کد خبر: ۲۴۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 21
آلوپراگنانولون ، هورمونی است که سطح آن در بدن زن باردار با افزایش مراحل بارداری افزایش می یابد
شفا آنلاین>سلامت> نتایج یک مطالعه جدید شواهد قانع کننده‌ای ارائه می‌دهد که سطح یک هورمون استروئیدی به نام «آلوپراگنانولون» (allopregnanolone) بر رشد مغز جنین تأثیر دارد و اختلال در ترشح این هورمون می‌تواند به بروز ناهنجاری‌های مغزی در جنین و افزایش خطر ابتلای جنین به اوتیسم منجر شود.

به گزارش شفا آنلاین: آلوپراگنانولون ، هورمونی است که سطح آن در بدن زن باردار با افزایش مراحل بارداری افزایش می یابد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که با تجویز شکل مصنوعی این هورمون به زنانی که تازه زایمان کرده اند، می توان به کاهش موارد حاد افسردگی پس از زایمان کمک کرد. اما، تاکنون مشخص نشده است که این هورمون حیاتی چه تاثیری بر رشد مغز جنین در دوران بارداری دارد.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌ سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

«کلر ماری واچر» نویسنده اصلی این تحقیق جدید، می گوید: تا آنجاییکه میدانیم، پیش از این هیچ گروه تحقیقاتی دیگری این موضوع را مورد بررسی قرار نداده است که چگونه آلوپراژانولون جفت (ALLO) به رشد مغز جنین و رفتارهای اجتماعی طولانی مدت کودک کمک می کند. مطالعه ما نشان می دهد که قطع هدفمند ALLO در رحم منجر به بروز تغییرات ساختاری طولانی مدت مخچه - یک منطقه مغزی که برای هماهنگی حرکتی ، تعادل و شناخت اجتماعی ضروری است - می شود و خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد.

محققان برای بررسی تأثیر آلوپراگنانولون بر رشد مغز ، یک الگوی حیوانی ایجاد کردند که از نظر ژنتیکی به گونه ای اصلاح شده بود که اختلالاتی در سنتز آلوپراگنانولون داشته باشد. این مطالعه نشان داد که با کاهش تولید آلوپراگنانولون، تغییرات عصبی تکاملی چشمگیری در فرزندان این حیوانات ایجاد می شد.

واچر می گوید: از دیدگاه ساختاری، برجسته ترین ناهنجاری های مخچه، در ماده سفید مخچه ظاهر می شود. از دیدگاه رفتاری، فرزندان ذکوری که عرضه ALLO آنها به طور ناگهانی کاهش یافته بود، رفتارهای افزایش یافته تکراری و کمبودهایی در روابط اجتماعی نشان می دادند که دو ویژگی بارز در انسان هایی است که اختلال طیف اوتیسم دارند.

جالبتر از همه محققان متوجه شدند که تنها با یک تزریق آلوپراگنانولون در دوران بارداری می توان از بروز  این ناهنجاری های تکاملی در مغز جنین پیشگیری کرد. این به آن معنی است که این هورمون نقش مهمی در شکل دادن به مغز جنین دارد و مکمل های این ترکیب می توانند از بروز ناهنجاری ها جلوگیری کنند
. نیواطلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: