کد خبر: ۲۴۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۸ - 2020January 07
یکی دیگر از علل عرق کردن کف دست و پا به دلیل مشکلات هورمونی و غددی است که می‌توان به اختلالات و نارسایی‌های غده تیروئید یا پرکاری آن اشاره کرد
شفاآنلاین>سلامت>اگر دست‌ و پایتان اغلب عرق می‌کند و از این بابت زجر می‌کشید؛ این مطلب را بخوانید.

به گزارش شفاآنلاین ، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

امروزه بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان دچار تعریق کف دست و پا می‌شوند. این عارضه می‌تواند زمینه ژنتیکی یا ارثی داشته باشد. عرق کردن کف دست و پا از زمان کودکی شروع شده و در دوران بلوغ تشدید می‌شود. البته در دوران جوانی با استرس‌های موجود به اوج خود می‌رسد.

عرق کردن دست و پا  در برخی اوقات به‌قدری شدت می‌یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می‌چکد.  این عارضه در موارد خفیف با دارو‌های موضعی و خوراکی قابل کنترل بوده، اما اگر شدید شود تنها باید جراحی صورت بگیرد.  یکی دیگر از علل عرق کردن کف دست و پا به دلیل مشکلات هورمونی و غددی است  که می‌توان به اختلالات و نارسایی‌های غده تیروئید یا پرکاری آن اشاره کرد.

افرادی که به این عارضه مبتلا هستند بهتر است غذا‌های چرب<Greasy>، کمتر مصرف کنند و از مصرف برخی مواد غذایی مانند مارچوبه، بروکلی، سیر و پیاز سفید نیز دوری کرده و مصرف قهوه را کاهش دهند. برای رفع یا کاهش عرق کف دست و پا از سبزیجات برگ‌دار بیشتر استفاده کنند.

این افراد می‌توانند از سرکه سیب طبیعی برای رفع این نوع عارضه استفاده کنند. سرکه سیب علاوه بر بهبود عرق کف دست و پا می‌تواند pH بدن را نیز تنظیم کند. شب‌ها کف دست خود را به سرکه سیب آغشته کرده و بگذارید تا صبح بماند. می‌توانید روزی دو قاشق غذاخوری سرکه سیب هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر سرکه سیب را با آب و عسل یا آب‌میوه ترکیب کنید، طعم خیلی بهتری را تجربه خواهید کرد.

درگذشته از روش‌های سنتی مانند ترکیبات گیاه حنا، سدر یا اسطوخودس هم برای رفع این نوع عارضه استفاده می‌کردند. یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید. 

دست و پای خود را با آب گوجه هم می‌توانید شستشو دهید، البته باید دقت کنید که به آن حساسیت نداشته باشید. چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم ریخته و به مدت نیم ساعت، دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید. در این مواقع می‌توانید از پودر بچه هم استفاده کنید.

فرد مبتلا می‌تواند از چای که سرشار تانین یعنی ضد تعریق است، استفاده کند. چند کیسه چای را در یک ظرف آب جوش بریزید و بگذارید آب سرد شود و سپس دست و پای خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. با تکرار این کار پس از چند روز تعریق را کاهش خواهید داد.

نوشیدنی‌هایی که به رفع تعریق دست و پا کمک می‌کند!

هر روز صبح با معده خالی، چای مریم گلی بنوشید. البته زیاده روی در نوشیدن این چای، موجب سردرد هم می‌شود. اگر علاقه‌ای به نوشیدن چای مریم گلی ندارید، چای سبز بنوشید. فرد مبتلا می‌تواند با ورزش، میزان اضطراب خود را کاهش دهد. این راه بسیار مناسبی برای کاهش تشویش و اضطراب خواهد بود.

درصورتی که با این روش‌ها تعریق قطع نشود؛ می‌توان روش جراحی را جایگزین کرد. در این روش اعصابی که مسئول تحریک غدد عرق بوده قطع می‌شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: