کد خبر: ۲۴۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 23
دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و سایر گروه های علوم پزشکی باید با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا شده و در این برنامه این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. آموزش در علوم پزشکی بدون جامعه محور کردن و مشارکت در حل مساله، در هیچ نظام آموزشی در دنیا موفق نبوده است
شفاآنلاین>سلامت>معاون آموزش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشجویان گروه پزشکی باید نگاه کلی به مشکلات اجتماعی کشور داشته باشند و با بستری که در آینده می‌خواهند در آن مشغول به کار شوند، زودتر آشنایی یافته تا بتوانند اطلاعاتی درباره آن بستر بیابند و برای کار آماده شوند.

به گزارش شفاآنلاین،باقر لاریجانی روز شنبه درباره جامعه محور کردن آموزش پزشکی افزود: موضوع جامعه محور کردن آموزش پزشکی اهمیت زیادی دارد. در سال های گذشته نیز این نگاه به نوعی وجود داشت، اما از مدتی قبل در برخی مراکز بهداشتی و درمانی این اقدام را آغاز و توافقی با حوزه بهداشت کردیم تا حداقل چند مرکز در تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی را آموزشی کنیم.

وی افزود:‌ یعنی در مرکزی که به صورت سرپایی خدمات می دهد، اساتیدی از پزشکان اجتماعی و پزشکان خانواده را مستقر کنیم تا با دانشجویان ارتباط برقرار سازند تا اطلاعات و آگاهی دانشجویانی که در دوره ای در این مراکز مشغول هستند نسبت به جامعه افزایش پیدا کند.

لاریجانی ادامه داد: این اقدام در مراکز بهداشت و درمانی در حال انجام است. از طرفی در حوزه پزشکی نیز بسترهایی ایجاد شده تا افراد از این زمینه استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: وزیر بهداشت نیز بحث دیگری در این راستا مطرح کرده و قرار است مجموعه جمعیت در برخی مناطق دسته بندی شده و هر چند خانه به گروهی سپرده شود تا در هر خانه یک نماینده مشخص شده و به او آموزش هایی ارائه شود. به طور مثال می توان به این افراد آموزش هایی در زمینه فشار خون و بیماری های دیگر ارائه کرد تا سلامت اعضای خانواده را تامین کند.

لاریجانی افزود: مجموعه ای از اقدامات در زمینه جامعه محور کردن آموزش پزشکی در حال انجام است. مراکز جامع سلامت خدمات بهداشتی و سرپایی ارائه می کردند و حالا به دنبال این هستیم که جنبه آموزشی نیز پیدا کنند و دانشجوی پزشکی در این مراکز حضور داشته باشد. می توان برخی آموزش ها به دانشجویان پزشکی را در بازه زمانی حداقل دو تا سه ماهه در این مراکز انجام داد تا دانشجویان پزشکی با محیطی که در آینده می خواهند در آن کار کنند، آشناتر شوند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در این زمینه بحث دیگری نیز مطرح است که دانشجویان پزشکی و داروسازی باید سریعتر به فضا و محیط کاری خود بروند. حتی به دنبال این هستیم که دانشجویان پزشکی با کمپ های ترک اعتیاد نیز آشنا شده و مشکلات اجتماعی را از نزدیک مشاهده کنند.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز پیش از این درباره جامعه محور کردن آموزش پزشکی گفته بود: اگر با تفکر ادغام خدمات در نظام شبکه پیش رویم، حتما باید این ریل را مرمت کرده و قابلیت های آن را ارتقا دهیم. از طرفی این بار را نمی توان بدون جامعه محور کردن علوم پزشکی پیش برد. اگر بخواهیم نظام ارائه خدمت در سال های آتی گزندی نبیند، باید به جامعه محور کردن علوم پزشکی بیندیشیم.

به گفته وی، امروز با توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، ناگزیر باید به سمت جامعه محور کردن خدمات و علوم پزشکی برویم. در این برنامه، خودمراقبتی به عنوان یک اصل که کاهش بار نظام سلامت را به دنبال دارد، پیگیری خواهد شد و دوم اینکه می توانیم قبل از خانه بهداشت و قبل از مراکز بهداشتی و درمانی، یک سطح جدید در خانواده تعریف کنیم. یعنی به جای اینکه اولین سطح تماس به خانه های بهداشت و مراکز درمانی اختصاص داشته باشد، اولین تماس را در خانه توسط فردی آموزش دیده به عنوان حلقه اتصال خانواده و جامعه، تعریف می کنیم.

نمکی ادامه داد: در این برنامه، یک سطح جدید را بدون خرج و هزینه جدید، به نظام شبکه اضافه کرده و دوم اینکه در آینده ۴۰ میلیون نفر سفیر سلامت خواهیم داشت که ارتباط مستقیمی با دولت نداشته و در ماندگاری نظام سلامت اصلی ترین ابزار ما خواهند بود و سوم اینکه در این طرح برای جامعه محور کردن آموزش های علوم پزشکی نیز بخشی را آماده خواهیم کرد. 

دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و سایر گروه های علوم پزشکی باید با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا شده و در این برنامه این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. آموزش در علوم پزشکی بدون جامعه محور کردن و مشارکت در حل مساله، در هیچ نظام آموزشی در دنیا موفق نبوده است.

وزیر بهداشت گفت: اکنون آموزش علوم پزشکی در کشور ما جامعه محور نیست. مثلا دانشجویان دندان پزشکی روی پیشگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان نقش و تاثیری ندارند. یا آموزش های دانشگاهی دانشجویان توان بخشی با مسائل اجتماعی منطبق نیست، یعنی روی پیشگیری از مواردی که منجر به ناتوانی می شود، هیچ نقشی ندارند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: