کد خبر: ۲۴۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۸ - 2020January 01
بیماران سرطان را مساوی با شیمی درمانی می‌دانند در حالی که از مزایای بسته‌های مهم علاج سرطان یعنی رادیوتراپی بی‌خبرند
شفاآنلاین>سلامت>«دستگاه رادیوتراپی کم است» این جمله‌ای است که بارها از زبان متخصصان درگیر با حوزه بیماران سرطانی می‌شنویم. بیمارانی که گرفتار برخی کم و کاستی‌ها می‌شوند و درمانشان آن‌طور که رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران می‌گوید ناقص می‌ماند. 

به گزارش شفاآنلاین،بیماران سرطان<Cancer> را مساوی با شیمی درمانی می‌دانند در حالی که از مزایای بسته‌های مهم علاج سرطان یعنی رادیوتراپی بی‌خبرند. درباره اینکه چرا در ایران شیمی درمانی بیشتر از رادیوتراپی مورد توجه پزشکان قرار می‌گیرد با دکتر محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

عدم تأمین دستگاه‌های رادیوتراپی برای بیماران سرطانی چه عوارضی در پی دارد؟

چنانچه در تأمین دستگاه‌های رادیوتراپی بویژه انواع جدید که در 10 سال اخیر ساخته شده‌اند کمبود داشته باشیم توضیح واضحات است که درمان بیماران مبتلا به سرطان مختل خواهد شد. در ایران به‌دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های جدید توانایی تهیه این تعداد دستگاه شتاب دهنده را نداریم بویژه آنکه تأمین دستگاه‌های جدید و پیشرفته و با کارایی بالاتر دشوار است وزارت بهداشت نیز درست از همین ناحیه ضربه می‌خورد. 

در حال حاضر در کشور ما به ازای یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت یک دستگاه شتاب دهنده داریم که متأسفانه این دستگاه‌ها از انواع جدید نیستند. هر چند وزارت بهداشت به تازگی دستگاه‌های جدید رادیوتراپی خریداری کرده و نزدیک به 140 قطب رادیوتراپی در نظر گرفته شده است.

دستگاه‌های شتاب دهنده جدید بین مراکز درمانی توزیع شده‌اند؟

خیر. همه 21 دستگاه پرتودرمانی جدید در گمرک کشور مانده و ترخیص نشده‌اند.

بیماران شهرستانی برای مثال ایلام، قزوین ، یاسوج و... به‌دلیل نبود دستگاه رادیوتراپی مجبورند به تهران بیایند و البته برخی هم به‌دلیل نبود امکانات درمان را رها می‌کنند برای این شهرها هیچ گونه برنامه‌ریزی نشده است؟

 در شهرهایی همچون ایلام وزارت بهداشت مراکز جامع سرطان را طی برنامه طرح تحول نظام سلامت ایجاد کرده است به‌هر حال خدمات سرطان بر مبنای جمعیت سطح‌بندی می‌شود. ما در درمان سرطان سطح 1، 2 و 3 خدمت را داریم. شهرهای کوچک از سطح یک و حداقل امکانات برخوردارند. خدمات در سطح 3 جامع‌ترین امکانات را دارد. برای همین دستگاه‌های پرتودرمانی که پیشرفتگی دستگاه‌های جدید را ندارند ولی شتاب دهنده‌اند برای استان‌هایی که مراکز تربیت دستیار سرطان ندارند توزیع خواهند شد.

کمبود و توزیع نامناسب دستگاه رادیوتراپی چقدر به استفاده بی‌رویه شیمی درمانی به جای رادیوتراپی در کشور دامن زده است؟

وقتی در زمینه تأمین و توزیع دستگاه‌های رادیوتراپی کمبود وجود داشته باشد نهایتاً گروه زیادی از مریض‌ها را شیمی درمانی می‌کنند بنابراین مریض درمان کامل دریافت نمی‌کند چون دستگاه نداریم.

 از طرفی در رادیودرمانی عوارض درمان در نقاط محدودی از بدن بروز می‌کند اما در شیمی درمانی به‌دلیل آنکه دارو از طریق جریان خون در بدن به گردش در می‌آید همه بدن درگیر می‌شود و عوارض عمومی و اختصاصی بروز می‌کند. برخی از داروهای شیمی درمانی مغز استخوان، سیستم عصبی، دستگاه گوارش و کلیه را درگیر می‌کنند به همین خاطر هم بیمار دچار عوارض عمومی متعددی از جمله کاهش وزن شدید، ریزش مو، استفراغ پیشرونده و... می‌شود.در حالی که رادیوتراپی کاری به مغز استخوان ندارد.

به اعتقاد شما شیمی درمانی در کشور ما تبدیل به‌کاری پر سود شده یعنی به‌دلیل سود‌آوری بالا مورد توجه قرار می‌گیرد؟

مافیای شیمی درمانی و داروهای شیمی درمانی در همه جای دنیا هستند. شرکت‌های خارجی در کار تبلیغ این دارو‌ها فعال‌اند برای همین هم با اینکه شیمی درمانی تنها 10 تا 15 درصد بهبودی دارد اما بیشتر از رادیوتراپی مد نظر است.ایران 

دکتر محمدرضا قوام نصیری
 رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: