کد خبر: ۲۵۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 26
اهدای خون نباید تحت تاثیر بیماری های فصلی قرار گیرند. البته تنها دغدغه سازمان انتقال خون ایران، تامین خون فرآورده های مورد نیاز بیماران بر روی تخت بیمارستان است
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه نگرانی خاصی بابت ذخایر خون نداریم اما در عین حال از مردم خواست که در این روزها اهدای خون را فراموش نکنند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر بشیر حاجی بیگی، با اشاره به وضعیت اهدای خون در کشور، گفت: همه ساله در فصل زمستان و در زمان تعطیلات عید نوروز، مردم اهدای خون را در اولویت های بعدی خود قرار می دهند، اما در همین زمان ها میزان فعالیت بیمارستان ها افزایش می یابد؛ چراکه اعمال جراحی افزایش می یابد.

وی افزود: اکثر بیماران و افرادی که جراحی دارند تمایل دارند که اقدامات درمانی شان تا قبل از تعطیلات عید انجام شود و مرخص شوند. حتی بیماران مزمن که نیازمند تزریق دائم خون و فرآورده های آن هستند، در روزهای پایانی سال خون و پلاکت مورد نیازشان را تزریق می کنند. در عین حال در کشور ما تقریبا ۲۰ درصد خون اهدایی به مصرف مبتلایان به تالاسمی میرسد. بنابراین در کشور مصرف کنندگان دائمی خون را داریم که باید خون و فراورده های خونی مورد نیازشان فراهم شود.

حاجی بیگی با تاکید بر اینکه نیاز به خون و فراورده های آن به صورت روزانه است، ادامه داد: باید توجه کرد که عمر پلاکت در داخل کیسه خون و خارج از بدن سه روز است و به جز انتقال خون نمی‌توان پلاکت را از جای دیگری تامین کرد. همچنین گلبول قرمز فشرده شده خارج از بدن و درون یخچال تا ۳۵ روز قابل نگهداری است. بنابراین نمی‌توان این فرآورده ها را به مدت طولانی نگهداری کرد و اهدای خون باید به صورت روزانه انجام شود.

وی همچنین گفت: بنابراین مردم در این روزها اهدای خون را فراموش نکنند. در عین‌حال اهدای خون نباید تحت تاثیر بیماری های فصلی قرار گیرند. البته تنها دغدغه سازمان انتقال خون<Blood> ایران، تامین خون فرآورده های مورد نیاز بیماران بر روی تخت بیمارستان است. بر همین اساس تلاش می‌کنیم که از طریق شبکه خونرسانی کشور اجازه ندهیم که هیچ استانی دچار کمبود خون شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: طی روزهای گذشته در برخی استان ها با کاهش مراجعه مردم جهت اهدای خون مواجه شدیم، در برخی استان ها هم وضعیت معمولی دارند. نگرانی خاصی بابت ذخایر خون نداریم و شبکه خونرسانی کشور در تامین خون مورد نیاز بیماران فعالیت جدی دارد.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: