کد خبر: ۲۴۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 15
اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در مورد فوائد خون بند ناف نکته‌ای کلیدی است. به رغم اثربخشی و نیاز هر چه بیشتر به سلول‌های بنیادیِ خون بند ناف در اکثر مواردِ زاد و ولد در جهان، خون بند ناف به عنوان پسماند پزشکی دور انداخته می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>بررسی‌ها نشان می‌دهد در اکثر مواردِ زاد و ولد در جهان، خون بند ناف پسماند پزشکی در نظر گرفته شده و دور انداخته می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در مورد فوائد خون بند ناف نکته‌ای کلیدی است. به رغم اثربخشی و نیاز هر چه بیشتر به سلول‌های بنیادیِ(Stem Cells) خون بند ناف در اکثر مواردِ زاد و ولد در جهان، خون بند ناف به عنوان پسماند پزشکی دور انداخته می‌شود.

در سال ۱۹۸۸ دکتر «الین گلوکمن» در فرانسه اولین عمل پیوند خون بند ناف در جهان را انجام داد. این جراحی، انقلابی در حوزه پزشکی جهان قلمداد شد. تا امروز بیش از ۳۵ هزار پیوند خون بند ناف در جهان انجام گرفته‌ است.

خون بند ناف به خون به جا مانده در بند ناف و جفت پس از تولد نوزاد گفته می‌شود که منبع قابل توجهی از سلول‌های بنیادی به حساب می‌آید. جمع‌آوری خون بند ناف برای مادر و نوزاد بی‌خطر است و در فرایند تولد اختلال ایجاد نمی‌کند.

در حال حاضر از خون بند ناف در درمان بیش از ۸۰ بیماری کشنده از قبیل سرطان خون، لنفوم و کم‌خونی(Anemia) داسی شکل استفاده می‌شود. همچنین تاثیر حیاتی خون بند ناف در حوزه‌های نوین داروهای ترمیمی، درمان آسیب‌های نخاعی، اوتیسم، دیابت نوع یک، فلج مغزی و بیماری‌های دیگر تایید شده‌ است.

خون بند ناف نسبت به مغز استخوان فوائد متمایزی دارد که جمع‌آوری آسان خون بند ناف، ذخیره و دسترسی سریع به آن هنگام پیوند از جمله آن‌هاست.

تحقیقات نشان می‌دهد در پیوند سلول بنیادی که تنها یک واحد خون بند ناف استفاده می‌شود خطر بروز "عارضه پیوند علیه میزبان" (GvHD) برای بیمار نسبت به پیوند مغز استخوان کمتر است.

در پیوندهایی که دو واحد خون بند ناف مورد استفاده قرار می‌گیرد خطر عارضه مزمن پیوند علیه میزبان با پیوند مغز استخوان و روش‌های دیگر برابر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی worldcordbloodday.org، همچنین بررسی‌هایی که به تازگی انجام گرفته نشان می‌دهد احتمال عود بیماری در برخی از بیماری‌ها با استفاده از خون بند ناف کمتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: