کد خبر: ۲۵۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 30
آنهایی که برای هزینه‌های سرسام‌آور یک زندگی معمولی رو به پایین هم مانده‌اند و با یک بیماری سخت و جانفرسا هم پنجه در پنجه شده‌اند با داروهایی که یا پیدا نمی‌شود و یا با قیمت‌های گزاف به دستشان می‌رسد و وضعیت بسیار بحرانی دارند
 شفاآنلاین>سلامت>بیماران خاص و صعب‌العلاج این روزها با وجود مشکلات مالی فراوان پنجه در پنجه بیماری شده اند و وضعیت بحرانی دارند.

به گزارش شفاآنلاین ، بعضی‌ها خاص هستند، اما نه به معنایی که شما فکر می‌کنید؛ خاص از لحاظ داشتن یک بیماری که درمانی کمرشکن دارد و سرسام‌آور؛ بعضی‌ از این ها هم صعب‌العلاج هستند و درمانشان سخت.

شرایط زندگی برای این خاص‌ها رو به روز سخت و سخت تر می‌شود؛ اگر سری به بیمارستانهای پذیرای این بیماران بزنید تمام درد و رنج‌های خودتان را فراموش می‌کنید و فقط به این فکر می‌کنید که اینها چطور زندگی‌شان را می‌گذرانند.

آنهایی که برای هزینه‌های سرسام‌آور یک زندگی معمولی رو به پایین هم مانده‌اند و با یک بیماری سخت و جانفرسا هم پنجه در پنجه شده‌اند با داروهایی که یا پیدا نمی‌شود و یا با قیمت‌های گزاف به دستشان می‌رسد و وضعیت بسیار بحرانی دارند.

وضعیت این بیماران را حسین بیگلری، مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب‌العلاج کرمانشاه را به خوبی ترسیم می‌کند و از مشکلات آنها می‌گوید.

بیماران خاص و صعب‌العلاج با یارانه زندگی می‌کنند!

بیگلری  اظهار داشت: مراجعه برخی از بیماران خاص و صعب العلاج به خارج از استان نشان می دهد که تعداد بیماران بالاتر از آمار موجود است، با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده به ویژه برای قشر ضعیف بیشتر این بیماران مشکل تهیه داروی خارجی و مشکلات معیشتی دارند.

وی افزود: 1750 بیمار پیوند کلیه در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که باید ماهانه داروی پیوند کلیه دریافت کنند که مجبور به مصرف داروی خارجی هستند که 500 هزار تومان هزینه دارد.

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب‌العلاج کرمانشاه بیان کرد: این جدای از هزینه های انجام آزمایش ماهیانه و مراجعات بیمارستانی است که برای افرادی که با پول یارانه و کمک معیشت نهادهای حمایتی زندگی می کنند، کمرشکن است.

بیگلری با اشاره به مشکلات بیماران دیالیزی در تامین مواد غذایی مورد نیاز، گفت: این بیماران نیازمند تزریق برخی آمپولهای خارجی هستند که در گذشته توسط بیمارستان به آنها داده می شد.

وی افزود: در کشورهای اروپایی با فرستادن خودرو درب منزل بیمار، وی را به بیمارستان منتقل و از آنجا به منزل می آورند در حالی که در استان کرمانشاه بیماران که از نظر مالی تمکن ندارند مدتها در ایستگاه اتوبوس و با حالت ضعف در سرما و گرما مسیر را طی می کنند زیرا پول یارانه و کمک معیشت نهادهای حمایتی کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب‌العلاج کرمانشاه با بیان اینکه داروهای تحت پوشش مددجویان کمیته امداد نیز با تعرفه آزاد باید تهیه شود، گفت: بیماران دیالیزی قشر ضعیف معمولا پرجمعیت هستند و دیالیزی ها سرپرست خانوار هستند بنابراین همه اعضای خانواده تحت تاثیر بیماری قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: بیماران سرطانی مشکلات بیشتری دارند؛ بیماران مبتلا به سرطان سینه پس از جراحی باید شیمی درمانی و رادیوتراپی کنند و پس از شیمی درمانی باید آمپولهای خارجی به تعداد 10 عدد تزریق کنند که هزینه هرکدام بیش از پنج میلیون تومان است.

بیگلری خاطرنشان کرد: بیماران شهرستانی مبتلا به سرطان که باید یک ماه تمام شیمی درمانی شوند هم مشکل تردد دارند و هزینه اقامت در هتل را ندارند و در شهرستان خود هم امکانات لازم را ندارند.

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب‌العلاج کرمانشاه افزود: هزینه تهیه داروهای خارجی برای بیماران ام اس هم بالا است همچنین این بیماران و بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی مدام باید خون دریافت کنند و شهرستانی ها باز هم مشکل تردد دارند.

بیگلری با بیان اینکه ابتلا به این بیماری ها عوارضی دارد که آن عوارض جز تعرفه بیماران خاص لحاظ نمی شود، بیان کرد: بیماری هایی نظیر سرطان و دیابت جز بیماران خاص نیستند و تنها بیماری صعب العلاج محسوب می شوند.

برای کمک به بیماران خاص چکار باید کرد؟

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات بیماران مذکور افزود: برای خروج از وضعیت بحرانی فعلی نباید تنها منتظر دولت باشیم، بلکه باید استاندار، ائمه جمعه، فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی هم پای کار بیایند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در طرح مهدی موعود اگر هر مدیر ماهانه 100 هزار تومان بپردازد و فرمانداران بتوانند مدیران را پای کار بیاورند مشکلات بیماران حل خواهد شد، همچنین در بلیط های هواپیما سهم اندکی برای این بیماران لحاظ شود.

وی افزود: در فرودگاه صندوق موسسه محک تعبیه شده اما اجازه تعبیه صندوق شورای بیماران خاص را نمی دهند، همچنین در بانکها به بهانه کمبود فضا، اجازه تعبیه صندوق نمی دهند از سوی دیگر باید اتحادیه ها پای کار بیایند.

بیگلری با بیان اینکه بیمه های تکمیلی بعد از ابتلای بیماران به بیماری های خاص آنها را پذیرش نمی کنند، گفت: این بیماران معمولا با سن بالا و از اقشار ضعیف جامعه هستند که 90 درصد آنها از بیمه های تکمیلی محروم هستند.

وی افزود: از سوی دیگر از سال 80 تاکنون هدیه ایثار برای اهدای کلیه از سوی دولت یک میلیون تومان بوده و برای فرد گیرنده بسیار بالاتر است درحالی که دولت در حال حاضر برای هر جلسه دیالیز بیماران باید 600 هزار تومان بپردازد، اکنون هزینه کلیه 40 میلیون تومان است که تنها یک میلیون تومان آن از سوی دولت پرداخت می شود اما با توجه به هزینه بالای پیوند کلیه بیمار مجبور به دیالیز می شود. بنابراین دولت باید از پیوند کلیه حمایت کند.

بر اساس این گزارش، این وضعیت با فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان حوزه سلامت کشور که «باید به جایی برسیم که بیمار به جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد» در تضاد است و لازم است هرچه سریعتر وضعی این افراد پیگیری شود..

همچنین اقداماتی که برای کمک به بیماران خاص ذکر شد در صورت پیگیری می‌تواند بخش زیادی از مشکلات این بیماران را برطرف کند.مرصادنیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: