کد خبر: ۲۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 13
رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی ایران در گفتگو با شفا آنلاین خبر داد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی ایران گفت: در کشور ما با توجه به تحریم ها و نوسانات ارز وضعف برنامه ریزی های کلان مسوولین مربوطه و بر خلاف ادعاهای آنان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی فوق العاده گران است.

دکتر محمد صاحب الزمانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: برخی مسوولین معتقد بر کاهش قیمت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هستند در حالی که این امر تنها در 2 یا 3 قلم از آنها محسوس است.

وی با اشاره به این که برخی از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وارداتی ساخت کشور چین و هند نیزغیراستاندارد و بی کیفیت است در عین حال تصریح کرد: این امر برنامه ریزی مسوولین را می طلبد .در حالی که هیچ سازمان و دستگاهی مسوولیت قیمت گذاری تجهیزات داخلی یا وارداتی را بر عهده ندارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به عدم نظارت وزارت بهداشت و بازرگانی بر قیمت گذاری تجهیزات آزمایشگاهی توسط وزارت بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی سیاست گذاری در امر درمان موظف بر انجام آن است.

وی ادامه داد: متأسفانه از طرفی به دنبال تحریم ها طی 4 سال اخیر هیچ گونه نظارتی وجود نداشت به گونه ای که بیمارستان های بخش دولتی - خصوصی و آزمایشگاه ها نیز متحمل هزینه های زیادی شدند.

صاحب الزمانی با بیان این که تجهیزات آزمایشگاهی و رادیولوژی قالبأ وارداتی است در عین حال افزود: در واقع این تجهیزات بدون کنترل مسوولین با هزار زحمت و مشقت تا 3 یا 4 برابر قیمت واقعی گران تر به فروش می رسند.

وی سامان دهی به این وضعیت را امری را بسیار آسان برای وزارت بهداشت دانست و تصریح کرد: اما منافع عده ای به ظاهر در ایجاد نا به سامانی بدون ایجاد نظام است و تعجب می کنم که چطور طی 4 یا 5 سال اخیر پیگیری های لازم نیز رخ نداده است.

وی در باره این که مردم برای انجام چه آزمایش هایی باید از کشور خارج شوند پاسخ داد: خوشبختانه برای این امر در اکثر موارد مگر به صورت انگشت شمار نیاز به خروج از کشور است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به سوال دیگر شفا آنلاین مبنی بر این که طرح تحول نظام سلامت چه تعهداتی برای آزمایشگاه های کشور ایجاد کرده، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان مجری این طرح باید تدارکات لازم مبنی بر رفع نیاز قطعات و پرداخت به موقع کیت ها را محیا سازند و پزشکان آزمایشگاهی هم متعهد به انجام وظایف خود هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: