کد خبر: ۲۴۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 02
در دوران بارداري مي‌توان کمبود ويتامين را جبران کرد، بررسي سطح اين ويتامين، جزو آزمايش‌هاي روتين بارداري است و کساني که کمبود دارند، مي‌توانند ويتامين D دريافت کنند
شفاآنلاین>سلامت>نتايج مطالعات متعدد نشان مي‌دهد که کمبود ويتامين D تاثير قطعي در سقط جنين دارد. اين مطالعات نشان داده افرادي که به‌خصوص سقط مکرر دارند، داراي کمبود اين ويتامين هستند.

کمبود ويتامين D، علاوه بر افزايش احتمال سقط، مي‌تواند با اختلالات ديگري از جمله دردهاي عضلاني، تعريق زياد، مشکلات گوارشي، ضعف سيستم ايمني بدن، ديابت و حتي برخي سرطان‌ها همراهي داشته باشد.

کمبود اين ويتامين به‌غير از سقط، مي‌تواند با عوارض ديگر بارداري از جمله فشار بارداري و مسموميت بارداري، احتمال زايمان زودرس، ديابت بارداري و تولد نوزاد با وزن کم همراه باشد.

نتيجه مطالعات نشان مي‌دهد در زناني که ويتامين D طبيعي دارند 10 درصد شانس باردار شدن و همچنين 15 درصد احتمال تولد نوزاد زنده بيشتر است.

افرادي که قصد بارداري دارند قبل از اين دوران، سطح ويتامين D خود را بررسي کنند و در صورت کمبود، آن را به حد طبيعي برسانند و بعد باردار شوند.

در دوران بارداري مي‌توان کمبود ويتامين را جبران کرد، بررسي سطح اين ويتامين، جزو آزمايش‌هاي روتين بارداري است و کساني که کمبود دارند، مي‌توانند ويتامين D دريافت کنند.

هرچند مکمل‌هاي ويتاميني که در دوران بارداري مصرف مي‌شود از مقداري ويتامين D هم برخوردار است، اما ممکن است اين مقدار ناچيز بوده و مادران بارداري که دچار کمبود اين ويتامين هستند، بايد مکمل بيشتري مصرف کنند.

مصرف اين ويتامين نبايد بيشتر از حد طبيعي باشد، همان‌طور که کمبود ويتامين مضر است، مصرف اضافي آن هم عوارضي دارد، چون اين ويتامين محلول در چربي بوده و افزايش سطح آن مي‌تواند سبب مسموميت شود.

اين مسموميت در مراحل اوليه با عوارضي مانند تهوع و استفراغ، اسهال يا يبوست همراه است و در مراحل شديدتر مي‌تواند با علائمي مانند سردرد مداوم، بي نظمي ضربان قلب و حتي نارسايي کليه همراه باشد.

ميزان مصرف اين ويتامين به‌خصوص در دوران بارداري بايد تحت‌نظر پزشک باشد و معمولا مصرف بيشتر ار 2000 واحد در روز مجاز نيست.مصرف ويتامين D در دوران بارداري در صورتي که صحيح و به اندازه باشد، عوارضي بر جنين ندارد.

ويتامين D معمولا از طريق غذاها تامين نمي‌شود، هرچند در غذاهايي مانند ماهي، زرده تخم‌مرغ، مغز بادام و لبنيات غني شده، مقداري ويتامين وجود دارد ولي کلا محصولات غذايي، ويتامين D فراواني ندارد و براي جبران کمبود آن، بهتر است از مکمل‌ها استفاده کنند.آرمان ملی 


دکتر فرناز فاطمی

 جراح و متخصص زنان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: