کد خبر: ۲۵۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 29
با رعایت دستورات بهداشتی و کاستن از سرعت گسترش همه‌گیری از بار هجوم بیماران نیازمند به مداخلات بیمارستانی کاسته و ظرفیت بیمارستانی را دچار استهلاک نکنیم
شفاآنلاین>سلامت>فرض کنید شما دارای آخرین مدل گوشی همراه از بهترین برند بازار هستید اما هیچیک از دوستان، آشنایان و کسانی که لازم است با آنها تماس بگیرید نه گوشی ثابت دارند و نه هیچگونه امکان تماس. نه می‌توانید پیامی از کسی دریافت کنید و نه پیامی بدهید. حال سوال این است که با این گوشی می‌خواهید چه کنید؟!

ارزش بعضی امکانات در دسترسی دیگران به آن است و هرچه دسترسی دیگران افزایش یابد، امکانات شما کارایی بیشتری می‌یابد.

یک ماه پیش کرونا هنوز وارد مرزهای کشور نشده بود یا حداقل اینکه آمار  رسمی ثبت شده‌ای گزارش نشده بود اما می‌دانستیم که این مهمان ناخوانده بزودی خواهد آمد و سوغات شومش را با سخاوت تمام در میانمان تقسیم خواهد کرد .

 آن زمان یکی از دوستان قدیمی از شهر اهواز با من تماس گرفت و با تجربه‌ای که از گرد و غبار خوزستان داشت گفت که بزودی قیمت ماسک افزایش می‌یابد و می‌خواست بداند که برای حفاظت از این بیماری چه نوع ماسکی باید تهیه کند و البته قیمت ماسک هنوز افزایش نیافته و نایاب نیز نشده بود.

یک ماه بعد وقتی برخلاف انتظار ما بیماری به جای شهرهای مرزی یا بنادر آزاد، از شهر قم به کشور وارد شد، با پیشبینی به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، تصور افزایش قیمت چندان دور از انتظار نبود اما نایاب شدن ماسک و مواد ضدعفونی کننده الکلی آنهم درست در میدان دیدعوامل نظارتی و حاکمیتی باور پذیر نبود!

اما چیزی که این بار محتکرین عزیز از آن غافلند این است که این بار دماغ مبارکشان بوی داغ کردن خر را از بوی کباب تمیز نداده است . این بار احتکار این تجهیزات مثل ثبت نام محصولات خودروسازی یا مواد غذایی و ... نیست . این تجهیزات وقتی ارزش دارد که برای همه ایمنی ایجاد کند و همه گیری را متوقف کند .

 کور نیستید و می‌بینید که همه گیری در کشور با گزارش مواردی بسیار معدود از یک شهر شروع شد و با سرعت سایر شهرها را نیز درگیر ساخت . وقتی روند همه‌گیری کند نشود ، دیر یا زود بومرنگی که پرتاب کرده‌اید به سوی خودتان بازمی‌گردد!

 شما حتی مدافعان این جبهه را از محفوظ ماندن محروم کرده‌اید. احتکار این اقلام نه تنها جنایتی نابخشودنی در سطحی وسیع و‌ به مخاطره انداختن امنیت ملی است، بلکه خودتان نیز از تبعات این حماقت در امان نخواهید ماند چرا که تا زمان فرونشستن بحران و خروج کشور از حالت قرنطینه، نه خود و نه خانواده‌هایتان نیز راهی به غیر ماندن در مهلکه ندارید !
چشم تنگ دنیا دوست را اگر قناعت پر نکند، خاک گور پر خواهد کرد...

اما صحبتی نیز با مردم و همکارانم دارم. در این شرایط سخت که مدیریت بحران خود به سبب بحران ذاتی چندان کارآمد نبوده و مدیران به مسابقه نمایش ابتلا به کرونا افتاده‌اند، تکلیف هریک از ما آنست که در هر موقعیت وظیفه انسانی و وجدانی خود را به انجام رسانده و هریک سهم خود را در این مبارزه ملی بپذیریم.

۱- در خرید ماسک و لوازم بهداشتی افراط ننموده و اولویت استفاده از این اقلام را به افراد علامت دار و کادر درمان بدهیم تا بتوانند از انتقال بیماری به دیگران بکاهند.

۲- با کاهش رفتارهای پر خطر و کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری به خارج منزل ، از خودمان و اطرافیانمان محافظت کنیم .

۳- با رعایت دستورات بهداشتی و کاستن از سرعت گسترش همه‌گیری از بار هجوم بیماران نیازمند به مداخلات بیمارستانی کاسته و ظرفیت بیمارستانی را دچار استهلاک نکنیم.

۴- همکاران عزیز ما برای کاستن از بار مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی از دادن مشاوره تلفنی به افراد دریغ ننمایند.
 
در نظر داشته باشیم که مردم ما در طول تاریخ بارها شرایطی به مراتب سخت تر را دیده و تجربه نموده اند. این روزهای سخت نیز با همدلی و همراهی خواهد گذشت. شجاعت ، صبر، گذشت، امید و اعتقاد به رحمت خداوند بزرگ، سرمایه‌ای است که مردم ما را همواره از امتحانات دشوار سربلند بیرون آورده است.

گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید
هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور 


دکتر مازیار ستاری 

عضو هیات مدیره نظام پزشکی اصفهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: