کد خبر: ۲۴۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۸ - 2019December 26
گوشت‌قرمز،‌ مرغ،‌ محصولات دريايي،‌ جگر و ماکيان از منابع غني سلنيوم هستند.مصرف مواد حاوي فيبر مانند حبوبات و غلات از منابع مهم موثر در جلوگيري از بروز عوارض آلودگي هوا است
شفاآنلاین>سلامت>آلودگي هوا تنها بر ريه‌ها تاثير ندارد، بلکه اثرات خود را بر روي ساير ارگان‌هاي بدن نيز خواهد گذاشت، هواي آلوده علاوه‌بر آنکه مي‌تواند منجر به بروز سرطان ريه شود، اثرات زياد آن بر قلب و عروق نيز بسيار مشهود است و مي‌تواند باعث سکته‌هاي قلبي و مغزي شود.

بي‌اشتهايي يکي از عوارض آلودگي هوا است. همچنين اختلال در حرکات دودي روده و هضم و جذب مواد غذايي مي‌شود.عارضه‌هاي پوستي،‌ حساسيت‌هاي چشمي و ساير عوارض آلرژيک از ديگر مشکلاتي است که آلودگي هوا براي بدن ايجاد مي‌کند.

 به‌طورکلي تغذيه غلط و سوءتغذيه،‌ افراط در مصرف برخي مواد غذايي مانند موادغذايي سرخ‌کرده، مصرف نوشابه‌هاي گازدار که داراي اسيدفسفريک زيادي بوده و مانعي براي جذب کلسيم است، مصرف مواد گوشتي فرآوري شده مانند سوسيس و کالباس و... همگي از مواردي هستند که مي‌تواند سم‌زدايي کبد را دچار اختلال کند. ويتامين E، ويتامين D و سلنيوم از عوامل موثر بر سيستم ايمني و سم‌زدايي بدن هستند.

جگر، زرده تخم‌مرغ،‌ سبزيجات داراي برگ‌سبز،‌ سبزي‌ها و ميوه‌هاي زرد و نارنجي رنگ مانند هويج و گوجه‌فرنگي، طالبي،‌ زردآلو، هلو و آلو از منابع غني ويتامين A هستند. منابع غذايي ويتامين E نيز عمدتا در موادغذايي گياهي، جوانه‌ها به‌خصوص غلات داراي سبوس و روغن‌هاي مايع گياهي وجود دارد. همچنين ويتامين C عمدتا در مرکبات شامل پرتقال، ليموشيرين و نارنگي و همچنين در کيوي، توت‌فرنگي، فلفل‌سبز و گوجه‌فرنگي به ميزان قابل توجه وجود دارد. 

سلنيوم‌ موجود در موادغذايي گياهي نيز به ميزان سلنيوم خاک بستگي دارد؛ در صورتي‌که موادغذايي در خاکي با منابع غني سلنيوم رشد کنند ميزان سلنيوم موجود در گياه هم به ميزان کافي خواهد بود. 

گوشت‌قرمز،‌ مرغ،‌ محصولات دريايي،‌ جگر و ماکيان از منابع غني سلنيوم هستند.مصرف مواد حاوي فيبر مانند حبوبات و غلات از منابع مهم موثر در جلوگيري از بروز عوارض آلودگي هوا است.

 از طرفي تاثير ويتامين D در افزايش مقاومت بدن در مقابله با بيماري و عارضه‌ها ثابت شده است؛ به‌گونه‌اي که مصرف ويتامين‌D در حفظ سلامت قلب‌وعروق، تنظيم فشارخون، پيشگيري از خطر ابتلا به سرطان و... مشخص است.

 يکي از منابع مهم تامين ويتامين D تابش مستقيم نور خورشيد است، اما از آنجا که در اين روزهاي آلوده آلاينده‌ها و ذرات گرد و غبار مانع تابش مستقيم اشعه ماوراءبنفش به پوست و جذب ويتامين D مي‌شود، بهتر است از داروهاي مکمل براي تامين ويتامين D استفاده شود. شير و ساير لبنيات هم در بهبود کارکرد و مقاومت بدن در برابر بيماري‌ها مفيدند.آرمان ملی 

برلیانت بزرگمهر

 مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: