کد خبر: ۲۵۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 24
دیابت بیماری بسیار خطرناکی است که تمام اعضای بدن را تخریب می کند، ممکن است به نابینایی کامل ختم و باعث از کارافتادگی کامل کلیه‌ها شود و در صورت همراه شدن با مشکلات گردش خون ممکن است موجب ایجاد زخم در پاها شود که به قطع عضو می‌انجامد
شفاآنلاین>سلامت> اجرای تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند در جلوگیری از عوارض جدی دیابت مانند آسیب به اعصاب، قلب و کلیه تاثیرگذار باشد. پیشگیری از دیابت بسیار مهم است به خصوص اگر در خطر بالای ابتلا به این بیماری از جمله دارای اضافه وزن هستید و یا سابقه خانوادگی دیابت داشته باشید.

به گزارش شفاآنلاین، عضو انجمن دیابت ایران، دیابت را قاتل خاموش تعبیر کرد و گفت: اکنون این بیماری در سطح دنیا روند رو به رشد به خود گرفته و میلیون ها نفر را در همه گروه‌های سنی گرفتار کرده است به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ دو برابر افزایش خواهد یافت؛ یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

اسدالله رجب ادامه داد: دیابت بیماری بسیار خطرناکی است که تمام اعضای بدن را تخریب می کند، ممکن است به نابینایی کامل ختم و باعث از کارافتادگی کامل کلیه‌ها شود و در صورت همراه شدن با مشکلات گردش خون<Blood>ممکن است موجب ایجاد زخم در پاها  شود که به قطع عضو می‌انجامد.

وی افزود:‌ این بیماری بر روی قلب و رگهای خونی اثر می‌گذارد و یا ممکن است به سکته‌های قلبی و مغزی منجر شود.

رجب تاکید کرد: افزایش فعالیت بدنی می‌تواند در کاهش وزن، کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین (که به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک می‌کند) نقش داشته باشد و  ورزش های هوازی و مقاومتی  به کنترل دیابت کمک می‌کنند.

وی گفت: دریافت فیبر نیز با بهبود کنترل قند خون می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی را نیز کم کرده و با القای حس سیری تناسب اندام را  بهبود می‌بخشد که غذاهای غنی از فیبر شامل میوه جات، سبزیجات، لوبیاها، غلات کامل، مغزها و بذر ها هستند.

رجب افزود: استفاده از غلات می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و به حفظ سطوح طبیعی قند خون کمک کنند، افراد سعی کنند  نیمی از غلات مصرفی خود را به نوع سبوس دار اختصاص دهند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اکنون بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان تا ۱۴ ساله و ۴۱۵ میلیون نفر از بزرگسالان ۲۰ تا ۷۹ سال به دیابت مبتلا هستند و  ۱۹۳ میلیون نفر بدون تشخیص بوده و  ۳۱۸ میلیون نفر پیش دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز هستند.

هزینه سالانه دیابت،‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار در دنیا  برآورد می‌شود یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: