کد خبر: ۲۴۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 15
موضوع از این قرار است که اخیرا بیمه شدگان تامین اجتماعی وقتی به مراکز درمانی برای گرفتن خدمات پاراکلینیکی همچون آزمایش، دارو، ام. ار. آی، سونوگرافی و دیگر خدمات مراجعه کردند متوجه شدند که نسخه های نوشته شده در دفترچه قبلی اعتباری ندارد و باید با مراجعه به پزشک خود نسخه را در دفترچه جدیدشان تجدید کنند
شفا آنلاین>سلامت> ابطال و بلااثر کردن نسخه‌های پیچیده نشده دفترچه‌ تامین اجتماعی <Social Security Handbook>هنگام تعویض دفترچه قدیمی که ظاهرا بتازگی و بدون اطلاع رسانی به بیمه شدگان اجرایی شده است ، برای برخی از بیماران در استان مازندران بویژه بیمارانی که درمانشان زمانبر بوده و تحت نظر پزشک قرار دارند ، مشکل ساز شده است.

به گزارش شفا آنلاین:موضوع از این قرار است که اخیرا بیمه شدگان تامین اجتماعی وقتی به مراکز درمانی برای گرفتن خدمات پاراکلینیکی همچون آزمایش، دارو، ام. ار. آی، سونوگرافی و دیگر خدمات مراجعه کردند متوجه شدند که نسخه های نوشته شده در دفترچه قبلی اعتباری ندارد و باید با مراجعه به پزشک خود نسخه را در دفترچه جدیدشان تجدید کنند.

تعدادی از این بیماران در تماس با خبرنگار ایرنا در ساری مدعی شده اند؛ نه تنها به خاطر این اقدام تامین اجتماعی که بدون اطلاع رسانی صورت گرفته دچار مشکل شده اند و باید برای گرفتن نسخه جدید بار دیگر به پزشک مراجعه کنند، بلکه از این پس هم به خاطر وضعیت بیماریشان که باید تحت نظر و درمان باشند، تعویض دفترچه و باطل نشدن نسخه تبدیل به مشکل جدیدی برایشان شده است.


این بیماران که برخی از آنها به خاطر نوع بیماری زیر نظر پزشک در تهران یا استان ها دیگر و یا ساکن شهرستان ها و زیر نظر پزشکی در مرکز استان هستند، خواستار چاره اندیشی در این باره شده اند.

دفترچه بیمه تامین اجتماعی گنجایش نوشتن ۱۵ نسخه دارد. بیمه شدگان به طور معمول پیش از این یک یا دو نسخه مانده به اتمام دفترچه ، اقدام به تعویض و گرفتن دفترچه جدید می کردند ولی برگه های باقی مانده  دفترچه قدیمی بویژه آنهایی که نسخه پیچیده نشده در آنها وجود داشد ، دارای اعتبار بود.

مسئولان تامین اجتماعی مازندران علت این اقدام سازمان متبوع خود را جلوگیری از سوء استفاده افراد غیر از صفحات باقی مانده دفترچه قدیمی اعلام کردند.

اگر چه رویکرد جدید تامین اجتماعی در حالت عادی و برای افرادی که هر از گاهی دچار بیماری های نه چندان نگران کننده می شوند شاید چندان دردسرساز نباشد چوم می توانند با مراجعه دوباره به پزشک خانواده و یا پزشک مربوطه در محل سکونت خود نسخه را در دفترچه جدید تجدید کنند، اما برای افرادی که دچار بیماری های مزمن و خاص هستند و یا به دلیل شرایط بیماری تحت نظر پزشکان خارج از استان و منطقه هستند، مشکل آفرین است.

مازندران گذشته از این که بیش از ۱۰ هزار بیمار خاص دارد، به خاطر نزدیکی به پایتخت از استان های بیمار فرست به تهران محسوب می شود. بسیاری از این بیماران برای سبک کردن هزینه رفت و برگشت به پایتخت گاهی نسخه یک دوره اعم از دارو ، آزمایش و دیگر اقدامات پارکلینکی را از پزشک دریافت می کنند تا در مراجعه بعدی با نتایج این اقدامات برگردند ولی اکنون برخی از این بیماران در تماس با خبرنگار ایرنا گفتند که نسخه های نپیچده اشان باطل شده و حالا مجبورند برای دریافت نسخه جدید متحمل سختی و هزینه راه شوند.

همچنین حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در مرکز استان و یکی دو شهر دیگر سبب شده است تا بسیاری از بیماران برای خدمات گیری تخصصی و فوق تخصصی از سراسر استان به این شهرها مراجعه کنند و به همین خاطر هم چرخه نسخه نویسی و ایجاد مشکل احتمالی برای این بیماران هم وجود دارد.

مازندران استان پیشرو در اجرای طرح پزشک خانواده است و به طور قطع مشکل سازی رویکرد جدید برای بیماران عادی زیر نظر پزشک خانواده هم بیشتر از سایر نقاط کشور خواهد شد چرا که در اینجا پزشک خانواده مسئول و ملزم به داشتن رویکرد سلامت نگر به جای درمان محوری است و در چرخه سلامت نگری نسخه نویسی برای انجام آزمایش یا دیگر خدمات پاراکلینکی برای سنجش دایمی سلامت فرد اجتناب ناپذیر خواهد بود.

زهرا از جمله بیمارانی است که با این رویکرد جدید تامین اجتماعی برای دریافت خدمات درمانیش با مشکل مواجه شده است. او مبتلا به بیماری ام اس است و با توجه به نوع بیماریش زیرنظر متخصص فلوشیب این بیماری دارو مصرف می کند.  

او به خبرنگار ایرنا گفت : به دلیل مصرف داروی تبازیو ، عوارضی همچون افزایش آنزیم کبدی برای من رخ می دهد که برای کنترلش هر سه ماه با نسخه پزشکم آزمایش های آنزیم کبدی را انجام می دهم.

این بیمار توضیح داد : با توجه به بُعد مسافت محل زندگیم در ساری و مطب پزشکم در تهران هر سه ماه برای چکاب و نشان دادن جواب آزمایش هایم به تهران می روم و در همان زمان پزشک معالجم داروها و آزمایش های مورد نیاز ماههای آینده را برایم می نویسد.

وی با اظهار این که ماه گذشته به دلیل سرماخوردگی پس از مراجعه به دکتر و نوشتن دارو و آزمایش و دیگر موارد درمانی مورد نیاز در محل زندگی برگه های دفترچه اش تمام شد ، گفت : به طور معمول وقتی دفترچه ام تمام شد رفتم و تعویضش کردم در حالی که نسخه هایی که پزشکم در تهران نوشته بود در دفترچه قدیمی وجود داشت و من هم اخیر به داروخانه دولتی ۱۳ آبان برای دریافت سهمیه دارویم مراجعه کردم که متوجه شدم مسئولان داروخانه از پذیرفتن نسخه دفترچه قدیمی من سرباز می زنند و و دلیل این مساله را برنامه اخیر سازمان تامین اجتماعی عنوان کردند که نسخه های قدیمی با صدور دفترچه جدید باطل است.

این بانوی بیمار که برای درمان بیماریش می بایست روزانه این دارو را مصرف کند، ادامه داد : با توجه به این شرایط و تحت نظر پزشکی در تهران هستم پزشک دیگری با همان تخصص در مازندران نمی پذیرد که برایم در دفترچه دارو بنویسد و از سوی دیگر خرید دارو به صورت آزاد هم برای من بسیار زیاد است و می بایست ماهانه حدود ۲۰ میلیون برای آن پرداخت کنم.  

وی همچنین به نسخه آزمایش در دفترچه باطل شده اش اشاره کرد و افزود : الان با این شرایط پیش آمده باید دوباره برای گرفتن نوبت از دکترم اقدام کنم و این مسافت طولانی به تهران را طی بکنم.  

مریم خلیلی که به دلیل بیماری دیابت، کلیه هایش با مشکل افزایش کراتین مواجه است گفت : به خاطر وضعیت حساس کلیه هایم زیر نظر پزشک در مازندران هستم و هر بار پس از ویزیت، دکتر یکسری آزمایش ها را برایم می نویسم تا پس از مصرف داروها و چند ماه بعد با انجام آزمایش های درخواستی دوباره نزدش بروم ولی چند روز قبل که برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کردم مسئولان آزمایشگاه به دلیل باطل شدن نسخه دکتر به خاطر تعویض دفترچه از انجام آزمایش خودداری کردند.  

وی افزود : این وضعیت در حالی برایم پیش آمد که با توجه به نوع آزمایشم ساعتها ناشتا بودم و این وضعیت برای من که یک بیمار دیابتی هستم بسیار سخت بود.   

در همین حال پزشکان و مسئولان مراکز ارائه دهنده خدمات پاراکلینیکی نیز اعلام می کنند که چاره ای بجز عدم پذیرش این نوع نسخه ها ندارند و تامین اجتماعی باید راهکاری برای رفع این مشکل ارائه و اجرا بکند.  

علی که منشی پزشک در ساری است به خبرنگار ایرنا گفت : با اجرای این برنامه از سوی تامین اجتماعی، روزانه بیمارهای متعدد با دفترچه های جدید به مطب می آیند و تقاضای نوشتن دوباره نسخه را دارند.

وی با اشاره به اینکه مطب دکتر بسیار شلوغ است، افزود : پزشکی که من منشی او هستم وقت برای نسخه نویسی دوباره بیمارانی که ویزیت کرده ندارد و بیماران می بایست دوباره ویزیت شوند و هزینه پرداخت کنند.

معاون بیمه اداره کل تامین اجتماعی مازندران با اشاره به برنامه جدید سازمان تامین اجتماعی کشور برای جلوگیری از سوء استفاده های افراد گفت : پیش از این با وجود اینکه یک یا دوبرگه در دفترچه بیمه وجود داشت بیمه شده با مراجعه به کارگزاری ها و درخواست صدور دفترچه جدید بیمه، این کار برای او انجام می شد.  

حسن فلاح افزود : برخی افراد با توجه به نبودن صفحه اول دفترچه که مشخصات و عکس بیمه شده بر روی آن قرار دارد، سوء استفاده و افراد غیر بیمه از این دفترچه ها استفاده کردند.

وی ادامه داد : دفتر اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی برای بستن این راه سوء استفاده از شیوه جدید استفاده کرد و دستور ابطال این برگه های باقیمانده در دفترچه های قدیمی بعد از صدور دفترچه جدید را صادر کرد.

معاون تامین اجتماعی مازندران گفت : متاسفانه برخورد یکسری افراد باعث شده تا سازمان این شرایط سفت و سخت را اجرا کند که گاهی موجب دردسر و قربانی شدن بیماران شده است.  

از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر معادل ۵۸ درصد جمعیت استان زیر پوشش تامین اجتماعی هستند.

رئیس دفتر اسناد پزشکی مدیریت درمان استان مازندران با تایید اجرای برنامه بلااثر کردن صفحات دفترچه قدیمی بیمه شدگان به خبرنگار ایرنا گفت : این رویه براساس تصمیم سازمان تامین اجتماعی کشور اخیرا در مازندران و دیگر استان ها اجرایی و پیاده شده است.

عادل حدیدی افزود : براساس این رویه جدید،  شرکت خدمات ماشینی سازمان بیمه تامین اجتماعی مستقر در تهران به صورت متمرکز شماره سریال دفترچه های بیمه افراد را صادر می کند که شماره ۱۸ رقمی شامل کد ملی بیمار، کد شعبه، محل و مرتبه صدور و صفحه دفترچه است.  

وی ادامه داد : با این کار مشخص می شود که فرد در کدام شهرستان و یا کدام شعبه دفترچه خود را دریافت کرده است و در پایان تحویل دفترچه، تعداد برگه های مصرفی مشخص می باشد.  

رئیس دفتر اسناد پزشکی مازندران گفت : سازمان تامین اجتماعی با اعمال این رویه به دنبال آن است تا راه های سوء استفاده مکرر برخی افراد و انجام یکسری اقدامات صوری دریافت خدمات درمانی توسط آنها جلوگیری بکند چون برخی افراد زمانی که دو یا سه برگ از دفترچه تامین اجتماعی آنها باقی بود با گرفتن دفترچه های جدید در مناطق دیگر سوء استفاده می کردند که موجب تحمیل هزینه های اضافی بر دوش سازمان شد.

حدیدی افزود: با این کار و مکانیزه شدن متمرکز صدور دفترچه ها قرار است از این سوء استفاده ها جلوگیری شود تا از خسارت مالی به سازمان تامین اجتماعی کاسته شود.  

وی با اشاره به اینکه اجرای هر طرح و برنامه جدید در ابتدا با اشکالات و چالش هایی مواجه است، ادامه داد : باطل شدن نسخه پزشکان در دفترچه های قدیمی از جمله این مشکلات است که مطمنا این مساله به سازمان مرکزی گزارش می شود تا نسبت به رفع آن اقدامات لازم صورت بگیرد.  

رئیس اسناد پزشکی مازندران قول داد برای چاره اندیشی رفع این مشکلات بیماران استان این مسائل را به مسئولان مرتبط در حوزه امور دارویی و نظارتی سازمان تامین اجتماعی مطرح کند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: