کد خبر: ۲۵۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 15
تبلیغات گسترده و فریبنده سایت‌های تبلیغاتی و شبکه‌های ماهواره‌ای در حالی به مصرف چشمگیر انواع داروهای لاغری در کشور دامن زده است که استفاده نابجا از این دارو جان افراد را تهدید می کند
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران هشدار داد تا به هیچ عنوان از داروهایی با عنوان لاغری که در مراکزی از جمله آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها عرضه می‌شود، استفاده نکنند چرا که تا کنون هیج داروی لاغری در دنیا تولید نشده است.

به گزارش شفاآنلاین، سیدضیاء مظهری روز شنبه افزود: با وجود توصیه ها و هشدارهای جدی از سوی رسانه های گروهی و پزشکان درباره عوارض خطرناک مصرف داروهای لاغری بی اثر در سال های اخیر شاهد افزایش تعداد مصرف کنندگان هستیم، در حالی که تاکنون هیچ داروی لاغری در جهان تهیه نشده و بدون رژیم غذایی<diet> مناسب و ورزش اثرگذار نیست.

وی ادامه داد: تبلیغات گسترده و فریبنده سایت‌های تبلیغاتی و شبکه‌های ماهواره‌ای در حالی به مصرف چشمگیر انواع داروهای لاغری در کشور دامن زده است  که استفاده نابجا از این دارو جان افراد را تهدید می کند.

مظهری افزود: مردم  به هیچ وجه داروهای لاغری را از آرایشگاه ها، باشگاه های ورزشی، عطاری ها و سوپرمارکتها مخصوصا سفارشات تلفنی و اینترنتی عرضه شده توسط موتور سواران، خریداری نکنند چرا که داروها فقط بنابر ضرورتی و با تشخیص متخصص  از داروخانه ها، تهیه و مصرف شود.

وی گفت: اغلب داروهای لاغری که از سوی مردم خودسرانه مصرف می شوند، کاهش آب بدن در کوتاه مدت را به دنبال دارند، از این رو مصرف کنندگان تصور می کنند که داروها اثر مطلوب به دنبال داشته بدون آن‌که بدانند چگونه سلامتی خود را به بازی گرفته اند.

مظهری ادامه داد: اغلب افراد چاق یا کسانی که نگران اضافه وزن هستند، بدون توجه به رعایت رژیم غذایی و ورزش مداوم به مصرف انواع مواد خوراکی و نوشیدنی ها می پردازند در حالیکه بهترین و مفیدترین روش ها برای لاغری و تناسب اندام پرهیز از مصرف هله هوله، تغذیه مناسب، ورزش مداوم و بهره مندی از نظرات پزشکان و متخصصان است.

این متخصص تغذیه گفت: متاسفانه با رواج فرهنگ غلط تغذیه و عدم فعالیت های بدنی مورد نیاز و گرایش شدید خانواده ها به مصرف فست فودها، نوشیدنی های گازدار و بی گاز سونامی بیماری های مختلفی را به حرکت  در آمده  و اگر هر فردی به فراخور حال خود به بهبود وضعیت سلامت خود و خانواده اش بپردازد، می تواند سلامت  اجتماع را تغییر دهد و کل کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

مظهری تاکید کرد: باید جلوی سودجویان از یک جایی گرفته شود و از ورود مکمل های قاچاق که نه تنها توان جسمی افراد و قدرت فکری آنها را تقویت نمی کند بلکه موجب ابتلای مصرف کنندگان آنها به بیماری های جسمی و ارگانیک و حتی اعتیاد می شود، گرفته شود.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تمام دانشگاه های علوم پزشکی متخصصان تغذیه را تربیت می کنند اگر از وجود آنها استفاده بهینه به عمل آید و راه فعالیت سیستماتیک آنها باز شود تا بتوانند آموخته های خود را در جهت آموزش و فرهنگ سازی تغذیه ای با برنامه های مدونی آغاز کنند که این برنامه های آموزشی تبدیل به تغییر رفتار در سه حوزه دانش، بینش و مهارت خانواده ها به ثمر برسد و این تغییر رفتار قابل مشاهده برای اندازه گیری باشد در کوتاه زمان می توانیم اثرات آن را با کاهش گسترده سوء تغذیه چه از بعد زیادخوری و چه کم خوری شاهد باشیم.

 مظهری اضافه کرد: وقتی که تعادل و تنوع و تناسب برقرار شد نرخ بیماری ها کاهش پیدا می کند، مرگ و میرها تحت کنترل در می آید، بیماری های لاعلاج و صعب العلاج کاهش می یابد و جلوی معلولیت جسمی و فکری اعضای خانواده ها گرفته می شود.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: