کد خبر: ۲۴۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 26
در 80 درصد از مواقع فردي که دچار شکستگي ناشي از پوکي‌استخوان مي‌شود به زندگي عادي بازنمي‌گردند و در 50 درصد موارد افراد براي راه رفتن نياز به عصا پيدا مي‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>بيش از 40 درصد زنان بالاي 50 سال دچار پوکي‌استخوان هستند و در سنين بالاتر اين ميزان به 70 درصد مي‌رسد. 

زنان به‌ويژه در دوران يائسگي بيشتر در معرض پوکي‌استخوان قرار دارند.پوکي‌استخوان بيماري خاموش است و تا وقتي که شکستگي اتفاق افتد، هيچ علامتي ندارد.ايران بالاترين رشد سالمندي را در منطقه دارد و از آنجايي که پوکي‌استخوان مشکل سالمندي است در آينده نزديک مساله بسيار مهمي با عنوان پوکي‌استخوان و شکستگي‌هاي ناشي از آن در کشور خواهيم داشت.

وقتي شکستگي‌هاي لگن اتفاق مي‌افتند، 20 تا 50 درصد مواقع بيمار ظرف مدت يک سال فوت مي‌کند که اين ميزان از فوتي‌ها از فوتي‌هاي ناشي از سرطان<Cancer> بيشتر است.

در 80 درصد از مواقع فردي که دچار شکستگي ناشي از پوکي‌استخوان مي‌شود به زندگي عادي بازنمي‌گردند و در 50 درصد موارد افراد براي راه رفتن نياز به عصا پيدا مي‌کنند.

عواملي مانند تغذيه نامناسب از جمله مصرف کم لبنيات، کلسيم، ويتامين «D» و کمبود پروتئين باعث ايجاد پوکي استخوان مي‌شود.يکي از عوامل مهم پوکي‌استخوان کم تحرکي است؛ 60 درصد از بزرگسالان در کشور ما تحرک کافي ندارند و اين مساله موجب مي شود تا اين افراد مستعد پوکي استخوان باشند.مصرف سيگار و... از عوامل ديگر پوکي‌استخوان است و علاوه بر اينها شرايط پزشکي و بيماري‌هاي ديگر به ويژه بيماري‌هاي روماتيسمي، سرطان‌ها، بيماري‌هاي غده تيروئيد و پاراتيروئيد فرد را مستعد پوکي استخوان مي‌کند.

مصرف برخي داروها از جمله کورتن‌ها که در جامعه بي‌رويه استفاده مي‌شود، نيز فرد را به شدت مستعد پوکي‌استخوان مي‌کند.

براي درمان پوکي‌استخوان از يک يا چند داروي ضد پوکي‌استخوان استفاده مي‌شود، داروهاي ضد پوکي‌استخوان سرعت از دست رفتن استخوان را کاهش مي‌دهند و يا باعث ساخته شدن استخوان مي‌شوند و بدين ترتيب با افزايش تراکم استخوان، خطر شکستگي استخوان را کاهش مي‌دهند، علاوه بر مصرف داروهاي ضدپوکي استخوان، مصرف مقادير توصيه شده کلسيم و ويتامين D نيز ضروري است و ورزش، فعاليت و رعايت اصول روش زندگي سالم هم در درمان پوکي‌استخوان اهميت بالايي دارند.آرمان ملی 

دکتر افشین استوار 

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: