کد خبر: ۲۴۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 22
کشور ما زلزله خیز است بنابراین ممکن است با یک جابه‌جایی ساده لوله بخاری‌ها از محل اصلی خود خارج شوند و به شکل ناخواسته هوای آلوده در فضای اتاق بپیچد که این موضوع می‌تواند مرگ افراد را به همراه داشته باشد.
شفاآنلاین>سلامت>یک فلوشیپ سم شناسی درباره شایع ترین مسمومیت‌ها در فصل سرما و راهکارهای پیشگیری توضیح داد.

به گزارش شفاآنلاین، حسین وطن‌پور فلوشیپ سم شناسی و عضو هیئت علمی گروه سم شناسی و مسمومیت‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره شایع‌ترین مسمومیت‌ها در فصل سرما اظهار کرد: مسمومیت با گاز منو اکسید کربن (CO) که ناشی از وسایل گرمایشی غیر استاندارد است، یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌ها در فصول سرد سال به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: از جمله وسایل گرمایشی غیر استاندارد می‌توان به ذغال‌های نیم سوخته اشاره کرد. گذاشتن کرسی در اتاق‌هایی که هواکش در آنها وجود ندارد، هم می‌تواند خطرناک باشد. کشور ما زلزله خیز است بنابراین ممکن است با یک جابه‌جایی ساده لوله بخاری‌ها از محل اصلی خود خارج شوند و به شکل ناخواسته هوای آلوده در فضای اتاق بپیچد که این موضوع می‌تواند مرگ افراد را به همراه داشته باشد.

این فلوشیپ سم شناسی درباره آلاینده‌های زیست محیطی افزود: در جامعه امروزی ما با بحث آلودگی هوا به علت خودرو‌های زیاد و کارخانجات به ویژه در کلان شهر‌ها رو به رو هستیم. بسیاری از آلاینده‌های زیست محیطی سرطان‌زا هستند. به طور مثال باران می‌تواند با هوای آلوده ترکیب شود و آلودگی خاک را به دنبال داشته باشد، بنابراین میوه‌ها و سبزی‌هایی که از این خاک می‌رویند، آلوده می‌شوند.

وطن‌پور تاکید کرد: نگهداری مواد دارویی بسیار اهمیت دارد. به طور کلی دارو‌ها باید در بسته بندی‌های استاندارد و در محل‌های خشک و خنک نگهداری شوند. با توجه به فصل و سن افراد شیوع مسمومیت‌ها متفاوت است به طور مثال در فصل پاییز میزان خودکشی‌ها افزایش پیدا می‌کند، در زمستان مسمومیت با گاز منو اکسید کربن بیشتر مشاهده می‌شود و در تابستان مسمومیت‌های تنفسی بیشتر شایع است.سالمندان از جمله افراد آسیب پذیر در برابر مسمومیت‌ها هستند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان سالمندان در هوای آلوده از خانه خارج نشوند.


شایع‌ترین مسمومیت‌های دارویی مربوط به کدام دسته از دارو‌هاست؟
او یادآوری کرد: آرام‌بخش‌ها رتبه نخست مسمومیت‌های دارویی را به خود اختصاص می‌دهند، افراد همچنین باید به حشره کش‌های موجود در خانه‌ها توجه ویژه داشته باشند، زیرا این حشره کش‌ها ممکن است به علت داشتن بسته بندی‌های غیر استاندارد یا استفاده نا‌مناسب مسمومیت افراد را موجب شوند. زنان خانه دار یا کارگرانی که در خانه‌ها یا کارخانجات نظافت می‌کنند هم باید در استفاده از شوینده‌ها دقت لازم را داشته باشند، زیرا در برخی موارد افراد این شوینده‌ها را با هم ترکیب می‌کنند، بنابراین ماده خطرناکی حاصل می‌شود که می‌تواند مسمومیت افراد را به دنبال داشته باشد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: