کد خبر: ۲۴۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020January 16
در این طرح از گونه‌های گزینش‌پذیری برای هر بیماری هدف استفاده شد. به این معنی که برای تشخیص سرطان روده بزرگ از آپتامرها برای سلول‌های 26_ ct (نمونه‌ای از سلول‌های کامل)، به عنوان آنالیت‌های هدف استفاده شد
شفاآنلاین>سلامت>گروهی از محققان با استفاده از نانوذرات طلا به ساخت حسگرهایی دست یافتند که از آن می‌توان برای تشخیص انواع بیماری‌ها استفاده کرد.

به گزارش شفاآنلاین، ائمه باقری حشکوایی، فارغ‌التحصیل رشته شیمی تجزیه از دانشگاه مازندران و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، آپتامرها را نوکلئیک‌ اسیدهای تک رشته‌ای دانست که با تمایل و برگزیدگی بالا به گستره وسیعی از مولکول‌های هدف متصل می‌شوند.

وی اظهار کرد: از این رو آپتامرها به عنوان یک نوع جدید از لایه‌های تشخیص زیستی در زیست حسگرها برای تشخیص مولکول‌های کوچک و سلول کامل به کار گرفته شده‌اند.

باقری از طراحی و ساخت "آپتا حسگرهای مبتنی بر نانو ساختار طلا برای اندازه گیری و گزینش برخی ترکیبات زیستی و دارویی" خبر داد و یادآور شد: در این طرح آپتا حسگرهایی را مبتنی بر نانو ساختارهای متخلخل و نانو ذرات طلا برای تشخیص گزینشی برخی از ترکیبات زیستی و دارویی طراحی کردیم.

وی، تشخیص زودرس انواع بیماری‌های صعب العلاج از جمله سرطان‌ها را از اهداف نهایی ساخت این حسگرها ذکر کرد و ادامه داد: این حسگر قادر است سلول‌های سرطانی روده بزرگ را با حد تشخیص دو سلول در میلی‌لیتر اندازه گیری کند.

مجری طرح ابراز امیدواری کرد که این حسگر در تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به منظور تشخیص زودهنگام برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که استفاده از نانو ذرات طلا آیا موجب افزایش قیمت تمام شده این نانو حسگر خواهد شد، پاسخ داد: نانو ذرات طلا مورد استفاده در این حسگر از طریق روش الکتروشیمیایی، دپوزیت و در حد یک قطره استفاده می‌شود و با استفاده از این روش‌، هزینه ساخت این حسگر پایین است و با تولید صنعتی این کیت‌ها، می‌توان به بهره‌برداری وسیع از این ابزار در مراکز درمانی امیدوار بود.

این دانش آموخته دانشگاه مازندران یادآور شد: در این طرح از گونه‌های گزینش‌پذیری برای هر بیماری هدف استفاده شد. به این معنی که برای تشخیص سرطان روده بزرگ از آپتامرها برای سلول‌های 26_ ct (نمونه‌ای از سلول‌های کامل)، به عنوان آنالیت‌های هدف استفاده شد.

به گفته وی، این حسگر برای تشخیص هر نوع بیماری قابل بهره‌برداری است، مشروط به اینکه از پروپ‌های مشخص همان بیماری استفاده شود.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: