار نیروهای بخش سلامت را درک کرد که خودمان را برای لحظه‌ای جای آنها قرار دهیم و بی انصافی است که برخی افراد در فضای مجازی با برخی شایعه پراکنی‌ها و گلایه از مطلوب نبودن خدمات رسانی در مراکز درمانی از خودگذشتگی‌های این قشر فداکار را زیر سئوال ببرند زیرا با این کار تنها باعث استرس، فشار وافزایش نگرانی در جامعه می‌شوند.

برای تخت‌های ایزوله فشار منفی، شرایطی پیش بینی شده تا اختلاف فشار هوا بین دو بخش منفی باشد اتاقی که تحت فشار منفی است فشار کمتری نسبت به بخش مجاور دارد و  از جریان هوا به بیرون اتاق‌ها و بخش‌های مجاور جلوگیری می‌کند که شاید هیچکدام از ما حاضر نباشیم در چنین مکانی برای یک ساعت هم کار کنیم اما کادر درمانی بیمارستان‌ها این روزها با تمام وجود برای رسیدگی به بیماران دست از خانه و زندگی کشیده و بیشتر وقت خود را در این محیط‌های بسته و با لباس‌های مخصوص می‌گذرانند.

یک شهروند بوشهری گفت: هرچند در این استان تاکنون نمونه مثبتی از بیماری کرونا ویروس دیده نشده‌است اما کادر پزشکی و پرستاری استان برای مقابله با آن و مراقبت از بیماران صادقانه و جان برکف تلاش می‌کنند و زحمات آنها در این زمینه قابل تقدیر است.

آسیه قربانی افزود: هرچند کمبودهایی در بیمارستان‌ها وجود دارد اما باید درک کرد که نه تنها استان بوشهر بلکه کشور در حالت بحران قرار دارد و با شایعه پراکنی استرس و نگرانی در جامعه دو چندان می‌شود.

علی موسوی یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: در بیمارستان تامین اجتماعی سلمان فارس بوشهر بخش مخصوصی خارج از بیمارستان برای پذیرش بیماران مشکوک به ویروس کرونا پیش بینی شده‌است که این اقدام در کنار سایر محدودیت‌هایی که در بیمارستان پیش بینی شده مرهمی بر ترس و اضطراب مراجعه کنندگان است.

وی بیان کرد: هرچند برخی محدودیت‌ها ممکن است مورد انتظار مردم نباشد ولی باید تلاش کادر درمانی که به صورت ۲۴ ساعت پاسخگوی پرسش‌ها و استرس مراجعان هستند را دید و قدردانی کرد.

مریم مرادی یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: به طور یقین کمبودهایی در بیمارستان‌ها هست و مردم انتظاراتی دارند هرچند مسئولان در این شرایط حساس تلاش کردند زیرساخت‌ها فراهم باشد اما باز هم کاستی‌هایی در بخش تجهیزات و خدمات رسانی هست که باید برطرف شود.

 مترون بیمارستان امیرالمومنین گناوه گفت: کارکنان این بیمارستان براساس دستورالعمل‌ها وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اقدام و با فراگیری آموزش‌های لازم آمادگی کامل برای خدمات رسانی به بیماران هستند.

مرجان فروردین اضافه کرد: هرچند تاکنون مورد مثبتی از بیماری در استان بوشهر گزارش نشده‌است اما با توجه به ابتلای استان‌های همسایه این استان نیز در امان نخواهد ماند به همین دلیل با در نظر گرفتن بخشی مشخص برای بیماران مشکوک تلاش شده افراد دارای علائم شناسایی و بررسی شوند.

فروردین گفت: کمبودهایی در زمینه بسته‌های حفاظت فردی وجود دارد اما دانشگاه تلاش کرده روزانه نیازمندی‌ها را شناسایی و نسبت به تامین حداقل‌ها اقدام کند.

وی بیان کرد: با وجود همه کمبودها اما حضور مسئولان در کنار کارکنان باعث شده تا پرستاران با دلگرمی بیشتری اقدام به خدمات رسانی کنند.

فروردین اضافه کرد: البته با ارتقای سطح آگاهی جامعه میزان مراجعه‌های غیر ضروری مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شکل قابل توجهی کاهش یافته‌است.

یک پرستار گفت: کمبود امکانات حتی برای کادر درمانی نیز وجود دارد اما به حکم وظیفه و مسئولیتی که برعهده ما گذاشته شده نمی‌شود صحنه را خالی و بیماران را به حال خود رها کرد.

وی که نخواست نامش در خبر فاش شود افزود: شیفت‌های کاری بیمارستان‌ها مطابق معمول انجام می‌شود اما همواره این نگرانی وجود دارد که این مورد مشکوکی که بستری شده آیا مبتلا به بیماری است یا خیر؟.

این پرستار  اضافه کرد: تلاش شده در بیمارستان‌ها امکانات به نحوی فراهم شود که پاسخگوی نیاز بیماران باشد اما استرس و نگرانی حاکم بر جامعه کار کادر درمان را سخت‌تر کرده است اما با این وجود پرستاران همچنان در خط مقدم و آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

سرپرستار اورژانس بیمارستان سلمان فارسی تامین اجتماعی بوشهر گفت: با اعلام ابتلای برخی هموطنان به ویروس کرونا در برخی استان‌های کشور این بیمارستان نیز مانند مابقی بیمارستان‌ها یک بخش عفونی برای این بیماران با تمام امکانات راه‌اندازی شده و ووردی‌های بیمارستان محدود و بیمارانی که تب دارند نیز به صورت جداگانه بررسی می‌شوند.

اسماء پوررحیم در باره کمبود امکانات حفاظت شخصی افزود: قبل از بحران به شکل آزادانه تری از این امکانات استفاده می‌شد اما با توجه به شرایط و برخی محدودیت‌ها نمی‌توانیم بدون رعایت ضوابط از این امکانات استفاده کرد زیرا آینده این بیماری برای کسی مشخص نیست.

وی بیان کرد: همه دنیا با ویروس کرونا درگیر و همه با مشکلاتی روبرو هستند برهمین اساس با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود براساس ضوابط مشخص امکانات در اختیار کارکنان قرار گیرد تا بتوانیم در شرایط سختی که در انتظار داریم پاسخگوی نیازها باشیم.

پوررحیم گفت: در این شرایط هرچند پرستاران و کادر درمان با جان و دل پای کار هستند اما بیشتر دچار خود ترسیدگی شدند و در استفاده از وسایل حفاظت شخصی وسواس بیشتری به خرج می‌دهند این درحالی است که برای بیماران قلبی و یا کسانی که دچار سکته مغزی شدند نیازی به استفاده از ماسک مخصوص نیستند.

وی اضافه کرد: در بخش عفونی به اندازه کافی وسایل مورد نیاز کارکنان تامین شده‌است اما برای مابقی بخش‌های غیر عفونی این امکانات ضروری نیست و توان تامین نیز وجود ندارد.

پور رحیم یادآور شد: شیفت‌های کاری تغییری نکرده هرچند ممکن است کار بیشتر شده باشد اما با توجه به کاهش ساعت ادارات باید برای بخش درمان که در خط مقدم مقابله با بیماری هستند این به عنوان اضافه کار حساب شود.

مدیرپرستاری بیمارستان شهدای خلیج فارس گفت: بخش سلامت و بهداشت و درمان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد که با توجه به رسالتاین بخش در شرایط بحران، پاسخگوی متناسب با نیازهای ایجاد شده در جامعه از نظر بهداشت و سلامت است.

زهراحیدری سروستانی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم های موجود، به طور قطع کمبودهای تجهیزات حفاظت پرسنلی در کشوری مشهود است و برای تهیه ابزار حفاظت فردی راه‌های پیچیده و هزینه بری طی می‌شود.

وی بیان کرد: کمبود نیروی درمانی با توجه به پیش‌بینی افزایش شیب مراجعان، قابل پیش‌بینی و باتوجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن مدت زمان بحران، خستگی پرسنل درمانی مضاعف خواهد بود.

حیدری در باره کیت‌های تشخیصی که از مهم ترین کمبودها به حساب می‌آید و در بسیاری از استان‌ها موجود نیست، طبق دستورالعمل موارد نمونه برای تشخیص به تهران ارسال می‌شود و در مرود مواجهه مردم با وضعیت کرونا، بسیاری از مردم آگاهانه با موضوع برخورد کردند و در فضای مجازی نسبت به آگاه‌سازی و روش‌های مقابله روش‌های بسیار خوبی پخش شده است.

حیدری اضافه کرد: در باره کم کردن تجمع در مکان‌های عمومی شاهد تغییر خوبی بودیم، رعایت بهداشت فردی و آداب سرفه، عطسه، شستن دست، ضدعفونی سطوح و شناسایی علایم بیماری مردم آگاهی مناسبی دارند که نیاز به تکرار دارد.

وی ادامه داد: بروز برخی شایعه‌ها و اطلاع رسانی‌های اشتباه در فضای مجازی، باعث افزایش استرس در جامعه و به دنبال آن آسیب پذیری جسمی مردم می‌شود که در این زمینه توصیه می شود ضمن استفاده از منابع معتبر برای مطلع شدن و رعایت آداب اجتماعی در فضای مجازی و پایداری به اخلاق و آموزه‌های انسانی و دینی، مردم آگاهانه تر برخورد کنند.

دبیرستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر درباره کیت‌های تشخیصی این ویروس گفت: کیت‌های تشخیص این بیماری بسیار دقیق و آزمایشگاهی است برهمین اساس مردم فریب آدم‌های کلاهبردار را نخورند.

وی افزود: دانشگاه‌های کل کشور مجبور هستند نمونه‌هایی که با روش‌های خاصی از گلوی بیمار مشکوک گرفته می‌شود را در محیط مشخصی با حفظ  زنجیره سرما در دمای پایین به آزمایشگاه مرجع بفرستند.

دکتر سعید کشمیری ادامه داد: کیت‌ها درهفته جاری در اختیار دانشگاه‌‍‌هایی که توانایی انجام این آزمایش‌ها را دارند، قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر اولویت با استان‌های درگیربیماری با درصد شیوع بالا سهمیه بیشتری خواهند گرفت و استان بوشهر نیز هر وقت در معرض شیوع قرار بگیرد سهمیه بیشتری خواهد گرفت.

کشمیری یادآور شد: در زمان حاضر به هیچ دانشگاهی به غیر از آزمایشگاه مرجع کیت تشخیص واگذار نشده‌است برخی دانشگاه‌ها خودشان شروع کردند و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز این کار را آغاز کرده‌است که اگر امکانش باشد آزمایش پی سی آر را انجام دهد.

وی تاکید کرد: مردم به خبرهای خام در مورد ابتلای افراد به ویروس بیماری کرونا توجه نکنند و در این مورد تنها اخبار رسمی که بعد از قطعی شدن نتیجه آزمایش بطور کاملا محرز باشد را از منابع رسنمی بگیرند تا امنیت روانی جامعه از بین نرود.

کشمیری گفت: در این شرایط باید به همدیگر اعتماد تا بتوانیم از این مرحله بحرانی به سلامت عبور کنیم.

وی در مورد برخی کمبودها در بیمارستان‌ها گفت: کمبود وجود دارد و قابل انکار نیست اما همکاران بخش سلامت استان در این شرایط با همه کمبودها در حال خدمت رسانی هستند

کشمیری افزود: سهمیه‌هایی از اقلام و تجهیزات بهداشتی به استان بوشهر رسیده و توزیع شده‌است شنبه شب نیز سهمیه‌ای شامل لباس و ماسک به استان رسید و توزیع شد اما کافی نیست.

وی افزود: واردات ماسک و وسایل حفاظتی آزاد شده و میلیون‌ها ماسک وارد کشور شده‌است و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و مشکل به طور اساسی با محموله‌ای که بتازگی از خارج از کشور وارد شده بر طرف می‌شود.

کشمیری گفت: در بحث الکل که نیاز زیادی داشتیم  با تولید داخل استان با کیفیت ۷۰ درصد که احتیاجی به رقیق کردن نیز ندارد در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته‌است و ماسک هم دولت اعلام کرده که واردات انجام و تولید را افزایش داده‌ایم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر گفت: از آنجا که ویروس کرونا به کشور وارد شده و جان چند نفر از هموطنانمان را گرفته‌است باید در تمامی مراکز درمانی این استان آمادگی ۱۰۰درصدی برای مقابله با این بیماری ایجاد شود.

زهرا نویدی فرد افزود: کشور بحران‌های مختلفی را در طول تاریخ پشت سر گذاشته و از هر یک تجربه‌هایی کسب شده و اکنون نیز مدیریت درمان چهار استراتژی و اقدام‎های ده گانه‌ای برای مقابله با کرونا ویروس با نام "امدادبک" (استراتژی مدیریت درمان استان بوشهر برابر کرونا ویروس)  تعریف کرده‌است.

وی بیان کرد: امید است با تحقق این استراتژی بخش‎های درمان از این آزمون سربلند بیرون آیند.

نویدی فرد در مورد چهار استراتژی تعریف مدیریت درمان تامین اجتماعی گفت: در استراتژی تعریف شده نیروی انسانی اعم از همکاران درمانی شامل پزشک، پرستار، بهیار، منشی‌های بخش‌ها و همه همکاران اداری نباید درگیر بیماری شوند.

وی گفت: در این ارتباط اولویت نخست رعایت ۱۰۰درصد موارد بهداشتی و پیشگیری نیروهای انسانی است و مساله مهم دیگر اینکه هیچ یک از بیماران بستری در مراکز ما نباید فوت شوند زیرا حفاظت از جان مردم اولویت و وظیفه اصلی درمان تامین اجتماعی است.

نویدی فر ادامه داد: بنابر این با بسیج حداکثری از همه ظرفیت‌های نیروهای انسانی و تجهیزات و امکانات بالقوه و بالفعل، زیر ساخت‌ها اعم از بستری، تجهیزات پزشکی باید به جنگ کرونا ویروس رفت.

وی با اشاره به اقدام‎های ده گانه گفت: اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، توانمند سازی و آگاه سازی پرسنل و آحاد مردم در همه سطوح برای پیشگیری، شناسایی و مقابله با کرونا ویروس از اولویت‌های این اقدامات است.

نویدی فرد گفت: از دیگر اقدام‌های پیش بینی شده تهیه برآورد تقریبی از حجم بیماران، مراجعه کنندگان و افراد درگیر در حوزه تحت پوشش هر مرکز و براساس آن پیش بینی و تهیه دارو و تجهیزات مرتبط با آن است.

وی اظهار داشت: از دیگر اقدام‎های اندیشیده شده مراکز درمانی هر اقدامی که برای مقابله و کنترل شیوع این ویروس را نیاز می‌‎بینند با هماهنگی با ستاد مدیریت انجام دهند و تفویض اختیار لازم برای گرفتن تصمیم‎های آنی برای پاسخ به بحران پیش بینی شده زیرا اولویت ما محافظت و درمان مردم است.

نویدی فرد ادامه داد: بیمارستان معینی نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام خواهد شد که تدوین فرآیند بیماران مشمول دستورالعمل ارجاع به بیمارستان تعیین شده نیز تدوین شده تا بتوان براساس استانداردهای تعریف شده این کار را انجام داد.

وی مرجع اطلاع رسانی از آمار و وضعیت کرونا ویروس در استان بوشهر را دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت:  بخش درمان تامین اجتماعی وظیفه‌ای در قبال اطلاع رسانی از آمار و اطلاعات در مورد کرونا ویروس ندارد و همه روسا و سرپرستان مراکز برای ایجاد رویه واحد در اطلاع رسانی به جامعه توسط دانشگاه علوم پزشکی، از دادن اطلاعات به جامعه خودداری کنند.

نویدی فرد از دیگر اقدام‌‏های ده گانه را چک و کنترل مجدد همه زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از اتاق های ایزوله، اگزاست فن‌های هوای فشار منفی، فیلترهای هپا، سیسم های فاضلاب و دفع پسماند(امحا زباله های عفونی) و... اشاره کرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر افزود: تعیین پانسیون و محل استقرار برای کارکنان، تیم های اعزامی و داوطلبان احتمالی از دیگر گام‌های این برنامه است. 

نویدی فرد آخرین گام این برنامه را پیش بینی سیستم تشویق و جبران خسارات یا از خودگذشتگی‌های کارکنان درگیر و کمک رسان اعلام کرد.

وی گفت: از آنجایی که این برنامه استراتژی با اهمیت به کارکنان و حفظ همکاران شروع شده آخرین گام نیز اهمیت به این مجموعه زحمتکش است.

نویدی فرد همچنین با برشمردن خصوصیات کرونا ویروس گفت: از آنجا که کروناویروس هنوز دارویی ندارد مردم خود نیز باید بهداشت فردی بویژه شست وشوی دست‌ها را رعایت و مواردی مانند خودداری از روبوسی و دست دادن و شست وشوی مرتب سطوح اعم از دستگیره‌های درها و میز و صندلی و همه سطوحی که در طول روز با آن سر و کار دارند را انجام دهند تا از ابتلا به کرونا ویروس در امان باشند. 

وی تاکید کرد: این ویروس با شست و شو از بین می‌رود بنابراین مردم باید به صورت مرتب دست‌ها را بشویند و از دست زدن مستقیم به صورت و دهان خود پرهیز کنند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار