کد خبر: ۲۴۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۸ - 2020January 08
هرچند مطالعه‌ای در مورد میکروبیوم ایرانی وجود دارد، اما تحقیقات مفصل‌تری در دست اجراست تا معلوم شود وضعیت نرمال ما چگونه است و در شرایط بیماری زایی میکروبیوتا چه تغییراتی می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مطالعات جمعیتی بزرگ در مورد میکروبیوم در حال انجام است، اظهار داشت: مطالعات کوچکی در این زمینه انجام شده و مطالعات بزرگ‌تری در دست اجرا داریم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر باقر لاریجانی روز چهارشنبه بیان داشت: هرچند مطالعه‌ای در مورد میکروبیوم ایرانی وجود دارد، اما تحقیقات مفصل‌تری در دست اجراست تا معلوم شود وضعیت نرمال ما چگونه است و در شرایط بیماری زایی میکروبیوتا چه تغییراتی می‌کند.

وی با اشاره به تحقیقات در این زمینه در برخی از کشورها گفت: برخی کشورهای دنیا در این زمینه تحقیقات خوبی انجام داده اند. این کار نیاز به موارد مانند ژنتیک و آنالیز میکروب ها دارد و به همین دلیل، کار آسانی نیست.

لاریجانی با اشاره به اینکه در کشور ما هم حدود یک دهه هم در علوم پایه و هم بالینی در این زمینه تحقیقاتی انجام گرفته و در حال انجام است، گفت: ما هم باید متناسب با بحث های جهانی در این زمینه، تحقیقات خودمان را گسترش دهیم.

وی به فعالیت برخی گروه‌های تحقیقاتی در کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های فراوانی در این زمینه فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اشاره کرد.

راه اندازی گروه تحقیقاتی میکروبیوتا در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

وی اظهار داشت: مدتی است گروه تحقیقاتی میکروبیوتا در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده و محققان ما در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

لاریجانی افزود: به علت تفاوت‌هایی که در نژادها و جمعیت های مختلف در مورد میکروبیوت ها وجود دارد که این موارد به عواملی مانند محیط، بهداشت عمومی، استفاده از شیر مادر برای نوزادان، استفاده از آنتی بیوتیک‌ ها، مقاومت‌های میکروبی و حتی استفاده از مواد تمیز کننده بستگی دارد، سبب شده تا ما هم مطالعات کشور خودمان را آغاز کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به زودی ۲ مجله در زمینه میکروبیوتا منتشر می‌شود که هم فارسی و هم انگلیسی است تا بتوانیم این دانش را در کشور توسعه بیشتری دهیم.

وی بر لزوم تغذیه سالم، عدم استفاده از موادی مانند الکل تاکید کرد و گفت: مطالعات نشان داده که مصرف الکل می‌تواند وضعیت میکروبیوتای بدن را تغییر جدی دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مردم باید بیماری‌هایی مانند کبد چرب را جدی‌تر بگیرند، افزود: سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی مناسب و رعایت مسائل بهداشتی می‌تواند بر سلامت بهتر مردم تاثیرگذار باشد.

وی افزود: امروزه مشخص شده که میکروبیوت‌های انسان رابطه‌ای با بسیاری از بیماری‌ها مانند دستگاه گوارش و حتی بیماری‌های متابولیک مانند دیابت، آلزایمر و اوتیسم دارند. حتی با تغییرات آن‌ها می‌توان در شدت بیماری تغییراتی ایجاد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: