کد خبر: ۲۴۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 2020January 18
در جریان حادثه اخیر در اهواز، روشن نشدن ژنراتور یک مرکز درمانی سبب جان باختن ۴ بیماری شد که به دستگاه وصل بودند
شفاآنلاین>سلامت> یک ماه پس از مرگ چهار بیمار زن در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز، امروز (شنبه) رییس پدافند غیرعامل کشور علت این حادثه را «روشن نشدن ژنراتور» اعلام کرد.

به گزارش شفاآنلاین، ۲۶ آذرماه امسال بود که از اهواز خبر رسید چهار بیمار زن که در بخش «آی سی یو» بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بستری بودند، به دلایل نامشخصی همزمان فوت کردند؛ در آن زمان اهواز و چند شهر دیگر خوزستان به دلیل بارش باران، درگیر آبگرفتگی و پس زدگی فاضلاب بودند و گمان می رفت که به دلیل به دلیل قطع برق و دیر عمل کردن ژنراتور بیمارستان و در نهایت از کار افتادن دستگاه‌های اکسیژن، این افراد فوت کرده اند.

ساسان موگهی رییس مرکز آموزشی، درمانی فوق تخصصی امام خمینی (ره) اهواز در آن زمان گفته بود که با وجود دستگاه های ذخیره برق معلوم نیست که چرا این افراد فوت کرده اند؛ و در مقابل حسن کریمی مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز تاکید داشت قطع برق بیمارستان ناشی از مشکل داخلی آن بوده زیرا در زمان وقوع حادثه برق کلانشهر اهواز پایدار بوده و مشکلی نداشته است.

هرچند همان زمان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان تاکید کرده بود «برق اضطراری بیمارستان وارد مدار نشده» اما در نهایت بازپرس ویژه قتل استان خوزستان وارد ماجرا شد تا ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار گیرد.

اکنون پس از گذشت یک ماه سردار «غلامرضا جلالی» رئیس پدافند غیرعامل کشور که «گردهمایی ۱۵۰۰ مدیر مدرسه شهر تهران» در برج میلاد سخنرانی می‌کرد، به بازگویی این حادثه پرداخت و با تاکید بر اینکه آماده بودن زیرساخت ها برای بهره برداری اهمیت بیشتری دارد، اظهار داشت: در جریان حادثه اخیر در اهواز، روشن نشدن ژنراتور یک مرکز درمانی سبب جان باختن ۴ بیماری<Sickness> شد که به دستگاه وصل بودند.

وی گفت: آمادگی در شرایط تهدید و غیر تهدید از اهمیت زیادی برخوردار است و قابلیت آن زمانی خود را نشان می‌دهد که تهدیدی به وجود آمده و بتوانیم به آن پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر در اختیار داشتن تجهیزات برای مقابله با بحران و تهدید، آمادگی نیز لازم است، گفت: در صورت در اختیار داشتن ابزار و عدم آمادگی خسارت زیادی متوجه سیستم‌ها خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اذعان کرد: آمادگی قابل تولید است ولی باید آن را حفظ، ارتقاء، کنترل و تداوم داد.

جلالی با اشاره به این مطلب که چرخه آمادگی شامل تهیه سناریو، آموزش، تفهیم مفاهیم، تمرین، تکرار، آزمایش، بازخورد کنترل و اصلاح است که این چرخه باید در تمامی مدارس به صورت مداوم بازتولید و مراقبت شود.

جلالی در ادامه آمادگی روحی، ذهنی و فکری، برنامه‌ای، تجهیزاتی و زیرساختی را از مهمترین ابعاد مدیریت بحران دانست.

وی با اشاره به این مطلب که مفهوم مدرسه آماده باید با به‌کارگیری نیروی انسانی و تجهیزات در همه ابعاد در مدارس ایجاد شود، افزود: اهمیت مدارس در مدیریت بحران به دلیل نقش تربیتی آن برای نسل آینده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری دفاعی خود را از مدارس آغاز کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا با ایجاد نسلی آماده در برابر حوادث داشته و مهارت‌های افراد را از پایه آغاز کنند.

راه اندازی اپلیکیشن شهر آماده 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این مراسم از اجرای طرح مدرسه آماده در مدارس پایتخت به کمک وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

رضا کرمی محمدی توضیح داد: بخش عمده ای از موفقیت در مدیریت بحران مرهون مشارکت مردمی است اما متاسفانه در این خصوص وضعیت ما خوب نیست و نیاز به آموزش در این بخش به شدت حس می شود.

وی ادامه داد: در این مسیر استفاده از توان آموزش و پرورش بسیار مهم است و وزیر آموزش و پرورش در این باره کمک های شایانی کرده اند و طرح مدرسه آماده در این خصوص انجام می شود.

به گفته این مقام مسئول، اپلیکیشن شهر آماده نیز در این راستا تولید شده و شهروندان می توانند از App.tdmmo.ir آن را دانلود کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح مدرسه آماده را در کل استان های کشور اجرا کنیم.

به گزارش ایرنا، مدرسه آماده مدرسه ای است که مخاطراتش به کمترین حد رسیده باشد و بتواند در برابر بحران های طبیعی مقاومت کند و بعد از بحران های طبیعی بتواند به سرعت به چرخه خدمت رسانی بازگردد.

در این طرح مدیران و مسئولان مدرسه دوره های آموزش مخاطرات طبیعی را دیده و به دانش آموزان منتقل می کنند.

همچنین منابع مورد نیاز برای ایمن سازی مدرسه و وجود کمک های اولیه در مدرسه توسط دستگاه های ذی ربط داده می شود. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: