کد خبر: ۲۴۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۸ - 2019December 24
سرطان پوست و سرطان تيروئيد از ميزان بروز بالايي برخوردار هستند.حدود 40 تا 50 درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري هستند، 50 درصد سرطان‌ها با تشخيص به موقع درمان‌پذير هستند
شفاآنلاین>سلامت>مهمترين دليل بروز سرطان افزايش سن است، همچنين سبک زندگي نامناسب و عوامل محيطي از ديگر دلايل بروز سرطان است.نکته‌اي که حائز اهميت بوده اين است که ظرف دو دهه آينده تعداد موارد سرطان در کشور و جهان افزايش خواهد يافت. اين افزايش در ايران برجسته‌تر و عمده‌تر خواهد بود.

 به‌طوري‌که تعداد موارد سرطان<Cancer> تا سال 2040 ميلادي در کشور 115 درصد افزايش مي‌يابد در حالي‌که اين عدد در جهان به 63 درصد خواهد رسيد.در حال حاضر تنها حدود 35 درصد جمعيت کشور فعاليت بدني مناسب داشته و حدود 60 درصد از بزرگسالان با افزايش وزن و چاقي مواجه هستند.

 همچنين حدود 85 درصد از افراد ميوه و سبزيجات به اندازه کافي در برنامه روزانه خود مصرف نمي‌کنند که تمام اين عوامل بر بروز بيماري سرطان نقش دارد.

 عوامل محيطي نيز همچون آلودگي هوا، توليد ذرات معلق و مصرف سوخت در کشور از متوسط جهاني بالاتر است که باعث افزايش بروز سرطان مي‌شود.سرطان معده در مردان و سرطان پستان در زنان در کشور از بروز بالايي برخوردار است، از ديگر سرطان‌هايي که در دو جنس بروز بالايي دارد، مي‌توان به سرطان دستگاه گوارش از جمله سرطان روده‌بزرگ و سرطان دستگاه ادراري از جمله سرطان پروستات و مثانه اشاره کرد.

همچنين سرطان پوست و سرطان تيروئيد از ميزان بروز بالايي برخوردار هستند.حدود 40 تا 50 درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري هستند، 50 درصد سرطان‌ها با تشخيص به موقع درمان‌پذير هستند. 

سرطان بار اقتصادي بسيار زيادي دارد به‌طوري‌که در جهان ميزان هزينه‌هاي اين بيماري 20 درصد بيشتر از بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي است و همين موضوع باعث شده که سرطان در صدر بيماري‌هاي هزينه‌بر قرار گيرد.

براساس گزارش منتشر شده، هزينه مستقيم و غيرمستقيم سرطان در جهان حدود هزارو 160 ميليارد دلار است که با پيشگيري و تشخيص به هنگام مي‌توان انتظار داشت که 100 تا 200 ميليارد دلار از هزينه‌ها کاهش يابد. مساله پيشگيري و تشخيص به هنگان سرطان علاوه بر اينکه از بعد فردي و اجتماعي است اهميت دارد، از بعد اقتصادي نيز براي نظام سلامت و به‌طور خاص سازمان‌هاي بيمه‌گر حائز اهميت است تا در برنامه‌ريزي‌هاي خود به اين مساله توجه داشته باشند.آرمان ملی 

علی مطلق

 رئیس اداره پیشگیری سرطان وزارت بهداشت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: